ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه با موبایل های دارای دوربین دوگانه بهترین عکس ها را بگیریم؟

بسیاری از کمپانی های بزرگ سازنده تلفن های هوشمند مثل ال جی، اپل و هواوی اقدام به ساخت دیوایس هایی با دوربین دوگانه کرده اند و تولید کنندگان دیگر نیز به زودی پرچمداران خود را به این ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

بسیاری از کمپانی های بزرگ سازنده تلفن های هوشمند مثل ال جی، اپل و هواوی اقدام به ساخت دیوایس هایی با دوربین دوگانه کرده اند و تولید کنندگان دیگر نیز به زودی پرچمداران خود را به این تکنولوژی مجهز می کنند. اما همه ی سازندگان از دو لنز مجزا برای یک منظور استفاده نمی کنند.

به عنوان مثال در موبایل هوآوی پی 9 یک لنز صرفا برای دریافت نور بیشتر عکس های سیاه و سفید ثبت می کند. این در حالی است که آیفون 7 پلاس ویژگی زوم اپتیکال 2x را برای نگاه نزدیک تر به سوژه در اختیارتان می گذارد (یک لنز زاویه باز است و دیگری تله فوتو).

اینجا هستیم تا به شما بگوییم چگونه با دوربین دوگانه تلفن های هوشمند بهترین عکس ها را به ثبت برسانید. در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

استفاده از حالت پرتره

به لطف نسخه ی 10.1 سیستم عامل iOS آیفون 7 پلاس می تواند از حالت پرتره استفاده کند. به کمک این حالت قادر هستید افکتی مات به نام بوکه که در آن پس زمینه ی پشت سوژه به طور خودکار تار می شود را روی تصاویر خود اعمال نمایید. این حالت پرتره فعلا در مرحله ی بتا قرار دارد اما همین حالا هم می توانید با استفاده از آن به نتایج مناسبی برسید.

در منوی حالت های دوربین سوایپ کنید تا به حالت پرتره برسید. پس از آن روی سوژه متمرکز شوید. اگر نیاز به نور بیشتری داشته باشید آیفون این موضوع را به شما اطلاع خواهد داد. معمولاً رسیدن به یک عکس مطلوب باید پس از چند بار تکرار حاصل شود. با این حال انتظار نداریم که حالت پرتره نتیجه ی شگفت انگیزی را با هر بار عکس گرفتن به دست دهد.

تا جایی که امکان پذیر است برا دوری از مات شدن اشیای اشتباه، ترکیب بندی خود را با سوژه (زنده یا بی جان) همانند تصویر فوق حفظ کنید. همچنین توسط بالا و پایین کردن آیکن خورشید، میزان نوردهی محیط را نیز تنظیم نمایید؛ این کار باعث می شود تا همه چیز در عکس شما روشن تر و یا تیره تر شود.

نزدیک تر شدن به سوژه با کمک زوم اپتیکال

زوم کردن با استفاده از قابلیت اپتیکال زوم در آیفون 7 پلاس آن چنان هم سخت نیست. تنها کافیست روی دکمه ی 1x که در بالای دکمه ی عکاسی قرار دارد دو بار پشت سر هم ضربه بزنید تا به سوژه ی خود نزدیک تر شوید. با این حال ثبت عکس های خوب موضوع دیگری است.

از آن جایی که در زوم کردن با هر تلفن هوشمندی ثابت ماندن دستگاه مهم ترین چیز است، شاید دلتان بخواهد برای گرفتن عکس هایی با کیفیت از یک سه پایه ی نگه دارنده استفاده کنید. در غیر این صورت یک دیوار، جدول و یا حتی شانه های همراه تان می تواند مورد مناسبی برای انجام این کار باشد.

اگر دیوایس هوشمند شما از لنز فیزیکی دوم برای زوم کردن بی بهره است، بنابراین می توانید استفاده از زوم دیجیتال را در دستور کار خود قرار دهید. با این حال زوم دیجیتال از فناوری قدیمی تری برخوردار است و اساساً تصاویر را بزرگتر و کادر را محدود تر می کند. تنها کافیست روی دکمه ی زوم ضربه بزنید و میزان آن را بالا و پایین کنید. گفتنی است در این شرایط نباید انتظار عکس های خیلی واضحی را داشته باشید.

تغییر دادن سطح فوکوس

اندروید همان اندروید است اما سیستم لنز دوگانه در تلفن های هوشمند شرکت هایی چون ال جی، اچ تی سی و هوآوی با هم تفاوت هایی دارند. بنابراین صحبت کلی در مورد اندروید اصلاً ساده نیست. با این حال توصیه می کنیم تا به تنظیمات اپلیکیشن پیش فرض دوربین تلفن هوشمند خود مراجعه کنید چرا که معمولاً گزینه های زیادی برای تغییر در آن وجود دارد.

به عنوان مثال در تلفن همراه هوآوی پی 9، برای دسترسی به افکت بوکه و مات کردن پس زمینه، می توانید روی آیکن دیافراگم (به شکل لنز کوچک دوربین) در سمت چپ صفحه کلیک کنید. در این حالت دوربین باید به جای نمای بلند پرتره روی حالت Photo و نمای لند اسکیپ باشد. پس از آن که حالت بوکه روشن شد قادر هستید با استفاده از نوار کنار صفحه عمق میدان را مشخص کنید.

تلفن های هوشمند هوآوی این امکان را به شما می دهند تا پس از ثبت عکس فوکوس آن را مجدد تنظیم نمایید. برای استفاده از آن پس از باز کردن عکس مورد نظر در گالری آیکن دیافراگم مشابهی را در گوشه ی تصویر مشاهده خواهید کرد. همچنین تنظیمات دستی قوی برای دیوایس های همراه ال جی و هوآوی که از لنز دوگانه برخوردار هستند، تدارک دیده شده است.

این بدان معناست که قادر هستید بدون استفاده از اپلیکیشن های شخص ثالث فوکوس، میزان نوردهی و تنظیمات دیگر را به راحتی تغییر دهید.

استفاده از اپلیکیشن های شخص ثالث

در حالی که دانلود برنامه های شخص ثالث می تواند عذاب دهنده باشد، اما گاهی اوقات این ابزار قابلیت های شگفت انگیزی را در اختیارتان می گذارند. از زمان ورود آیفون 7 پلاس به بازار سازندگان چنین اپلیکیشن هایی علاقه ی زیادی به اضافه کردن پشتیبانی بیشتر به لنز اضافی این دیوایس هوشمند پیدا کرده اند.

خبر خوش آن که حالا بهترین اپلیکیشن های شخص ثالث دوربین روی این پلتفرم همچون Camera+ و Filmic Pro از ویژگی های اضافی برای دوربین دوگانه پشتیبانی می کنند. این بدان معناست که اگر نمی خواهید از هر دو لنز به صورت هم زمان استفاده کنید قادر هستید همانند آنچه در تصویر بالا نشان داده شده است بین لنز زاویه باز و تله فوتو سوییچ نمایید.

قابلیتی که سیستم عامل iOS آن را به صورت پیش فرض در اختیارتان نمی گذارد. علاوه بر آن برنامه های شخص ثالث به شما اجازه می دهند تا میزان نوردهی، سرعت شاتر و حتی حساسیت سنسور دوربین به نور (ISO) را کنترل کنید. اگر می خواهید کنترل بیشتری روی عکسی که می گیرید داشته باشید، پس بهتر است به اپلیکیشن های دیگر نیز نگاهی بیندازید.

استفاده از حالات مختلف دوربین

به نظر می رسد برخی از تولید کنندگان تلفن های هوشمند اندرویدی برای اضافه کردن حالت های ویژه به اپلیکیشن دوربین محصولاتشان نسبت به اهالی کوپرتینو علاقه بیشتری نشان داده اند. برای دیدن حالت های موجود، برنامه ی پیش فرض دوربین دیوایس همراه خود را باز کنید.

به عنوان مثال تلفن همراه هوآوی پی 9 حالت Monochrome را در اختیارتان می گذارد. قابلیت مذکور این امکان را به شما می دهد تا با استفاده از لنز سیاه و سفید، عکس های شفاف و واضح تری بگیرید. از سوی دیگر در ال جی جی 5 و ال جی وی 20 به حالت هایی مثل Popout و Multi-view دسترسی دارید.

این قابلیت ها به شما اجازه می دهند تا با استفاده از هر دو لنز به صورت جداگانه و پشت سر هم انواع پوشش و افکت های کلاژ را تولید کنید. البته بعید است بخواهید از چنین ویژگی هایی استفاده کنید، اما آشنایی با آن ها در صورتی که مفید واقع شوند، ارزشمند خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • نوین
    نوین | ۲۱ بهمن ۱۳۹۵

    اپ دومی نیست برای دوربین ک اختصاصی بر روی دو دوربین فکوس کرده باشه. و بشه باهاش حالت های خاصی رو بهره برد؟

مطالب پیشنهادی