ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سیاره غول پیکری که بر اساس محاسبات نباید وجود داشته باشد

منجمان انجمن نجوم سلطنتی بریتانیا به تازگی سیاره گازی غول پیکری را در مدار یک ستاره کوتوله تقریباً خاموش کشف کرده اند که بر اساس نظریات و محاسبات قبلی، نباید وجود داشته باشد. [digipullqoute place="right"]هر ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

منجمان انجمن نجوم سلطنتی بریتانیا به تازگی سیاره گازی غول پیکری را در مدار یک ستاره کوتوله تقریباً خاموش کشف کرده اند که بر اساس نظریات و محاسبات قبلی، نباید وجود داشته باشد.

هر سال در سیاره NGTS-1b معادل 2.6 روز زمینی است

منظومه مورد بحث 600 سال نوری با زمین فاصله داشته و در صورت فلکی کبوتر قرار دارد. ستاره منظومه (که نصف جرم خورشید را در اختیار دارد) با نام «NGTS-1» در قالب پروژه NGTS و با استفاده از رصدخانه پارانال در بیابان آتاکامای شیلی کشف شده، و سیاره گازی آن نیز «NGTS-1b» نام گرفته است. حرف «b» در انتهای این اسم یعنی سیاره مذکور نخستین مورد کشف شده در منظومه ستاره ای مورد نظر است.

اما نکته اصلی در کشف اخیر، چالش دانسته های پیشین منجمان است؛ چرا که بر اساس نظریات نجومی در اطراف ستاره های کوتوله، تنها سیارات سنگی کوچک شکل می گیرند و این ستاره ها جرم لازم برای شکل دهی به سیارات غول پیکر گازی را در اختیار ندارند.

جالب است بدانید که سیاره و ستاره مورد بحث بسیار به یکدیگر نزدیک بوده و فاصله آنها تنها 3 درصد فاصله زمین و خورشید است. به همین خاطر یک دور گردش کامل مدار برای NGTS-1b تنها 2.6 روز زمینی طول می کشد.

لازم به ذکر است که منجمان انجمن نجوم سلطنتی بریتانیا در پروژه NGTS با استفاده از 12 تلسکوپ 20 سانتیمتری، به دنبال اختلالات کوچک در نور ستارگان بودند که به دلیل وجود سیارات به وجود می آیند.

گفتنی است بر اساس اظهارات تیم پژوهشی، ستاره NGTS-1 یکی از انواع پرتعداد کوتوله ها بوده که احتمال کشف سیارات غول آسای مشابه را بیش از پیش افزایش می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • سامان
    سامان | ۱۱ آبان ۱۳۹۶

    چقدر غول پیکر ؟

  • Nima Mazaheri
    Nima Mazaheri | ۱۰ آبان ۱۳۹۶

    ممنون از مطلب خوبتون

مطالب پیشنهادی