ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

منظره آشنای آسمان از دید کاوشگر Juno ناسا در مدار مشتری

تماشای آسمان پر ستاره شب در هوای پاک و به دور از آلودگی های نوری شهر، تجربه بسیار جالب و شگفت انگیزی است. حال تصور کنید همین آسمان را از سطح سیاره دیگری می بینید، ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

تماشای آسمان پر ستاره شب در هوای پاک و به دور از آلودگی های نوری شهر، تجربه بسیار جالب و شگفت انگیزی است. حال تصور کنید همین آسمان را از سطح سیاره دیگری می بینید، به نظر شما منظره پیش رو چقدر متفاوت خواهد بود؟ تصویر تازه ای که کاوشگر «جونو» ناسا از سیاره مشتری به زمین مخابره کرده، دورنمای جالبی از آسمان این سیاره را برای ما ترسیم می کند.

عکس جدید جونو، نخستین نگاه بشر به آسمان، از جایگاهی ما بین مشتری و حلقه های آن است (سیاره مشتری نیز حلقه هایی دارد که از حلقه های زحل رقیق تر هستند). بنا به اظهار نظر رسمی ناسا، خطوط روشن وسط تصویر در واقع حلقه های اصلی سیاره مشتری هستند.

صورت فلکی شکارچی در تصویر جدید جونو به وضوح دیده می شود

نکته جالب دیگر در تصویر مورد بحث، صورت فلکی «شکارچی» (جبار) است که به وضوح قابل رویت بوده و پرنورترین ستاره آن به نام «ابط الجوزا» (آلفا شکارچی یا شبان شانه) نیز درست بالای حلقه های مشتری می درخشد. شاید تصویر فوق چندان با کیفیت و مهم به نظر نرسد، اما این عکس چشم انداز جدیدی از منظومه شمسی را به ما انسان ها نشان می دهد.

جونو نخستین فضاپیمایی است که توانسته در این ناحیه، از آسمان مشتری تصویربرداری کند. البته کار کاوشگر ناسا هنوز تمام نشده و تا پایان ماموریت خود در سال آینده، به ارسال تصویر از ابرها و طوفان های بزرگترین سیاره منظومه شمسی ادامه داده و تصور ما را از مشتری بهبود خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • hosein sal
    hosein sal | ۶ آذر ۱۳۹۷

    عالیه?

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۸ خرداد ۱۳۹۶

    چرا سیاه سفیده

  • جگوار
    جگوار | ۸ خرداد ۱۳۹۶

    چه میییکنه این جونو...

مطالب پیشنهادی