ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هاچ بکی با ظاهر متغیر؛ مفهومی تازه مرسدس بنز از سری EQ

سال گذشته و در نمایشگاه خودروی پاریس بود که مرسدس با پایه گذاری برند الکتریکی EQ از یک شاسی بلند کانسپت برقی به نام Generation EQ رونمایی کرد. حال با گذشت نزدیک به یک سال ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

سال گذشته و در نمایشگاه خودروی پاریس بود که مرسدس با پایه گذاری برند الکتریکی EQ از یک شاسی بلند کانسپت برقی به نام Generation EQ رونمایی کرد.

حال با گذشت نزدیک به یک سال از آن تاریخ، جدیدترین عضو این خانواده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این مفهومی جدید که EQA نامگذاری شده، در دسته خودروهای کامپکت قرار می گیرد. از لحاظ ظاهری EQA دنباله روی کانسپت قبلی بوده و بر اساس فلسفه طراحی Sensual Purity شکل گرفته است. در این فلسفه بر روی تناسب طراحی و تجمل تاکید ویژه ای شده و خبری از خطوط و لبه های تیز در آن نیست.

در نمای جلو، اگر چه هاچ بک کانسپت مرسدس بسیار مشابه شاسی بلند Generation EQ از آب درآمده، اما پختگی و هماهنگی بیشتری بین اجزای مختلف آن دیده می شود.

در این بخش به جای جلو پنجره مشبک، یک پنل بزرگ نصب شده که هنگام رانندگی در حالت های مختلف، اشکال متفاوتی را بر روی خود به نمایش می گذارد.

برای مثال در حالت اسپورت یک باله آتشین و در حالت اسپورت پلاس پره های عمودی (مشابه جلو پنجره AMG GT R) بر روی این پنل نقش می بندد.

این پنل ها در نمای جانبی و نمای پشت نیز نصب شده اند. در قسمت جانبی LED های تعبیه شده نقش نور خوشامدگویی را ایفا می کنند، در نمای عقب نیز چراغ های اصلی در پنل موجود ظاهر می گردند.

اشتوتگارتی ها برای تامین نور EQA علاوه بر فناوری LED به سراغ تکنولوژی فیبر لیزر رفته اند. با تکیه بر این تکنولوژی نوردهی چراغ ها همگن تر بوده و می توان از طرح های سه بعدی در طراحی چراغ ها استفاده کرد.

طراحی ظاهری این کانسپت جدید در مجموع زیبا و جذاب بوده و به نوعی یک موجود هوشمند را در ذهن تداعی می کند.

وظیفه به حرکت در آوردن EQA بر عهده دو موتور الکتریکی (یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب) با 268 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور گذاشته شده است.

با این پیشرانه هاچ بک دو در اشتوتگارتی ها می تواند در عرض 5 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت برساند.

درباره سرعت نهایی این خودرو هنوز اطلاعاتی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.

نیروی مورد نیاز موتورهای الکتریکی EQA توسط باتری لیتیوم-یونی 60kWh که توسط یکی از زیرمجموعه های دایملر به نام Deutsche ACCUMOTIVE تولید شده، تامین می شود.

با این باتری کانسپت هاچ بک اشتوتگارتی ها می تواند تا 400 کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند که تقریبا همپای رقبایی مثل تسلا مدل 3 و شورولت بولت می باشد.

البته این در صورتی است که رقم اشاره شده توسط اشتوتگارتی ها بر اساس استاندارد EPA آمریکا باشد. به گفته کمپانی مرسدس بنز EQA از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نموده و با ده دقیقه شارژ می توان تا 100 کیلومتر مسافت رانندگی کرد.

دکتر دیتر زچه مدیر عامل دایملر و مرسدس بنز درباره سیاست های مجموعه خود در قبال خودروهای الکتریکی گفته:

تا سال 2022 مرسدس بنز بیش از 10 خودروی تمام الکتریکی راهی بازار خواهد کرد. کانسپت EQA تایید می کند که ما در ارایه این دسته از خودروها کاملا جدی هستیم.

این خودرو با ترکیب عملکرد فنی بالا و مسافت قابل پیمایش طولانی، برای رانندگی روزمره ایده آل بوده و بر اساس یک پلت فرم مخصوص خودروهای الکتریکی، توسعه یافته است.

گوردون واگنر طراح ارشد مرسدس بنز نیز در این باره گفته:

ما با حذف شکستگی ها و خطوط به درجه بالاتری از خلوص رسیده ایم. EQA با توجه به نسبت های فوق العاده، سطوح صاف و مسطح، چراغ های جذاب و پنل های مشکی رنگ از لحاظ طراحی یک خودروی بسیار مجذوب کننده است.

طبق برنامه ریزی اشتوتگارتی ها، تولید مدل های اشتقاق یافته از Generation EQ و EQA به ترتیب از سال 2019 و 2020 آغاز خواهد شد. آنطور که پیداست در آینده نزدیک شاهد رقابتی بسیار سخت بین محصولات تسلا و رقبای آلمانی خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶

    این که مشخصاتش از تسلای مدل اس امسال هم پاییتره تازه هنوز به بازار نیومده

  • رامین آزر
    رامین آزر | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶

    خداااااا اینا رو میبینم اونوقت با چه امیدی سوار پراید بشم.???

  • payman
    payman | ۲۲ شهریور ۱۳۹۶

    باتری موبایل هم اینقدر زود شارژ نمیشه،۱۰ دقیقه شارژ ۱۰۰ کیلومتر راه میره !!

  • vahid hajizadeh
    vahid hajizadeh | ۲۲ شهریور ۱۳۹۶

    از فردا تو خیابون میبینی هرچی برلیانسه مارک بنز زده رو لگنش

    • sd
      sd | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶

      حرفت خیلی بی مربوط بود از کجات در آوردی

مطالب پیشنهادی