ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آیا بوگاتی شیرون می تواند به سرعت 500 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؟

از اوایل دهه 90 میلادی تا میانه های دهه نخست قرن بیست و یکم، مکلارن F1 رکورددار سرعت در بین خودروهای خیابانی بود. این اسطوره انگلیسی با ثبت سرعتی نزدیک به 390 کیلومتر در ساعت، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۴ تیر ۱۳۹۶ | ۱۶:۴۵

از اوایل دهه 90 میلادی تا میانه های دهه نخست قرن بیست و یکم، مکلارن F1 رکورددار سرعت در بین خودروهای خیابانی بود. این اسطوره انگلیسی با ثبت سرعتی نزدیک به 390 کیلومتر در ساعت، مرزهای تکنولوژی را جابجا کرد.

پس از F1 نوبت به بوگاتی ویرون رسید، سوپر اتومبیلی که با ظهور خود در سال 2005 به سلطه رقیب انگلیسی خود پایان داد. نیروبخش ویرون یک موتور 8 لیتری 16 سیلندر با قدرت باورنکردنی 1001 اسب بخار بود، با تکیه بر همین خروجی بسیار زیاد این خودرو توانست به نهایت سرعت 407 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. اما این پایان کار نبود، زیرا ویرون در چند نسخه مختلف تولید شد؛ قوی ترین و سریع ترین مدلی که پسوند سوپر اسپورت را در انتهای نام خود داشت، در سال 2010 رکورد شگفت انگیز 431 کیلومتر در ساعت را از خود بر جای گذاشت که تاکنون پابرجا مانده است.

با توجه به این رکوردها، بسیاری منتظر جانشین ویرون بودند تا ببینند چه عددی بر روی صفحه سرعت سنج آن نقش خواهد بست. شیرون به عنوان جایگزین مدل افسانه ای ویرون سال گذشته در نمایشگاه خودروی ژنو به جهانیان معرفی شد. این ابر اتومبیل جدید نیز همانند ویرون اعداد و ارقام جدیدی را وارد صنعت خودروسازی کرد.

پیشرانه شیرون اگر چه همان موتور 8 لیتری و 16 سیلندر ویرون است، اما خروجی آن به 1500 اسب بخار ارتقا یافته؛ صفحه سرعت سنج آن نیز تا 500 کیلومتر در ساعت درجه بندی شده که عددی استثنایی در صنعت خودرو محسوب می شود. با وجود این، سرعت نهایی شیرون بصورت الکترونیکی در 420 کیلومتر در ساعت محدود شده؛ حال سوال مهم اینست که در صورت برداشته شدن این محدود کننده آیا این سوپر اتومبیل می تواند عقربه سرعت خود را بر روی رقم نهایی مماس کند؟

اندی والاس (Andy Wallace) راننده تست کمپانی بوگاتی، در گفتگویی که با دست اندرکاران نشریه Popular Mechanics گفته در حال حاضر تایرهای خیابانی موجود به هیچ وجه نمی توانند سرعت 300 مایل (تقریبا 480 کیلومتر) در ساعت را تحمل کنند، اما میشلن مشغول توسعه تایرهایی برای شیرون است که دستیابی به سرعت 280 مایل (450 کیلومتر) را ممکن خواهد ساخت.

برخی شایعات از توانایی شیرون در رسیدن به حداکثر سرعت 460 کیلومتر در ساعت حکایت دارند، اما بوگاتی تمام آنها را تکذیب کرده است. با توجه به محدودیت های مربوط به تایرهای فعلی، احتمالا حتی مهندسین سازنده شیرون نیز از حداکثر سرعت واقعی آن مطلع نیستند. هر چه هست فعلا میشلن حداکثر سرعت این سوپر اتومبیل متعلق به آینده را تعیین خواهد کرد.

بوگاتی در نظر دارد سال آینده تستی را برای رسیدن به حداکثر سرعت ممکن با شیرون برگزار کند. بنابراین باید تا آن موقع منتظر ماند و دید که این ابر اتومبیل چه سرعتی را ثبت خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Sasan vaziri
    Sasan vaziri | ۴ تیر ۱۳۹۶

    16 سیلندر به اضافه ۴ عدد توربوشارژر، واسه یه همچین هیولایی و این همه تکنولوژی ۴۲۰ کیلومتر همچین افتخار خاصی نداره

    • Ali kjh
      Ali kjh | ۴ تیر ۱۳۹۶

      به صورت الکترونیکی محدود شده بیشتر اینا می‌تونه بره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی