ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

وقتی مهندسی به قیمت زیبایی تمام می شود؛ مروری بر خودروهای 2018 مسابقات فرمول یک

فصل جدید رقابت های فرمول یک در حالی از ماه آینده آغاز می شود. که تیم ها یکی پس از دیگری در حال معرفی خودروهایشان هستند تا برای تست های پیش از فصل خود را ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۲

فصل جدید رقابت های فرمول یک در حالی از ماه آینده آغاز می شود. که تیم ها یکی پس از دیگری در حال معرفی خودروهایشان هستند تا برای تست های پیش از فصل خود را آماده کنند. نسبت به فصل پیش مهم ترین تغییر در تیم مکلارن اتفاق افتاد که پس از 3 سال فاجعه باری که این تیم با قوای محرکه تولیدی شرکت هوندا داشت.

به سراغ موتورهای شرکت رنو رفت و تیم تورو روسو به جای قوای محرکه رنو از قوای محرکه هوندا استفاده خواهد کرد. ترکیب اکثر رانندگان شبیه سال گذشته است و تنها یک تغییر در تیم ویلیامز پس از بازنشستگی فیلیپه ماسا راننده کهنه کار برزیلی هستیم.

در رقابت های امسال شامل تغییراتی در بخش قوانین هستیم که مهم ترین آن ها محافظ راننده موسوم به Halo است که از سر رانندگان در مقابل حواث غیر مترقبه محافظت خواهد کرد.

بیش از دو سال بود که تیم ها با فدارسیون جهانی بر سر استفاده از این قطعه کلنجار می رفتند و مخالفان و موافقان پس از دو سال تست و بررسی این قطعه سرانجام تصمیم به استفاده از این قطعه ثابت کردند. پس از اتفاقی که برای ژول بیانکی در رقابت های ژاپن سال 2014 افتاد که منجر به فوت این راننده شد، FIA به عنوان متولی این رقابت ها تصمیم به ایمن سازی هرچه بیشتر جایگاه نشستن رانندگان گرفت.

در رقابت های امسال شاهد قوانین سخت  گیرانه تری برای استفاده از قوای محرکه هستیم و تیم ها تنها مجاز به استفاده از تنها 3 موتور برای کل فصل هستند و با استفاده بیش از 3 موتور جریمه یا همان پنالتی دریافت خواهند کرد.

در دیگر بخش ها نیز همچون سیستم بازیاب انرژی موسوم به به MGU-K تنها 2 عدد قابل استفاده خواهد بود و به همین دلیل بحث بر سر میزان دوام قوای محرکه و قابل اطمینان بودن آن ها بسیار بالا است.

گرچه FIA اعلام کرده که سازندگان موتور باید موتوری یکسان را به دیگر تیم ها تحویل دهند تا رقابت ها نزدیک تر از گذشته بهم شوند. در ادامه به تیم های مهم و خودروی جدیدشان می پردازیم.

1. Scuderia Ferrari SF71H

64 امین خودروی مسابقه ای تک سرنشین که فراری تولید کرده است و این رقم نشان دهنده قدمت قدیمی ترین تیم رقابت های فرمول یک است.

سال گذشته فراری با خودروی قدرتمندی وارد رقابت ها شد و عملا خودروی آن ها از مرسدس بنز نیز سریع تر بود اما به دلیل مشکلات استقامتی با دشواری های بسیاری رو به رو شد و عملا نتوانست پاسخ دوام بسیار بالای مرسدس ها را بدهد و در برخی از پیست ها نیز به دلیل طراحی متفاوت خودرویش عملا از خودروی مرسدس بنز کندتر بود.

فراری با تغییر در فاصله محوری خودرویش به احتمال بسیار زیاد رقابتی تر خواهد بود. استفاده از سیستم خنک کاری کوچک تر و تغییر در ابعاد کناری خودرو همچون سایدپاد ها می تواند به این تیم کمک شایانی بکند.

وزن این خودرو در حدود 733 کیلوگرم است که حداقل وزنی است که در قوانین امسال تعریف شده است. فراری از موتور 1.6 لیتری V-6 توربوشارژ شده هیبرید خود بهره خواهد گرفت و باید دید که در زمینه حداکثر قدرت و دوام چقدر به نسبت سال گذشته پیشرفت کرده است.

Mercedes-AMG F1 W09 EQ Power+.2

مرسدس قهرمان بلامنازع 4 سال گذشته رقابت های فرمول یک با قوای محرکه که مرزهای فن آوری را جا به جا کرده است. امسال نیز همچنان بخت اول این رقابت ها به شمار می رود.

در حال حاضر مرسدس بنز توانسته 4 قهرمانی پشت سر هم بدست بیاورد و در این زمینه با تیم ردبول 2010-13 و مک لارن 1988-91 برابر شود و تنها دو قهرمانی دیگر می خواهد تا به رکورد افسانه ای فراری با رانندگی مایکل شوماخر در بین سال های 1999 تا 2004 برسد.

تیم مرسدس اعلام کرده است که بیش از 7 هزار قطعه جدید را برای خودروی امسال طراحی کرده است و بیش از 40 هزار قطعه مختلف را برای خودروی جدید تست کرده تا بهترین آن ها را برگزیند.

مرسدس سعی کرده تا میزان رک را به نسبت خودروی سال گذشته افزایش دهد تا طراحی تهاجمی تری داشته باشد اما فاصله محوری آن همانند سال گذشته است.

با توجه به قوانین جدید همانند دیگر تیم ها مرسدس سعی کرده تا جای ممکن استقامت موتور را بالا ببرد تا بیش از پیش قابل اطمینان شود. گرچه مرسدس اعلام کرده که به سطح جدیدی از فن آوری در ساخت موتورهای فرمول یک رسیده است و حداقل قدرت موتور را به مرز 950 اسب بخار رسانده است.

3.Red Bull

خودروی امسال به صورت رسمی آستون مارتین ردبول تگ هوایر RB14 خوانده می شود. این 14 امین خودروی فرمول یک است که این تیم با صاحبی اتریشی مستقر شده در کشور انگلستان روانه رقابت های فرمول یک کرده است.

در بخش اول شاهد رنگ امیزی کاملا متفاوت هستیم. ردبول همانند سال گذشته خودروی خود را را با رنگ آمیزی متفاوت برای روز رونمایی تدارک دیده است و پس از شروع تست های رسمی رنگ بندی و تم اصلی ردبول بر روی آن خواهد نشست.

در عقب خودرو شاهد حذف بال موسوم به بال کوسه ای هستیم و همینطور بال T نیز حذف شده است.

سال گذشته و به خصوص در نیمه دوم فصل در رقابت های بسیاری ردبول به شدت رقابت پذیر ظاهر شد اما به دلیل بدشانسی های پیاپی در زمینه استقامت موتور نتوانست یک رقابت جانانه را با فراری و مرسدس داشته باشد اما به نظر می رسد که امسال ردبول با توجه به قوای محرکه جدید رنو بتواند رقابت پذیر ظاهر شود.

4.Renault

این سومین شاسی است که رنو پس از بازگشت به مسابقات فرمول یک طراحی و ساخته است. رنو سعی کرده تا در زمینه تعلیق و نیروی رو به پایین به پیشرفت های محصوصی دست پیدا کند و با تغییر در بخش کاور موتور شاهد یک طراحی متفاوت از سوی این تیم هستیم.

موتور 1.6 لیتری ساخت خود تیم رنو نیز طبق صحبت های رنو بر روی داینو جدید این شرکت بسیار قدرتمند ظاهر شده است و چه در زمینه قدرت و چه در زمینه استقامت بهتر از موتور سال گذشته رنو است.

نیکو هالکنبرگ و کارلوس ساینز راننده های امسال تیم رنو خواهند بود.

5.McLaren MC33

مک لارن با یک تغییر بزرگ یعنی تعویض قوای محرکه خود از هوندا به رنو فصل بسیار سختی را در پیشرو دارد و با توجه به زمان بسیار کم با توجه به این تغییر باید در رقابت ها ظاهر شود.

خودروی امسال مک لارن به صورت کلی شبیه به خودروی سال گذشته این تیم است اما مهم ترین نکته را باید در زیر کاور موتور جست و جو کرد.

این چهارمین سال است که فرناندو آلونسو راننده نام آشنا برای این تیم رانندگی خواهد کرد و پس از 3 فصل ملالت بار با موتور هوندا آلونسو می گوید: من بسیار هیجان زده هستم زیرا ما یک تغییر بزرگ را انجام داده ایم. من می دانم که چقدر این خودروی جدید برای تیم مهم است و من امیدوارم آنطور که ما می خواهیم، خودروی جدید در رقابت ها ظاهر شود.

تیم از یک رنگ متفاوت برای خودروی امسال استفاده کرده است و تم آبی نیز به آن اضافه شده است. رنگ نارنجی خودرو نیز یادآور حضور سال های اول مک لارن در رقابت های فرمول یک است.

بیش از 6 سال است که تیم مک لارن نتوانسته در یک رقابت به پیروزی برسد و حتی یک سکو کسب کند. این یکی از بدترین دوران این تیم در رقابت های فرمول یک به شمار می رود اما با توجه به تعویض پیشرانه بسیار بد هوندا با پیشرانه رنو باید شاهد اوج گیری دوباره مک لارن در این فصل باشیم.

در رقابت های امسال فرناندو آلونسو علاوه بر رانندگی برای مک لارن در رقابت های WEC و لمانز نیز حضور پیدا خواهد کرد و استوفل وندورن همانند سال گذشته دیگر راننده این تیم خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • R@din
    R@din | ۷ اسفند ۱۳۹۶

    مسابقاتF1 همیشه هیجان انگیزه

مطالب پیشنهادی