ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خداحافظ ترافیک؛ آینده تردد درون شهری با خودروهای هوشمند

ما همه در حال زندگی کردن و زحمت کشیدن با یک سرعت حلزونی هستیم. رانندگی یکی از افعالی است که سرعت در آن بسیار دخیل است. دشمن بزرگ سرعت ترافیک است و راه حل بسیاری ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

ما همه در حال زندگی کردن و زحمت کشیدن با یک سرعت حلزونی هستیم. رانندگی یکی از افعالی است که سرعت در آن بسیار دخیل است.

دشمن بزرگ سرعت ترافیک است و راه حل بسیاری از رانندگان برای فرار از دست این دشمن مزاحم و وقت گیر و به امید زودتر رسیدن به مقصد جابجا کردن خودرو خطوط و حرکت از یک لاین به لاین دیگر است.
در کشور امریکا ترافیک یک بیماری مسری وحشتناک محسوب می شود و کافی است شما فقط در جاده های این کشور ترمز کنید در این صورت سیل عظیمی از چراغ های قرمز را به راه خواهید انداخت.
با وجود این شرایط شرکت فورد معتقد است که مشکلات رفت و آمد همگی ما می تواند با استفاده از ماشین های مرتبط با یکدیگر و زیرساخت های باهوش حل شود.


فورد در یک ویدیو کوتاه که با هدف ایجاد یک جهان با ترافیک کمتر منتشر شده توضیح داده است که رفتار رانندگان در پشت چرخ ماشین هایشان به خصوص در مواقع ترافیک منطقی نیست.

رانندگان اکثرا بدون منطق درست سرعت خود را کم و یا زیاد کرده، ترمز را بی مورد گرفته و یا حتی خطوط را به امید یافتن یک جریان ترافیکی سبک تغییر می دهند.

یکی از بدترین اتفاقاتی که تمامی افراد در جهان نسبت به آن احساس یکسانی دارند گیر کردن در ترافیک بزرگراهی است که خودروهای لاین مقابل آن با سرعت مناسب و بدون گیر کردن در ترافیک حرکت می کنند.
بی بی سی داستانی نقل می کند که این احساس یک همبستگی گمراه کننده است که سبب می شود مردم تصمیمات سریعی را بر اساس یک سری اطلاعات محدود اتخاذ کنند، به عنوان نمونه مثلا تصمیم می گیرند که خط خود را عوض کنند چون تصور می کنند لاینی که قصد رفتن به آن را دارد سریعتر حرکت می کند. به این ترتیب شما یکباره حرکت خودروها از سراسر جاده به سمت یک لاین خاص را مشاهده می کنید و متوجه می شوید که رانندگان همگی این خودروها تحت تاثیر یکدیگر به سمت یک خط مشخص حرکت می کنند.


فورد پیشنهاد می کند یک راه مبارزه با ترافیک و ازدحام خودروها حذف رفتار انسانی و عادات های بد رانندگی از این معادله است.

اتومبیل های هوشمند و اتوماتیک می توانند سرعت خود را در سراسر جاده بیشتر و با ثبات تر حفظ کنند و این اتفاق یک نکته کلیدی در کاهش ترافیک و تشخیص خودروهای اطراف است.

علاوه بر موارد گفته شده در صورت وجود همچین توانایی در خودروها، آن ها می توانند خطوط را بدون ایجاد یک روند ترافیکی جدید تغییر دهند.

نگه داشتن جریان ترافیک به طور ثابت به این معنی است که تراکم خودرو در ترافیک نیز کمتر خواهد شد.


در بعضی از شهرها این تکنولوژی می تواند به طور چشمگیری نحو زندگی و بسیاری از اتفاقات دیگر را تغییر دهد.

تقاطعات و چهار راه ها می توانند به طور کامل به خودروها متصل شده و به این ترتیب چراغ های راهنمایی نیز از بین می روند.

در صورت رخ دادن این اتفاق اتومبیل می تواند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و زمانی که به تقاطع ها می رسند به جای استفاده از چراغ راهنمایی از طریق ارتباط با یکدیگر رفت و آمد را سر و سامان دهند.

ویدیویی که در انتهای این پست قرار دارد نحو عبور اتومبیل ها از تقاطعات را از طریق ارتباط با یکدیگر نشان می دهد.

همانطور که در ویدئو مشخص است، در صورتی که خود توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را داشته باشند مفهومی تحت عنوان چراغ راهنمایی نیز از بین می رود و تمامی اتومبیل ها در تمامی خطوط می توانند به صورت هم زمان از تقاطعات استفاده کنند.

چنین اتفاقی با وجود امکانات حال حاضر غیر ممکن است و استفاده همزمان تمامی خودروها از تقاطعات می تواند عواقب فاجعه باری به دنبال داشته باشد.


اما در انتها سوالی مطرح می شود که آیا امکان رخ دادن این اتفاق و تجهیز خودروها به چنین امکانات ارتباطی در یک بازه زمانی کوتاه مدت وجود دارد؟ البته که پاسخ خیر است.

برای رسیدن به این هدف و تبدیل آن به واقعیت حتی در کشوری مثل امریکا نیز بسیاری از زیرساخت ها باید تعویض شده، قطعات و تجهیزات زیادی باید در سر جای خود قرار گیرند. همچنین افراد جامعه نیز باید از خودروهای هوشمند، مستقل و متصل برخوردار باشند.

در واقع بزرگترین چالش مربوط به بازه زمانی است که ترکیبی از خودروهای هوشمند و غیر هوشمند در خیابان ها حضور دارند.

مسلما با توجه به میانگین سنی حدود 11 ساله خودروها در کشوری مانند آمریکا، سال ها طول می کشد تا تمامی خودروهای قدیمی با تکنولوژی انسان محور، با نسل بعدی خودروهای هوشمند جایگزین شوند.

در این مدت ترکیبی از رفتار انسانی و هوش مصنوعی می تواند بسیار چالش ساز بوده و پیچیدگی های فراوانی را ایجاد کند، اما در نهایت چنین اتفاقی خواهد افتاد و حمل و نقل از شرایط پر آشوب فعلی خارج خواهد شد.
با این حال شکی نیست که این ایده متعلق به آینده نسبتا دور است و تا آن زمان، چاره ای نیست که انسان ها تلاش کنند تا از مسافرت های خود لذت ببرند، از این رو لطفا سعی کنید به همبستگی خیالی دچار نشده و بیهوده لاین خود را تغییر ندهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sagittarius19
    sagittarius19 | ۱۸ مهر ۱۳۹۶

    خیلی خوبه وقتی اجرایی بشه. حیف که سال ها تا اجرایی شدنش زمان می بره و ما نصف عمرمون تا اون موقع تو ترافیک گذشته..

مطالب پیشنهادی