ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تولید آب و اکسیژن از سنگ های ماه با کمک انرژی خورشید ممکن شد

تأمین آب و اکسیژن به عنوان حیاتی ترین نیازهای انسان، همواره یکی از مهم ترین چالش های دانشمندان سازمان های فضایی برای فراهم کردن امکان سکونت بشر در فضا بوده و حالا به نظر می ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۶ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

تأمین آب و اکسیژن به عنوان حیاتی ترین نیازهای انسان، همواره یکی از مهم ترین چالش های دانشمندان سازمان های فضایی برای فراهم کردن امکان سکونت بشر در فضا بوده و حالا به نظر می رسد این مسئله حداقل روی ماه حل شده باشد.

طبق اخبار جدید، یک مهندس هوافضا به نام «تورستن دِنک» موفق شده رآکتوری بسازد که قادر است با استفاده از انرژی خورشید، از سنگ های موجود در ماه آب و اکسیژن تهیه کند.

دستگاه مورد بحث عملکرد شش ماهه آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و به گفته سازنده می تواند آب و اکسیژن هشت فضانورد را با استفاده از سنگ و خاک موجود در ماه تأمین کند.

دستگاه جدید در هر ساعت 700 گرم آب تولید می کند

رآکتور آقای دِنک که در حال حاضر 400 کیلوگرم وزن دارد، از کانی های ایلمنیت (FeTiO3) موجود در قسمت های تیره رنگ ماه استفاده کرده و با مصرف انرژی 10 کیلو وات، در هر ساعت 700 گرم آب تولید می کند. دستگاه مذکور همچنین در ادامه با تجزیه مولکول های آب می تواند طی چهار ساعت 2.5 کیلوگرم اکسیژن تولید کند که رقم قابل توجهی محسوب می شود.

البته برای آغاز فرآیند به مقداری هیدروژن (که از زمین به ماه حمل می شود) نیاز است که در ادامه و با شروع به کار رآکتور، هیدروژن مورد نیاز نیز از انجام واکنش ها به دست خواهد آمد.

لازم به ذکر است که فرآیندهای شیمیای در دمایی نزدیک به 800 درجه سانتیگراد آغاز می شوند که برای جلوگیری از آسیب به دستگاه (و آغاز تَف جوشی قطعات در دمای 1050 درجه سانتیگراد)، تورستن دِنک دمای رآکتور را به 970 درجه سانتیگراد محدود کرده است.

گفتنی است دستگاه مورد بحث در آینده برای کاهش وزن دستخوش بهبود قرار می گیرد و احتمالاً برای مأموریت های سرنشین دار روی سطح ماه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • z12
    z12 | ۶ آبان ۱۳۹۶

    یکم بیشتر از این مطالب بزارین
    من عاشقه این مقاله هام

مطالب پیشنهادی