ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ورود بانک مرکزی به مساله ارزهای دیجیتالی به اقتصاد کشور کمک می‌کند

هر از گاهی بانک مرکزی بیانیه‌ای در مورد بیت‌کوین می‌دهد که در آن به ریسک‌پذیر بودن ارزهای دیجیتال و همچنین عدم تایید و یا رد آن توسط این بانک اشاره می‌شود. چنین صحبتی امروز هم ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۰:۱۰

هر از گاهی بانک مرکزی بیانیه‌ای در مورد بیت‌کوین می‌دهد که در آن به ریسک‌پذیر بودن ارزهای دیجیتال و همچنین عدم تایید و یا رد آن توسط این بانک اشاره می‌شود. چنین صحبتی امروز هم از طرف مسئولان این سازمان دوباره مطرح شده و به‌نظر می‌رسد که محتاطانه برخورد کردن با این موضوع جدید در سیاست بانک مرکزی ادامه دارد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا اصولا بانک مرکزی بهتر است به موضوع ارزهای دیجیتالی وارد بشود یا نشود؟

«جلال حسین خانی» مدیر عامل شرکت تندیس پردازش هزاره سوم که از فعالان این عرصه به شمار می‌رود حضور بانک مرکزی را به علت سیاست‌گذاری ارزی و پولی کشوری که بر عهده دارد در این باره ضروری می‌داند و معتقد است که باید در این زمینه قوانینی از سوی این سازمان طراحی و پیشنهاد شود. به گفته او بانک مرکزی‌ می‌تواند به کمک ارزهای رمزپایه راه و روش داد و ستد در کشور را تغییر داده و خروج نقدینگی از بانک‌ها و بورس را کاهش دهد. او در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید:

«در حال حاضر جوان هایی که در این مورد دانش دارند پول‌های خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند و ارزها را خریداری کرده و در سایت‌های خارجی نگهداری می‌کنند که اکثر آنها پس از افزایش سرمایه گذاری ایرانی‌ها در ارزهای دیجیتال، سایت را به بهانه تحریم‌ها روی ایرانیان می بندند. مثل سایت بیترکس که ماه‌هاست چندین میلیون دلار پول ایرانیانی که ارزهای رمز پایه را خریداری کرده اند را بلوکه کرده و هیچ پولی را به آنها برگشت نمی‌دهد.»

حسین خانی اعتقاد دارد که اظهارات کنونی بانک مرکزی نسنجیده و ناآگاهانه مطرح می‌شود و از دانش و این اظهارات ناقص ریشه در آگاهی کم مسئولان ما دارد. وی باور دارد که روند فراگیر شدن ارزهای رمزپایه یا دیجیتالی در دنیا در حال گسترش است و ایران هم باید به این سمت پیشروی کند و شایعات پیرامون حبابی بودن نرخ این نوع ارز و غربی بودن آن و... را سرلوحه سیاست کلان کشور قرار ندهد:

«برخی از بازاریان طلای تهران هم‌اکنون بیت‌کوین را قبول می‌کنند و یا صرافی‌ها به خرید و فروش این نوع ارز دست می‌زنند. بانک مرکزی به جای اظهارات غیر علمی باید سیستم را بسنجد و کاربری های آن را بررسی کند و به صرف اینکه شخصی خارجی این سیستم را به وجود اورده نمی‌توان آن را بد دانست. ژاپن 60 درصد تراکنش ها را با بیت کوین و ارزهای رمز پایه انجام می‌دهد. چرا ما از آن استفاده نکنیم و تحریم ها را دور نزنیم و به راحتی کالاهای مورد نیاز را وارد نکنیم؟ ضمن اینکه مبادلات ارزی را نمی‌توان منتسب به شخص خاصی دانست چون دیده نمی‌شود.»

حسین خانی باور دارد پروسه جابجایی پول برای واردات اجناس حدود یک ماه زمان میبرد درصورتیکه ارز دیجیتالی به صورت یک رمز داخل کیف پول الکترونیکی شماست و می‌توانید به فروشنده خارجی ارز را منتقل کنید. او این کیف برای نگهداری ارزهای رمزپایه و توکن‌های خریداری شده توسط کاربران می‌داند و تاکید می‌کند که امروزه ساخت یک کیف پول الکترونیکی بومی از ضروریات این بازار است. وی به دیجیاتو می‌گوید:

«جلوگیری از ورود و استفاده نکردن از ارزهای رمزگذاری شده در کشور اشتباه است. ما اگر بخواهیم جنس وارد کشور کنیم باید ارز از مملکت خارج کنیم اما با ارزهای رمزگذاری شده نیازی به خارج کردن ارز از کشور نداریم. برای کشور ما ماینینگ سود دارد و میتوان با آن تحریم ها را دور زد ولی خرید ارز رمزگذاری شده حتی با قیمت کمتر بی فایده است چون اطلاعات خریدار ثبت میشود.»

به گفته کارشناسان، بانک مرکزی باید دستورالعمل‌های درست و نه محدودکننده‌ای برای ارز دیجیتال وضع کند تا افراد با آن بیشتر آشنا شده و بتوانند به راحتی و با اطمینان خاطر در آن فعالیت کنند. برخی از صاحب‌نظران بلاک چین را بزرگترین اختراع بشر در چندین سال اخیر می‌دانند و باور دارند که در آینده‌ای نه چندان دور، ارزهای رمزگذاری شده به عنوان ارز بین المللی پذیرفته خواهند شد و مبادلات با آن انجام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • M
    M | ۱ اسفند ۱۳۹۶

    @py house
    تکنولوژی مثل چاقو است هم استفاده خوب دارد و هم بد. اسرائیلی یا ایرانی معنا ندارد.

  • مهدی ولی پور
    مهدی ولی پور | ۱ اسفند ۱۳۹۶

    بلاک چین و رمزارزها هم منافع ملی دارن و هم خطراتی ، منافعش اینه که با رمزارز ملی میشه مشکلات کل سیستم بانکی رو رفع کرد و قیمت پایه ی پول رو آورد پایین. یعنی با رمزارزها و بانک مجازی کنارش مثلا وام گرفتن دو دقیقه طول میکشه از اسناد بگیر تا پولش رو بلاک چین سوار میشن و کلی چیزای دیگه مث بانکداری ۲۴ ساعته
    مخاطراتشم قضایای امنیتی نیس ، چون اون قابل حله ، تهدید اون موقع س که رمزارز جدیدی مثل گرم تلگرام جای پول رسمی کشور رو بگیره و این فاجعه س ، دیگه اختیار پول مملکت دست خودمون نیس (البته الان که دست خودمونه هم هیچ گلی به سرمون نزدیم)
    در مورد دور زدن تحریم هم باید بگم که نمیشه با ماین تحریم رو دور زد برای وسایل ماین کلی ارز باید خارج کنیم ، تنها راهش پیوستن به رمزارزهای چند ملیتی مثل pax روسیه س ، اینجوری دلار از روابط تجاری حذف میشه
    خلاصه که خطر و منفعت واس همه کشورا یکیه به اسرائیلم هیچ ربطی نداره

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۱ اسفند ۱۳۹۶

    متاسفانه کلاهبرداری از طریق ارز های دیجیتالی زیاد شده ، مراقب باشید

  • pop_0098 .
    pop_0098 . | ۱ اسفند ۱۳۹۶

    موضوع اینه وقتی اینترنت اختراع شد بعد ایمیل بعد شبکه مثل فیس بوک و حالا ارز دیجیتالی دراینده شبیه سازی میشه انسان رو اینترنت. و به کل تبدیل میشیم به داده های کامپیوتری ماتریکس در راه هست

  • Py House
    Py House | ۱ اسفند ۱۳۹۶

    واقعا جای تاسف دارد که دیجیاتو نااگاهانه یا اگاهانه اقدام به ترویج شبکه تروریستی صهیونیستی بلاک چین می کند.
    بلاک چین یک شبکه صهیونیستی و تروریستی زیر نظر اسراییل است که نمونه فعالیت های موفق ان را در تشکیل گروه صهیونیستی داعش و نا ارامی های اخیر دیدیم .
    یا دیجیاتو نمی داند یا هنوز رنگ و بوی نارنجی دارد و عامدانه و احتمالا با خیال راحت از تراکنش های بلاکچینی خود این مقاله های سفارشی را می نویسد .
    بلاکچین به این معنی نیست که هیچ کس نتواند فعالیت های تروریست ها را رصد بکند هستند افرادی که دانش هک بلاک چین را هم دارند .
    ان شا الله با ایجاد اولین کامپیوتر های کوانتومی ایران کمر این توطیه اقتصادی صهیونیستی نیز شکسته خواهد شد .

    • mehdi kaviany
      mehdi kaviany | ۱ اسفند ۱۳۹۶

      شبیه بی مغز ها که هر چیزی میچسبونن به اسرائیل این دووستمون هم همه چیز وصل میکنه به اسرائیل ، با رافعی پور نصبت ندارید؟ خدا شفا بده انشالا ، عمو یکم بخون در مورد بلاکچین بعد دهن گشادتو باز کن ، وقتی چیزی شفافه و اپن سرسه مال هر خری باشه حتی اسرائیل ، نمیتونه سو استفاده کنه ازش ، چون کدش تو سرسش لو میره ، در مورد کامپیوتر کوانتومی هم بازم بی علم و مثل ابله های خنگ نظر دادید ، وقتی کامپیوتر کوانتمی بیاد مطمئن باش همه حساب ها و انتقال بانک ها در درجه اول مورد سو استفاده قرار میگیره و درجه دوم ارز مجازی ، که اونم راه ساده داره بهش میگن کد گذاری کوانتومی که به راحتی اطلاعات رو امن میکنه ، هر تکنولوژی باعث ارتقا میشه و راه حل سو استفاده و استفاده صحیح داره ، فقط باید عقل انسان ها اونو تحلیل کنه، برای این دوستمون هم طلب آمرزش و عقل و فکر میکنم که مثل پسته بی مغز لب وا نکنه که رسوا بشه .... ? ? ? ?

      • آریا
        آریا | ۱ اسفند ۱۳۹۶

        نمیدونم چرا دیجیاتو این اسپمر ها رو بلاک نمیکنه

    • محمد رضا
      محمد رضا | ۱ اسفند ۱۳۹۶

      کامپیوتر کوانتومی نگه ایران پردازنده یا سیستم عامل طراحی می کنه

    • M
      M | ۱ اسفند ۱۳۹۶

      تکنولوژی مثل چاقو است که هم کاربرد خوب دارد و هم کاربرد بد. اسرائیلی یا ایرانی چه معنا داره؟!!!

    • javad
      javad | ۲ اسفند ۱۳۹۶

      داداش سانديس خوری.... خخخخخ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی