ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قدیمی ترین تَتوی جهان روی بدن دو مومیایی 5000 ساله مصر باستان کشف شد

به تازگی تصاویری از تتوهایی روی دست دو مومیایی 5000 ساله متعلق به مصر باستان کشف شده که تصورات پیشین در مورد تفسیر طرح های هنری روی بدن افراد باستان را تغییر داده است. این ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

به تازگی تصاویری از تتوهایی روی دست دو مومیایی 5000 ساله متعلق به مصر باستان کشف شده که تصورات پیشین در مورد تفسیر طرح های هنری روی بدن افراد باستان را تغییر داده است.

این تتوها که شکل های از گاو وحشی و گوسفند را نشان می دهند روی بازوی یک مومیایی یک مرد کشف شده اند و اشکالی به شکل حرف S نیز روی دست و کتف مومیایی دیگر که متعلق به یک خانم است، کشف شده است.

این دو مومیایی در گِبِلین واقع در مصر کشف شده اند و از زمان کشف مومیایی مرد حدود 100 سال می گذرد. بررسی ها نشان داده اند که مومیایی های مذکور بین سال های 3351 الی 3017 پیش از میلاد، یعنی تقریباً کمی قبل تر از متحد کردن مناطق توسط اولین فرعون (سال 3100 قبل از میلاد) می زیسته اند.

مومیایی مرد که تتوها روی بدنش مشاهده شده.

به گفته «دنیل آنتونی»، یکی از نویسنده های ارشد این اکتشاف و سرپرست موزه انسان شناسی انگلستان کشف جدید درک نحوه زندگی انسان ها در دوران باستان را متحول کرده. به عقیده آنتونی این کشف تصور پیشین در مورد تتو در قاره آفریقا را به میزان 1000 سال به قبل تر تغییر داده است.

سی تی اسکنی که قبلاً روی مومیایی مرد انجام شده بود سن او را بین 18 تا 21 سال نشان داده بود. همچنین مشخص شده بود که در اثر خونریزی حاصل از ضربه چاقو به پشتش فوت کرده است.

طرح گاو وحشی و گوسفند که روی بازوی مومیایی مرد کشف شده.

البته تا پیش از این علائم تیره ای که روی بازوی او مشاهده شده بود، به نظر بی اهمیت می آمد، تا اینکه اسکن به واسطه نور مادون قرمز روی آن انجام شد. به این ترتیب تصاویری از دو حیوان شاخ دار پدیدار شد؛ اولین مورد به یک گاو وحشی شاخ دار با دمی دراز و دومین مورد به گوسفند بربری با شاخ های قوس دار و کتف های خم شده تفسیر شد.

مومیایی زن که برای بررسی علائم اسکن شد.

علائمی که روی مومیایی زن کشف شد، 4 شکل مشابه با S را نشان می داد که روی کتف راست او نقاشی شده بود. همچنین تصویری به شکل یک عصای ویژه مراسم رقص روی بدن او کشف شد.

علائم اس شکل روی بدن مومیایی زن

به نظر می رسد ماده ای که برای تزریق رنگ به زیر پوست از آن استفاده شده، از جنس دوده است. پیش از این دانشمندان تصور می کردند که در دوران باستان تنها بر بدن خانم ها تتو نقاشی می شد. ولی به لطف کشف جدید مشخص شده که این مورد ارتباطی با جنسیت افراد نداشته است.

شکل عصای ویژه مراسم رقص که روی بدن مومیایی زن کشف شد.

محققان پژوهش اخیر اعتقاد دارند که این علامت ها روی بدن افراد نشان دهنده مقام، میزان شجاعت و یا میزان اطلاعات جادوگری افراد بوده است.

پیش از این قدیمی ترین تتوهایی که کشف شده بود، متعلق به یک مومیایی به نام اوتسی بود که در آلپ یافت شده بود و در سال های 3370 الی 3100 پیش از میلاد می زیست. البته تتوهای اوتسی بر خلاف مومیایی های تازه بررسی شده مذکور، به جای طرح های تمثیلی تنها شامل خطوطی عمودی و افقی بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی