ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مروری بر تکنولوژی شبیه ساز رانندگی از صفر تا صد [تماشا کنید]

امروزه بسیاری از علاقه مندان با استفاده از شبیه سازهای رایانه ای هیجان حضور در مسابقات اتومبیل رانی را به صورت مجازی تجربه می کنند. این شبیه سازها از لحاظ اندازه، قابلیت ها و طبیعتا ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ مهر ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

امروزه بسیاری از علاقه مندان با استفاده از شبیه سازهای رایانه ای هیجان حضور در مسابقات اتومبیل رانی را به صورت مجازی تجربه می کنند.

این شبیه سازها از لحاظ اندازه، قابلیت ها و طبیعتا قیمت تفاوت هایی با همدیگر داشته و حسی که هر کدام از آنها در کاربر ایجاد می نمایند، متفاوت است.

آن سوی مرزها با صرف مبلغی در حدود 1000 پوند (معادل 1300 دلار) می توان یک شبیه ساز مناسب خریداری کرد.

نمونه هایی که قیمتی در این حدود دارند، شامل فرمان و برخی کنترل کننده های دیگر می شوند. این نمونه ها اگر چه در بازآفرینی حس مسابقات اتومبیل رانی تا حدودی موفق هستند، اما نمی توانند احساسی واقعی به کاربر منتقل کنند.

در صورتی که شخصی حاضر باشد مبلغی برابر با 100.000 پوند (معادل تقریبا 130 هزار دلار) برای خرید شبیه ساز مسابقات اتومبیل رانی هزینه کند، نمونه هایی وجود دارند که بسیار مشابه کاکپیت خودروهای حاضر در رقابت های فرمول یک طراحی شده اند.

این دستگاه ها با تکیه بر انواع بازوها، موتورهای حرکت دهنده و لرزشگرهای مختلف می توانند واکنش های خودرو هنگام شتابگیری، ترمزهای شدید، حرکت در پیچ ها و عبور از روی ناهمواری ها را شبیه سازی کرده و حسی نزدیک به واقعیت در کاربر ایجاد کنند.

ناگفته نماند با این مبلغ خودروهای واقعی بسیار مناسبی قبل خریداری هستند که از جمله آنها می توان به مواردی مثل نیسان GT-R، جگوار F-Type SVR، مرسدس AMG GT S و پورشه کیمن S اشاره کرد.

اما اگر فردی بخواهد به بالاترین هیجان مسابقات اتومبیل رانی از طریق دستگاه های شبیه ساز دست پیدا کند، باید حدود 1 میلیون پوند (1.3 میلیون دلار) کنار بگذارد!

البته با صرف مبالغ کمتر امکان خرید انواع محصولات لامبورگینی و فراری وجود داشته و می توان ضمن تجربه هیجان در دنیای واقعی، مبلغ زیادی را نیز پس انداز کرد.

لامبورگینی اونتادور S با قیمت پایه 421,350 دلار

شبیه سازی با چنین قیمت گزافی باید دارای امکانات و قابلیت های ویژه ای باشد. نمونه مورد بحث از کاکپیت و کنترلرهای بسیار نزدیک به مدل های حقیقی برخوردار بوده و هر لحظه اطلاعات دقیقی را از وضعیت خودرو و مسابقه نشان می دهد؛ برای نمایش هر چه بهتر جزییات از مانیتورهای بسیار بزرگ و با کیفیت استفاده شده و همانند رقابت های اتومبیل رانی امکان برقراری ارتباط راننده با تیم پشتیبانی مجازی میسر گردیده است.

جهت نزدیکی هر چه بیشتر به شرایط مسابقه، این شبیه ساز به یک هلمت خاص مجهز شده که با استفاده از اهرم های متصل به آن، فشارهای جانبی در پیچ ها بر روی گردن کاربر اعمال می شود.

چنین سیستم هایی معمولا برای آموزش یا محک زدن توانایی رانندگان حرفه ای مسابقات اتومبیل رانی مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع در چند سال اخیر فدراسیون اتومبیل رانی، میزان تست در دنیای واقعی را محدود کرده است تا فاصله بین تیم های ثروتمند و فقیر که توانایی تقبل هزینه بالای چنین تست هایی را ندارند کاهش یابد، اما تیم ها به استفاده از چنین شبیه سازهایی روی آورده اند تا رانندگان خود را تعلیم دهند.

برای آشنایی بهتر با قابلیت های گوناگون شبیه سازهای مختلف رانندگی، پیشنهاد می کنیم ویدیو زیر را تماشا نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    استفاده از یک عینک واقعیت مجازی طبیعی تر از این نمایشگرها نیست؟؟؟

مطالب پیشنهادی