ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کلمه باج افزار به دیکشنری آکسفورد اضافه شد

فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد قصد دارد بالغ بر هزار واژه جدید شامل «ransomware» یا باج افزار را به فهرست کلمات ثبت شده خود اضافه کند. این کتاب انگلیسی اخیرا عبارات تازه ای را هم به ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد قصد دارد بالغ بر هزار واژه جدید شامل «ransomware» یا باج افزار را به فهرست کلمات ثبت شده خود اضافه کند. این کتاب انگلیسی اخیرا عبارات تازه ای را هم به مجموعه خود افزوده که ترکیبی از واژه های تکنیکی و اصطلاحات عامیانه را شامل می گردد. در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم.

عصر دیجیتالی

قدرت بالای اینترنت در اثرگذاری روی جوانب مختلف زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست. این اثرگذاری روی دیکشنری آکسفورد با اضافه شدن کلمه «ransomware» یا باج افزار نمود یافته و علت این تصمیم نیز پوشش خبری حمله سایبری وانا کرای است که سال گذشته علیه برخی نهادهای دولتی آمریکا از جمله سازمان خدمات درمانی آن انجام گرفت.

بررسی مستقلی که در ماه اکتبر روی این حمله انجام گرفت نشان می دهد اگر تدابیر «امنیتی ابتدایی در حوزه آی تی» اتخاذ می شد مقامات این کشور می توانستند جلوی حمله وانا کرای را بگیرند.

طبق بررسی دفتر نظارت ملی آمریکا، تقریبا 19 هزار و پانصد قرار ویزیت پزشکی که 193 موردشان به بیماران مبتلا به سرطان مربوط بوده به خاطر حمله این بدافزار کنسل شده اند.

اصطلاحات اجتماعی

«Mansplaining» کلمه دیگری است که افزوده شده و معنی آن به این شرح است: «وقتی موضوعی که بسیار واضح است و نیازی به توضیح ندارد، ولی به گونه ای مهربانانه، و با موضع بالا (از حیث دانش) خصوصاً برای خانم ها توضیح داده می شود». به نظر می رسد ریشه این کلمه در مبادله ای نهفته باشد که در سال 2008 بین یک خانم و آقا انجام شده بود.

کلمه دیگر «Hangry» است که به معنی بد اخلاقی یا زود رنجی حاصل از گرسنگی است. این کلمه از یک مجله مرتبط با روانکاوی که در سال 1956 منتشر شده، استخراج گشته است.

کلمه «Snowflake» پیش از این به دانه های برف اشاره داشت، ولی اکنون مفهوم جدیدی برای آن تعریف شده که به معنی «حساسیت بیش از حد یا عنوان کردن حسی به مراقبت یا توجه» است. استفاده از این کلمه اخیراً در رسانه های اجتماعی یا در گفتار سیاسی افزایش یافته است.

گفتنی است متخصصین فرهنگ لغت آکسفورد به طور معمول کلمات جدید را برای اضافه کردن به 829 هزار کلمه موجود بررسی می کنند. قرار است به روز رسانی بعدی این فرهنگ لغت در آوریل 2018 (فروردین تا اردیبهشت سال 97) ارائه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • سروش سکایی
    سروش سکایی | ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

    مگه باج افزار malware نمیشه؟

  • kingg
    kingg | ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

    ??

مطالب پیشنهادی