ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نمایشگر آیفون 2019
تکنولوژی

مقایسه Face ID آیفون 10 با فناوری تشخیص چهره وان پلاس 5T

در چند هفته ای که از عرضه آیفون 10 می گذرد، کاربران بسیاری از فناوری Face ID استقبال کرده اند. البته برخی دیگر از نحوه کارکرد آن و محدودیت هایی که برایشان ایجاد شده ناراضی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | ۱۳:۵۴

در چند هفته ای که از عرضه آیفون 10 می گذرد، کاربران بسیاری از فناوری Face ID استقبال کرده اند. البته برخی دیگر از نحوه کارکرد آن و محدودیت هایی که برایشان ایجاد شده ناراضی هستند و همچنان حسگرهای اثر انگشت را ترجیح می دهند. اخیراً  مقایسه ای بین Face ID و Touch ID اپل و فناوری تشخیص چهره موبایل وان پلاس 5T انجام شده که تفاوت های کارکرد آنها را آشکار کرده است.

مقایسه Face ID با Touch ID

در بیشتر موارد Face ID به سرعت عمل می کند و تقریباً سرعتی در حد Touch ID ارائه می دهد. در عین حال در برخی موارد فناوری تشخیص چهره اپل به درستی عمل نمی کند. به عنوان مثال وقتی موبایل در حالت افقی قرار دارد (مثلاً هنگام خوابیدن) چهره کاربر تشخیص داده نمی شود.

اپل با ارائه Face ID از تعبیه حسگر اثر انگشت در آیفون 10 صرف نظر کرد.

البته در صورت استفاده از عینک، کلاه یا روسری نیز ممکن است در برخی موارد Face ID قادر به تشخیص چهره کاربر نباشد.

همچنین وقتی موبایل روی میز است، برخلاف حسگر اثر انگشت Touch ID که به سادگی و بدون برداشتن موبایل از روی میز قابل استفاده است، Face ID به دلیل عدم دید به چهره، باید برداشته شود و در مقابل چهره کاربر قرار بگیرد.

مقایسه Face ID اپل با تکنولوژی تشخیص چهره رقبای اندرویدی

در حالی که اپل در آیفون 10 حسگر اثر انگشت را حذف کرده و در بین روش های بیو متریک فقط به تکنولوژی تشخیص چهره بسنده کرده، ولی وان پلاس در مدل 5T و سامسونگ در نوت 8 از حسگر اثر انگشت نیز استفاده کرده اند. با این حال Face ID برتری قابل ملاحظه ای نسبت به سایر فناوری های تشخیص چهره دارد. زیرا از آنها امن تر است.

گلکسی نوت 8 سامسونگ از فناوری های تشخیص چهره، شناسایی عنبیه و حسگر اثر انگشت بهره می برد.

دلیل این مسئله به تفاوت در نحوه اسکن تصاویر چهره بر می گردد. اپل در Face ID از تصویر برداری سه بعدی چهره استفاده می کند؛ در حالی که رقبایی مثل سامسونگ و وان پلاس تنها تصویری دو بعدی از چهره فرد تهیه می کنند.

از سوی دیگر با توجه به تصویر برداری دو بعدی، وان پلاس 5T سرعت بالاتری در شناسایی چهره کاربر دارد، ولی در شرایط نوری ضعیف کار نمی کند، در حالی که سیستم تشخیص چهره آیفون تقریباً در تمام شرایط نوری کار می کند.

وان پلاس 5T علاوه بر حسگر اثر انگشت از تکنولوژی تشخیص چهره نیز استفاده می کند.

همچنین در وان پلاس 5T تکنولوژی مذکور تنها محدود به قفل گشایی موبایل است. ولی در آیفون 10، می توان پرداخت موبایلی و بسیاری کارهای دیگر را نیز به واسطه شناساسیی چهره انجام داد.

فراموش نکنیم که مینگ-چی کو، تحلیلگر با سابقه مؤسسه «KGI Securities» پیش از این اعلام کرده بود فناوری Face ID بیش از 2 سال از سایر رقبای اندرویدی جلو تر است.

علی رغم برتری های Face ID نسبت به رقبای اندرویدی ولی همچنان کار با آن برای برخی از افراد سخت تر از Touch ID است. ولی چه فناوری تشخیص چهره جدید اپل را دوست داشته باشید یا از آن متنفر باشید، به نظر می رسد، Face ID معرفی شده تا برای سال ها در آیفون ها تعبیه شود. همچنین بر اساس گزارش ها احتمالاً در آینده شاهد افزوده شدن این قابلیت به نسل بعدی آیپد پرو خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Erfan Moti
    Erfan Moti | ۲۰ آذر ۱۳۹۶

    نتیجه میگیریم بهترین کار رو سامسونگ کرده
    هم قابلیت اثر انگشت و هم تشخیص عنبیه چشم به جای روش های غیر ایمن گوشی های چینی

  • علی بحرینی
    علی بحرینی | ۲۰ آذر ۱۳۹۶

    از نظر من اثر انگشت امن تر و سریع تر هستش

  • shiva
    shiva | ۲۰ آذر ۱۳۹۶

    اپل باید هم فیس آیدی رو میذاشت هم اثر انگشت رو اینکه اثر انگشت رو حذف کرده کار درستی نبوده من خودم با اثر انگشت خیلی راحت ترم

    • Amir_Safari
      Amir_Safari | ۲۰ آذر ۱۳۹۶

      اگه اثر انگشت میذاشت دیگه کسی فیس آیدی استفاده نمیکرد،اپل با این کار کاربرهارو مجبور کرد فیس آیدی استفاده کنن تا این تکنولوژی شناخته و محبوب تر بشه و اپل بتونه رشدش بده.

مطالب پیشنهادی