ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به فناوری مورد استفاده در ساخت بدنه آنر ۹ و مقایسه با رقبا

اولین تلفن های هوشمند با بدنه پلاستیکی به بازار عرضه شدند، اما تنها چند سال کافی بود تا تولید کنندگان متوجه شوند پلاستیک آن چیزی نیست که خریداران می خواهند بعد از پرداخت صدها دلار، ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

اولین تلفن های هوشمند با بدنه پلاستیکی به بازار عرضه شدند، اما تنها چند سال کافی بود تا تولید کنندگان متوجه شوند پلاستیک آن چیزی نیست که خریداران می خواهند بعد از پرداخت صدها دلار، لمس کنند. به طور خاص می توان به پرچمداران سامسونگ اشاره کرد که تا همین چند سال پیش، بدنه پلاستیکی آنها به شدت مورد انتقاد قرار می گرفت، خصوصاً در مقابل رقیبی مثل آیفون که از همان اولین مدل تاکنون، با بدنه فلزی یا شیشه ای به بازار عرضه می شود. به هر روی پلاستیک نمی توانست حس کیفیت را به خریدار منتقل کند و به مرور، با بدنه های ساخته شده از شیشه و فلز جایگزین شد. البته برخی از سازندگان هم در این میان تلاش کردند گزینه های دیگری را امتحان کنند، از پلاستیک هایی با قابلیت ترمیم خود گرفته تا کولار و بامبو و حتی چرم، که در نهایت همه این ایده ها در بازار شکست خوردند و شیشه و فلز بودند که فراگیر شدند.

هرچند فلز در مقابل ضربه مقاوم تر است، اما گرمای پردازنده را بیشتر به دست کاربر منتقل می کند. در طرف مقابل لمس شیشه حس دلپذیر تری دارد و امواج رادیویی از آن عبور می کنند، در نتیجه لازم نیست تولید کننده با تعبیه کردن خطوط آنتن، سادگی و زیبایی پشت بدنه را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع باعث می شود شرکت سازنده برای طراحی بدنه ای ساده و چشم نواز، دست باز تری داشته باشد. مزیت های شیشه باعث شده شرکت اپل در دهمین سالگرد تولد موبایل های خود، فرمول جدیدی برای یک شیشه اختصاصی طراحی کرده و از آن برای ساخت بدنه آیفون ۱۰ (بررسی دیجیاتو) استفاده نماید.

اما بر خلاف گذشته، امروز دیگر بدنه ساخته شده از شیشه و فلز به پرچمدارانی مثل آیفون محدود نیست و حتی کاربرانی که نمی خواهند میلیون ها تومان برای خرید تلفن هوشمند هزینه کنند هم قادر هستند از این ویژگی، روی میان رده های خوش قیمت بازار بهره مند شوند. آنر ۹ یکی از بهترین میان رده های حال حاضر بازار است که از نظر سخت افزاری بالاتر از تمام رقبای هم قیمت خود قرار می گیرد و علاوه بر این، از طراحی چشمگیری نیز بهره می برد. این محصول برای اولین بار با شیشه سه بعدی خمیده ساخته شده که از ۱۵ لایه شکل گرفته است. در ادامه می خواهیم نگاهی داشته باشیم به شیشه مورد استفاده در ساخت بدنه آنر ۹ و آن را با چندی از موبایل های مجهز به بدنه شیشه ای مقایسه کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

همانطور که اشاره کردیم در بدنه شیشه ای بر خلاف فلز، امکان عبور امواج رادیویی به آسانی وجود دارد. نگاهی به موبایل های مجهز به بدنه شیشه ای مثل آیفون ۱۰ (بررسی دیجیاتو)، اکسپریا اکس زد پریمیوم (بررسی دیجیاتو)، HTC U11 (بررسی دیجیاتو) و آنر ۹ نشان می دهد که تولید کنندگان با استفاده از همین مزیت، پشت بدنه محصولات خود را مینیمال تر از رقبای فلزی طراحی کرده اند و این موضوع برای کاربران علاقه مند به طراحی ساده، چشم نواز خواهد بود.

در پرچمدار سونی شاهد استفاده از یک شیشه کاملاً تخت هستیم که درست مثل آینه تصویر را همانطور که هست بازتاب می دهد. اما بدنه محدب HTC U11 در تصویر اعوجاج ایجاد می کند. کناره های بدنه آنر ۹ هم مثل رقیب تایوانی خمیده ساخته شده است اما در این محصول به جای اعوجاج تصویر خودتان، خطوط نورانی را مشاهده می کنید که از هر زاویه به یک شکل هستند.

شرکت سازنده در این محصول از شیشه ۳ بعدی با لبه های خمیده استفاده کرده که از ۱۵ لایه مختلف تشکیل شده است. در بالاترین سطح لایه مقاوم در برابر جذب اثر انگشت را داریم که میزان جذب آلودگی از انگشت کاربر را کاهش می دهد. پس از آن گوریلا گلس وظیفه محافظت در برابر ضربه را بر عهده دارد. در سطح بعدی لایه ضد انعکاس مورد استفاده قرار گرفته است. کاربرد این لایه را می توانید در ویکی پدیا مطالعه فرمایید. پس از آن چسب OCA تعبیه شده که برای چسباندن عناصر نوری شفاف کاربرد دارد. سپس یک ورق از جنس PET داریم و در سطح بعدی یک لایه توری مانند که نور را به شکل ۳ بعدی بازتاب می دهد.

تا اینجا ۸ لایه مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و لایه های باقی مانده هم از ۲ نوع پوشش نوری، و چاپ سیلک یا جوهری هستند. این لایه های تیتانیوم سیلیکونی دارای پوشش نوری در مقیاس نانومتر هستند و در کنار لایه توری مانند موسوم به 3D grating، خطوط نور را روی سطح بدنه به رقص در می آورند. نکته ی جالب اینکه شرکت سازنده پس از تولید هر ۱۰۰ عدد آنر ۹، طرح لایه ها را تغییر می دهد، در نتیجه اگر دو عدد از این تلفن هوشمند را مقابل نور قرار دهید، به احتمال زیاد نقش های متفاوتی پشت هر یک از آنها شکل می گیرد.

در مجموع باید گفت هرچند ساخت بدنه آنر ۹ با چنین ویژگی هایی هزینه قابل توجهی به شرکت تولید کننده تحمیل می کند، اما در عوض باعث می شود بدنه دستگاه در شرایط نوری مختلف جلوه متفاوتی داشته باشد و دیرتر از یک محصول مجهز به بدنه ساده شیشه ای یا فلزی، برای خریدار تکراری شود.

عرضه آنر ۹ به عنوان پرچمدار این سری تلفن های هوشمند به زودی در بازار ایران آغاز می شود. در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با ویژگی های دستگاه، نگاه نزدیک دیجیاتو به آنر ۹ را نیز مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • bco
    bco | ۲۳ آبان ۱۳۹۶

    به نظر من سونی قشنگ تره

  • Mehrad Shams
    Mehrad Shams | ۲۳ آبان ۱۳۹۶

    یادمه توی نوت ۵ و اس ۶ همچین چیزی بود
    ولی اصلا حرفی ازش زده نشد
    از کی تاحالا بنجل ساز خبر ساز شده ؟

  • بهنام
    بهنام | ۲۳ آبان ۱۳۹۶

    دمش گرم این هوآوی مغزش خیلی خوب کار میکنه ببین چه ترفندهای تبلیغاتی هوشمندانه‌ای داره رو میکنه!
    تبلیغ محصول تو قالب یه بررسی جوری که مثلا کسی نفهمه تبلیغه !!!

  • amir hasani
    amir hasani | ۲۳ آبان ۱۳۹۶

    اصلا ریپورتاژ نیست تا از نزدیک لمسش نکنید درک نمیکنید زیباییشو

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی