ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیپست جدید دانشگاه MIT موبایل ها را هوشمند تر می کند

درست یک روز بعد از اینکه محققان موسسه فناوری ماساچوست (یا MIT) از ساخت چیپی کم مصرف برای رمزگذاری رونمایی کردند، این دانشگاه با یک چیپ شبکه عصبی دیگر خبرساز شده که می تواند مصرف ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۴۵

درست یک روز بعد از اینکه محققان موسسه فناوری ماساچوست (یا MIT) از ساخت چیپی کم مصرف برای رمزگذاری رونمایی کردند، این دانشگاه با یک چیپ شبکه عصبی دیگر خبرساز شده که می تواند مصرف انرژی را تا 95 درصد کاهش دهد. این قابلیت سبب می شود چنین چیپی، قطعه ای ایده آل برای دیوایس های مبتنی بر باتری مثل موبایل های هوشمند باشد که نیازمند سیستم های پیچیده شبکه عصبی و مصرف کم انرژی هستند.

شبکه های عصبی از چندین پردازنده اطلاعات متصل به یکدیگر تشکیل شده اند. به صورت معمول این شبکه ها با تحلیل مجموعه ای عظیم از اطلاعات، فعالیت خاصی را آموزش می بینند. سپس از این شبکه ها می توان برای قابلیت های رایجی مثل تشخیص گفتار یا ویرایش تصویر استفاده کرد.

مشکل اصلی همواره این بوده که این شبکه های عصبی بسیار بزرگ هستند و مصرف انرژی بالایی دارند؛ به همین خاطر، نمونه ای که احتمالاً در موبایل هوشمند شما جای گرفته بسیار کوچک است و در نهایت، کارایی بسیار محدودی دارد. افزون بر کاهش مصرف انرژی، چیپ جدید MIT، سرعت پردازش شبکه های عصبی را تا سه الی هفت برابر نسبت به نمونه های قبلی افزایش می دهد.

محققان توانسته اند الگوریتم های یادگیری ماشینی در شبکه های عصبی را به یک نقطه محدود کنند که «محصول نقطه ای» نامیده می شود. محصول نقطه ای، حرکت رفت و برگشتی نودهای مختلف در شبکه عصبی است و حالا محققان توانسته اند برخلاف طراحی های قبلی، نیاز به رفت و برگشت اطلاعات به حافظه را از بین ببرند. گفتنی است که پس از انتشار این خبر، نایب رییس کمپانی IBM نسبت به دستاورد MIT واکنش نشان داده و گفته که این ابداع تازه، می تواند احتمالات تازه ای در زمینه شبکه های عصبی پیچیده تر و نیز اینترنت اشیا به وجود آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی