بات OpenAI یکی از بهترین گیمرهای مسابقات Dota 2 را شکست داد

بات OpenAI ایلان ماسک، دیروز یکی از بهترین گیمرهای جهان را شکست داد. در جریان بزرگ ترین رویداد سالانه مسابقات «دوتا 2» (Dota 2) که به «The International» معروف است، بات توسعه یافته توسط این مؤسسه توانست «دنیلو ایشوتین» معروف به «دندی» (Dendi) را با اختلاف زیاد شکست دهد.

به عقیده بسیاری از گیمرها، «دندی» یکی از بهترین بازیکنان این مسابقات در سرتاسر جهان به شمار می رود. ایلان ماسک همچون همیشه در توییتر از این پیروزی ابراز شادمانی کرد و گفت:

OpenAI برای نخستین بار بر یکی از بهترین بازیکن جهان در مسابقات ورزش های الکترونیکی غلبه کرد؛ رقابتی که بسیار پیچیده تر و دشوار تر از مسابقات شطرنج و Go به شمار می رود.

تور کیش

این پیروزی هوش مصنوعی اگرچه بسیار غیر منتظره بود، اما جزئیاتی در آن وجود دارد که نشان می دهد بات ها نمی توانند به این زودی جای بازیکنان حرفه ای را در رقابت های تیمی بگیرند.

به عقیده کارشناسان، چنین عملکرد حیرت انگیزی طی 10 سال گذشته در Dota و Dota 2 دیده نشده بود، اما باید توجه داشت که رقابت بین دندی و OpenAI به صورت تک به تک انجام گرفت، که به مراتب ساده تر از مسابقات تیمی است.

رقابت تک به تک OpenAI و دندی

در فرمت تک به تک، برخلاف بازی های تیمی، هر دو بازیکن رو در روی هم باید از یک قهرمان یا «هیرو» استفاده کنند. بسیاری از بازیکنان در این حالت «شَدو فیند» (Shadow Fiend) را انتخاب می کنند و نخستین بازیکنی که دو بار موفق به کشتن حریف شده یا تاور اصلی را تخریب کند، برنده خواهد بود.

در این شیوه بازی، بات OpenAI کاملاً برتری خواهد داشت. هفته گذشته هم این بات توانست بر قهرمان کنونی رقابت های تک به تک یعنی Sumail و دیگر بازیکن مطرح این رقابت ها یعنی Arteezy نیز غلبه کند.

جالب است که بات مورد بحث تمامی تکنیک ها و تاکتیک های بازی را در نهایت تبحر به اجرا درآورد و بارها دندی را به درون تله هایش کشاند، ضمن اینکه با تسلط بر موقعیت های استراتژیک ضربات سختی را به رقیبش وارد ساخت.

البته Dota 2 الگوریتم های کامپیوتری خاصی دارد که برای رقابت با انسان طراحی و ساخته شده اند، اما اکثراً حالت ابتدایی داشته و بسیاری از بازیکنان پس از چند بار مسابقه، به راحتی از نقاط قوت و ضعف آنها آگاه می شوند و بات ها را شکست می دهند. با این حال، گیمرها و کارشناسان اعتراف می کنند که بات OpenAI هیچ نقطه ضعفی را از خود نشان نداده است.

توسعه بات

بات OpenAI از نسخه تغییر یافته الگوریتم ژنتیک برای یادگیری ماشین بهره می گیرد، و بنابراین در زمان اجرا می تواند نقاط ضعف خود و نقاط قوت حریف را یاد گرفته و خودش را تغییر دهد. این بات نحوه انجام مسابقات Dota 2 را فقط در رقابت با خودش آموخته است.

مدیر این پروژه می گوید در آغاز، هیرو های این بات در نقشه بازی سرگردان بوده و هیچ هدفی نداشتند؛ اما پس از مدتی توانستند استراتژی های مورد نیاز برای رسیدن به هدف را یاد گرفته و از آنها بهره گیرند. نهایتاً پس از چند هفته و هزاران بار اجرای بازی، این بات توانست به سطحی از مهارت برسد که برترین بازیکنان جهان را شکست دهد.

Dota رقابت یک نفره نیست

نکته مهم این است که Dota هیچگاه یک رقابت یک نفره و رو در رو نیست. پیچیدگی و البته جذابیت این بازی به سطح فوق العاده بالای هماهنگی، ارتباط و استراتژی مورد نیاز برای پیروزیست. در رقابت های کامل تیمی پنج نفره، هزاران متغیر دیگر هم وجود دارند که OpenAI هیچ تسلطی بر آنها ندارد.

با این حال، OpenAI می گوید گام بعدی آنها، تشکیل تیمی از بات های Dota 2 است که بتوانند با همکاری یکدیگر، تیم های انسانی را به چالش بکشند. بنابراین در مسابقات TI8 سال آینده احتمالاً تیم های رباتیک قدرتمندی را خواهیم دید.

کاربردهای واقعی

پیروزی یک بات هوش مصنوعی در رقابت های پیچیده بازی های ویدیویی می تواند کاربردهای گسترده ای در دنیای واقعی داشته باشد.

این بات را می توان به منزله یک سیستم یادگیری عمومی در نظر گرفت که اگرچه محدودیت هایی دارد، اما از توانایی بالقوه ای برای یادگیری و غلبه بر رقبای انسانی برخوردار است و بنابراین، می تواند در فعالیت های پیچیده دیگر هم به کار گرفته شود.

هدف نهایی ماسک هم همین است؛ او می گوید بالاخره هوش مصنوعی از انسان هوشمندتر خواهد شد و به همین دلیل، باید این پیشرفت در چارچوب خاص و ایمن و فقط برای کمک به انسان صورت گیرد.

مطالب مرتبط

این دست رباتیک خودش کار با اجسام را یاد می گیرد [تماشا کنید]

پیش از این ربات‌هایی را دیده بودیم که می‌توانستند بعضی از حرکات انسان را تقلید کنند. حال شاهد ربات‌هایی هستیم که قادر به یاد گرفتن نحوه کنترل اشیا هستند. کمپانی فستو یک دست رباتیک انعطاف پذیر ساخته که از هوش مصنوعی برای یاد گرفتن نحوه کنترل اشیا استفاده می‌کند.رسیدن به این سطح از تکنولوژی برای... ادامه مطلب

هوش مصنوعی گوگل در چهار ساعت به استاد شطرنج تبدیل شد

یکی از پیشگام ترین کمپانی های حوزه هوش مصنوعی «دیپ مایند» نام دارد که از زیرمجموعه های گوگل محسوب می شود. این شرکت اخیرا یک الگوریتم هوش مصنوعی به نام «آلفازیرو» را ارائه کرده که طی 4 ساعت شطرنج را به خود آموزش داده و پس از آن بر قدرتمندترین برنامه کامپیوتری این بازی غلبه... ادامه مطلب

هوش مصنوعی ابداعی مهندس گوگل فایل های صوتی را به ویدیو بدل می کند

اخیرا اپلیکیشنی توسعه داده شده که قادر است با کمک یک سیستم ویدیویی جالب تصاویر مرده را زنده می کند. Supasorn Suwajanakorn توسعه دهنده این اپ که از مهندسان گوگل هم هست ابزاری ساخته که در صورت دریافت خوراک ویدیویی مناسب می تواند ویدیوهای ساختگی نزدیک به واقعیت بسازد. این ابزار با مشاهده دقیق تصاویر ضبط... ادامه مطلب

گوگل اعلام کرده موتور هوش مصنوعی TensorFlow را به صورت اپن سورس در می آورد

گوگل چندی پیش اعلام کرد که با استناد به مجوز Apache 2، موتور هوش مصنوعی خود به نام TensorFlow را به صورت اپن سورس در می آورد و این یعنی بخشی از نرم افزار مورد استفاده شرکت مورد بحث که در سیستم های یادگیری ماشینی آن مورد استفاده قرار می گیرد (همان سیستم هایی که کار... ادامه مطلب

شبکه تلویزیونی روسیه اجرای اخبار را به یک ربات سپرد [تماشا کنید]

اجرای برنامه های تلویزیونی و گویندگی خبر یکی از حرفه ای ترین مشاغل به شمار می رود اما حتی این حوزه هم از اشغال شدن توسط ربات ها در امان نمانده است.مدتی قبل چینی ها با رونمایی از یک گوینده خبر مبتنی بر هوش مصنوعی زنگ خطر را برای مجریان به صدا درآورند و حالا... ادامه مطلب

کریستن استوارت بازیگر سرشناس، مقاله ای علمی در زمینه هوش مصنوعی منتشر کرد

بازیگر مشهور و پرطرفدار مجموعه فیلم های سینمایی «گرگ و میش» چندی پیش نخستین تجربه نویسندگی و کارگردانی اش را با ارائه فیلم کوتاهی به نام «Come Swim» پشت سر گذاشت.این نمایش 17 دقیقه ای از تکنیک های یادگیری ماشینی و شبکه های عصبی برای پیاده سازی فرآیندی به نام «Style Transfer» روی تصاویر استفاده... ادامه مطلب

نظرات ۱۱

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x

رمزتان را گم کرده‌اید؟