ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

یک متولد قرن 21 چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا موفق شود؟

برخورداری از ویژگی های یک شخصیت خوب باعث می شود که شما سختی ها و ناملایمات زندگی را بهتر تحمل کنید و در تحقیقات زیادی اثر حیاتی شخصیت بر موفقیت به وضوح نشان داده شده است. ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

برخورداری از ویژگی های یک شخصیت خوب باعث می شود که شما سختی ها و ناملایمات زندگی را بهتر تحمل کنید و در تحقیقات زیادی اثر حیاتی شخصیت بر موفقیت به وضوح نشان داده شده است.

روانشناسی مدرن، شخصیت را مجموعه ای از خصوصیات می داند و آنها را به 6 گروه تقسیم می کند: حکمت و دانش، جرأت، انسانیت (مانند عشق و مهربانی)، قضاوت (کار گروهی و عدل)، خودداری (بخشش و ملاحظه گری) و معنویت (سپاسگزاری و امیدواری).

لذا می توان اینطور نتیجه گرفت که ویژگی های هر فرد زیربنای هر مهارتی است که در زندگی به دست خواهد آورد.

جالب است بدانید در نظر برخی هیچ ارتباطی میان کار و خصوصیات فردی وجود ندارد، حال آنکه، عواملی که در کار اثر می گذارند به طور شگرفی ریشه در شخصیت فرد دارند. از جمله این موارد می توان به استقامت، میل و علاقه به یادگیری در بلندپروازی؛ صداقت، احتیاط و خود سازی در انجام وظایف؛ مهربانی، مدیریت، کار گروهی و عدالت در روابط اجتماعی؛ قدرشناسی، عشق، امید، طنز و کنجکاوی در رضایت از کار اشاره کرد.

علاوه بر اینها، خصوصیات متفاوت خروجی های متفاوتی نیز دارند. مثلا عشق به یادگیری، کنجکاوی و خلاقیت بیشترین ارتباط را با موفقیت در کار دارند یا نقاط قوت فردی پرستاران است که در روابط آنها با بیماران بیشتر از دانش آنها اثر می گذارد.

حالا سوال این است که چگونه شخصیت تان را برای موفقیت در کار و زندگی بسازید؟

اولین عامل، سختی است. تحقیقات نشان داده بیماران روحی، بعد از بهبود خلاق تر و کنجکاوتر از قبل و کسانی که مبتلا به بیماری جسمی شده بعد از بهبود مهربان تر و قوی تر می شوند. در تحقیقی که توسط Forbess صورت گرفته، نقاط قوت شخصیتی با افزایش فشارهای کاری، بهتر می شوند.

مشکل این است که لزوما این فشارها باعث بهبود همه ی افراد نمی شوند. زیرا برخی از مردم زیر بار آنها از بین می روند به همین خاطر این موضوع در میان افراد متفاوت است.

عامل دوم بالا رفتن سن است. خصوصیاتی از جمله مهربانی، بخشش، فروتنی و قدرشناسی با افزایش سن بیشتر نمود پیدا می کنند.

متاسفانه هر دو عاملی که ذکر شد از کنترل فرد خارج اند. اما با تمرین مداوم می توان شخصیت خود را برای موفقیت در هر کدام بهبود داد. در تحقیقی نشان داده شده که قدرت و توان رویارویی یک فرد با موانعی که در کار پیش می آید کاملا به ویژگی های شخصیتی او ربط دارد.

نظر Martin Seligman روانشناس بر این است که همه ی افراد ویژگی های بارزی دارند که معرف آنهاست و همه، با آن مشخصات آنها را می شناسند. مانند ویژگی هایی که در کارت های تولد برای شما نوشته می شود یا بخاطر آنها در کار ترفیع پیدا می کنید.

خوشبختانه این ویژگی ها ذاتی نیستند و می توان با تمرین در خود ایجاد کرد. در واقع عادت ها شخصیت انسان را ایجاد می کنند. زمانی کسی به پرتلاش معروف می شود که در همه ی کارها بسیار تلاش کند.

شخصیت با قبول مسئولیت ساخته می شود. ژنرال فرانسوی Charles de Gaulle در جنگ جهانی دوم گفت:

«در رویارویی با سختی ها شخصیت یک مرد است که روی او را پوشانده و مسئولیت همه چیز را به عهده می گیرد. در همین جاست که شخصیت هر کس خود را نشان می دهد.»

با دانستن این موضوع، نسل جدید می تواند پیشرفت های بیشتری در محل کارش داشته باشد و نهایتا دنیا را بسازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی