ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

معجزه تکنولوژیک مزدا؛ اسکای اکتیو 2 با 30 درصد مصرف سوخت کمتر در راه است

کاهش حجم موتور و استفاده از فناوری توربوشارژر یکی از راهکارهایی است که اکثر خودروسازان برای بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت محصولات خود در پیش گرفته اند. برخی پا را فراتر نهاده و استفاده ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

کاهش حجم موتور و استفاده از فناوری توربوشارژر یکی از راهکارهایی است که اکثر خودروسازان برای بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت محصولات خود در پیش گرفته اند. برخی پا را فراتر نهاده و استفاده از پیشرانه های هیبریدی را در دستور کار قرار داده اند.

در این بین کمپانی ژاپنی مزدا مجموعه ای از تکنولوژی های مختلف را که با نام تجاری اسکای اکتیو شناخته می شود، ابداع کرده و با روشی متفاوت در این راستا حرکت می کند.

موتورهای مجهز به فناوری اسکای اکتیو مزدا به قدری کارا هستند که اثبات می کنند برقی سازی تنها چاره موجود برای غلبه بر محدودیت های موتورهای درون سوز نیست.

برای حفظ موتورهای درون سوز کنونی در چرخه حیات، مزدا قصد دارد نسل دوم از موتورهای SkyActiv-G را با راندمان بهتری به مصاف پیشرانه های هیبریدی بفرستد. به گفته مزدا اعضای این نسل، به لحاظ مصرف سوخت 30 درصد بهینه تر از نسل اول هستند.

بر اساس گزارش اخیر منتشر شده در پایگاه Nikkei، موتورهای جدید به جای شمع از فشار برای احتراق سوخت (HCCI) استفاده خواهند کرد. این مساله اگر چه بسیار عجیب به نظر می رسد، اما مزدا بارها ثابت کرده که در مباحث این چنینی مدام برنده است.

بدلیل عدم حضور شمع در موتورهای جدید، انفجار درون سیلندر به واسطه اشتعال تراکمی سوخت همگن ایجاد می شود؛ درست همانند روشی که در موتورهای دیزلی کابرد دارد.

استفاده از این شیوه باعث می شود که موتورهای جدید مزدا علاوه بر مصرف سوخت بهینه، گازهای آلاینده کمتری نیز تولید کنند. اولین عضو از نسل دوم موتورهای اسکای اکتیو این کمپانی در سال 2018 و با نسل بعدی مزدا 3 وارد عرصه خواهد شد.

طبق گزارش موجود، مزدا 3 نسل چهارم مجهز به موتور اسکای اکتیو 2 با هر لیتر سوخت مسافتی در حدود 30 کیلومتر را طی خواهد کرد. به عبارت دیگر این اتومبیل ژاپنی که در سه نسل ارائه شده بسیار پرطرفدار بوده، در هر صد کیلومتر فقط به 3.3 لیتر سوخت نیاز خواهد داشت.

با این میزان مصرف، مزدا 3 بدون استفاده از پیشرانه هیبریدی و با اتکا به موتور درون سوز ارتقا یافته جزو برترین های سگمنت خود خواهد بود.

شایان ذکر است که بر اساس شنیده ها مزدا در سال 2019 یک اتومبیل الکتریکی تولید خواهد کرد؛ خودروهای هیبریدی نیز از سال 2021 به جمع محصولات این کمپانی اضافه خواهند شد.

برای رویارویی بهتر با رقبا در دهه بعدی، مزدا از حالا همکاری هایی را نیز با تویوتا به منظور توسعه خودروهای الکتریکی آغاز کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی