ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر تاریخچه موبایل های سری گلکسی اس سامسونگ [بخش دوم-آخر]

روز گذشته در دیجیاتو مطلبی با عنوان تاریخچه موبایل های سری گلکسی اس سامسونگ منتشر کردیم و تا به آنجا گفتیم که در سال 2014 سامسونگ گلکسی اس 5 را با بهبودهایی جزئی چیپست 2.4 ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

روز گذشته در دیجیاتو مطلبی با عنوان تاریخچه موبایل های سری گلکسی اس سامسونگ منتشر کردیم و تا به آنجا گفتیم که در سال 2014 سامسونگ گلکسی اس 5 را با بهبودهایی جزئی چیپست 2.4 گیگاهرتزی، نمایشگر اندکی بزرگ تر 5.1 اینچی سوپر امولد و دوربین اصلی 16مگاپیکسلی معرفی نمود.

در ادامه این مطلب قصد داریم مروری داشته باشیم بر باقی اعضای خانواده گلکسی اس سامسونگ تا به امروز. با دیجیاتو همراه باشید.

گلکسی اس 6 و اس 6 اج

نمایشگر: 5.1 اینچی سوپر امولد با رزولوشن 1440 در 2560 پیکسل

چیپست: اگزینوس 7420 به همراه 8 هسته با فرکانس های 2.1 و 1.5 گیگاهرتز

باتری: 2550 میلی آمپر ساعتی برای گلکسی اس 6 و 2600 میلی آمپر ساعتی برای گلکسی اس 6 اج

دوربین اصلی: 16 مگاپیکسل

دوربین سلفی: 5 مگاپیکسل

بعد از عرضه نه چندان موفق گلکسی اس 5 به بازار سامسونگ موبایل گلکسی اس 6 را معرفی کرد که می توان آن را بازگشتی واقعی برای سری اس دانست؛ موبایلی که مسیر را برای ورود کهکشانی های امروز سامسونگ هموار نمود.

گلکسی اس 6 سامسونگ دیگر از زیر سایه آیفون بیرون آمده بود و به نمایشگری مبتکرانه با لبه های خمیده مجهز بود (البته یکی از مدل ها اینگونه بود). نسخه استاندارد این محصول همراهی به نام گلکسی اس 6 اج داشت که هر دویشان به خاطر بهره مندی از پنل های QHD با رزولوشن 1440 در 2560 پیکسلی به لحاظ ظاهر و زیبایی جز بهترین ها بودند.

در زیر پوسته زیبای این دو موبایل نیز مجموعه ای از برترین امکانات سخت افزاری گرد هم آمده بود که از آن جمله می توان به اگزینوس 7420 با هشت هسته پردازشی (چهار هسته 2.1 گیگاهرتزی و چهار هسته 1.5 گیگاهرتزی) اشاره کرد که یک پردازشگر گرافیکی Mali-T760MP8 و 3 گیگابایت رم نیز آن را همراهی می کرد.

یکی از اشتباهات سامسونگ در زمان ساخت این محصولات حذف درگاه حافظه مایکرو اس دی بود که به باور بسیاری به تقلید از اپل انجام شده بود و در واقع شرکت کره ای پرچمداران جدید خود را با حافظه های 32، 64 و 128 گیگابایتی در اختیار کاربرانش قرار داد.

گلکسی اس 6 در زمان عرضه به بازار، اندروید 5.0.2 لالی پاپ (آبنبات چوبی) را اجرا می کرد و اندکی بعد آپدیت اندروید 7.0 نوقا را دریافت کرد. دستگاه مورد بحث همچنین از یک دوربین 16 مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال و قابلیت ضبط ویدیوهای 4K بهره می برد و برای گرفتن سلفی و برقراری تماس های تصویری هم یک دوربین جلویی 5 مگاپیکسلی برایش در نظر گرفته شده بود. انرژی مورد نیاز کلیه قطعاتی که به آنها اشاره کردیم نیز توسط یک باتری 2550 میلی آمپر ساعتی تامین می شد که با هر بار شارژ تا یک روز دوام می آورد.

این موبایل همانطور که در بالا خواندید به امکانات قابل توجهی مجهز شده بود با این حال اما این گلکسی اس 6 اج بود که با لبه های خمیده اش مورد توجه کاربران قرار گرفت، نه نسخه استاندارد.

گلکسی اس 7 و اس 7 اج

نمایشگر: 5.1 اینچی برای گلکسی اس 7 و 5.5 اینچی برای گلکسی اس 7 اج، هر دو سوپر امولد و با رزولوشن 1440 در 2560 پیکسل

چیپست: اگزینوس 8890 به همراه 8 هسته با فرکانس های 2.3 و 1.6 گیگاهرتز

باتری: 3000 میلی آمپر ساعتی برای گلکسی اس 7 و 3600 میلی آمپر ساعتی برای گلکسی اس 7 اج

دوربین اصلی: 12 مگاپیکسل

دوربین سلفی: 5 مگاپیکسل

این دو کهکشانی بیشتر حکم نسخه های بهبود یافته برای نسل پیشین خود داشتند تا محصولاتی کاملا جدید و می توان گفت که تقریباً حس و ظاهری یکسان نسبت به آنها داشتند، با این حال اما در فوریه سال 2016 (حدوداً اواخر بهمن ماه) که گلکسی اس 7 وارد بازار شد با استقبال شدید کاربران روبرو گردید؛ موبایلی که بر مبنای امکانات بهبود یافته گلکسی اس 6 توسعه یافته بود و اندکی زودتر از تمامی رقبایش روانه بازار شد.

مجددا این سری نیز در قالب دو مدل معرفی شد که نسخه بزرگ تر با نام گلکسی اس 7 اج ستاره مراسم رونمایی سامسونگ بود. هر دو موبایل سری اس 7 از نمایشگر با رزولوشن یکسان 1440 در 2560 پیکسل و از نوع سوپر امولد بهره می بردند، در حالی که اس 7 نمایشگری تخت 5.1 اینچی و اس 7 اج نمایشگر با لبه های خمیده و 5.5 اینچی داشت.

همچنین این بار لبه های خمیده تنها محدود به بخش جلویی نبود و قاب پشتی نیز از چپ و راست موبایل به کناره ها خم شده بود. در کنار بهبودهایی که در کیفیت نمایشگر این دو نسبت به نسل پیشین اعمال شده بود، این بار دوربین نیز تغییر کرده بود. حالا رزولوشن دوربین اصلی به 12 مگاپیکسل کاهش یافته بود. البته علی رغم اینکه روی کاغذ از دید کاربران این مسئله یک پسرفت محسوب می شد، ولی در عمل حقیقت چیز دیگری بود. این بار گشودگی دهانه لنز f1.7 در نظر گرفته شده بود.

همچنین از لنز با فاصله کانونی 26 میلی متر استفاده شده بود و در کنار آن دوربین به قابلیت های فوکوس خودکار به واسطه تشخیص فاز و لرزشگیر گیر اپتیکال مجهز شده بود. همه اینها موجب گشته بود که سری گلکسی اس 7 تصاویر بهتری، خصوصاً در نور ضعیف نسبت به پیشینیان خود ثبت کند.

در بخش سخت افزار نیز کهکشانی های جدید پیشرفت هایی را تجربه کرده بودند؛ چیپست به اگزینوس 8890 ارتقا پیدا کرده بود (البته مدل های عرضه شده در آمریکا با چیپست اسنپدراگون 820 همراه شده بودند). پردازشگر گرافیکی در نظر گرفته شده نیز Mali-T880 MP12 بود و این بار 4 گیگابایت رم برای آنها را همراهی می کرد.

خوشبختانه درگاه مایکرو اس دی نیز دوباره به پرچمداران سامسونگ باز گشته بود. سخت افزار سری گلکسی اس 7 با باتری های 3000 و 3600 میلی آمپر ساعتی برای اس 7 و اس 7 اج تغذیه می شدند و به لطف نسخه دوم قابلیت شارژ سریع، امکان شارژ باتری در زمان کوتاهی فراهم می شد.

سامسونگ مقاومت موبایل هایش در برابر آب و گرد و غبار را نیز فراموش نکرده بود و به این منظور آنها را با گواهینامه استاندارد IP68 همراه کرده بود و البته این محافظت بدون تعبیه درپوش های ویژه برای پورت ها فراهم شده بود.

گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس

نمایشگر: 5.8 اینچی برای گلکسی اس 8 و 6.2 اینچی برای گلکسی اس 8 پلاس، هر دو سوپر امولد و با رزولوشن 1440 در 2960 پیکسل

چیپست: اگزینوس 8895 به همراه 8 هسته با فرکانس های 2.3 و 1.7 گیگاهرتز

باتری: 3000 میلی آمپر ساعتی برای گلکسی اس 8 و 3500 میلی آمپر ساعتی برای گلکسی اس 8 پلاس

دوربین اصلی: 12 مگاپیکسل

دوربین سلفی: 9 مگاپیکسل

به زمان حال خوش آمدید. با پنل های نمایشگر تخت سنتی خداحافظی کنید. سامسونگ در سری گلکسی اس 8، نمایشگرهای خمیده را به هر دو موبایل پرچمدار سری اس آورد. این دو موبایل لرزه ای بر طراحی تلفن های هوشمند وارد کردند و برای اولین بار در موبایل های سامسونگ طراحی نمایشگرهای بی نهایت لبه به لبه را ارائه دادند.

در کهکشانی های جدید نسبت نمایشگر به بدنه بیش از هر موبایل دیگری که پیش از آن از سوی سامسونگ ارائه شده بود، افزایش یافته بود و این بار کلید هوم از پایین نمایشگر حذف شده بود. از سوی دیگر این بار نمایشگر کشیده تر از قبل بود و حالا نسبتی 18.5 به 9 با رزولوشن 1440 در 2960 را ارائه می داد. اندازه نمایشگر نیز 5.8 اینچی برای گلکسی اس 8 و 6.2 اینچی برای نسخه پلاس بود.

باز هم به لطف گواهینامه استاندارد IP68 مقاومت در برابر آب و گرد و غبار فراهم شده بود. علی رغم تمام این تغییرات، ولی رزولوشن دوربین ها همچنان مشابه قبل باقی مانده بود؛ دوربین جلویی رزولوشنی 12 مگاپیکسلی و دوربین جلویی رزولوشنی 9 مگاپیکسلی را ارائه می داد. البته رم نیز ثابت و همان 4 گیگابایت مشابه با نسل پیشین باقی مانده بود.

چیپست سری گلکسی اس 8 به اگزینوس 8895 به همراه 8 هسته پردازشی ارتقا یافته بود و پردازشگر گرافیکی در نظر گرفته شده نیز Mali-G71 MP20 بود. در حالی که درگاه مایکرو اس دی جای خود را در موبایل های جدید حفظ کرده بود، ولی حافظه داخلی در گلکسی اس 8 تنها به 64 گیگابایت محدود شده بود. البته نسخه پلاس در برخی مناطق با حافظه های داخلی 128 گیگابایت به همراه 6 گیگابایت رم نیز به بازار عرضه شد.

این بار به دنبال اتفاقات ناگواری که برای باتری موبایل های گلکسی نوت 7 افتاد و منجر به انفجار آنها شد، ظرفیت باتری ها چندان تغییری نکرد و سامسونگ گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن را با ظرفیت های 3000 و 3500 میلی آمپر ساعت روانه بازار کرد.

البته کمپانی کره ای به همه اطمینان داد که فرایندهای آزمایش پیشرفته ای را در نظر گرفته که از حوادث مشابه برای موبایل های آتی خود جلوگیری کند و گذر زمان ثابت کرد که فرایندهای تست طراحی شده کاملاً جواب داده است.

در کنار قابلیت های جدید حالا سامسونگ دستیار صوتی هوشمند بیکسبی را نیز به جدیدترین موبایل های سری گلکسی اس آورده بود که البته بیشتر قابلیت های آن در کشور ما به سادگی قابل استفاده نبود.

گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس

نمایشگر: 5.8 اینچی برای گلکسی اس 9 و 6.2 اینچی برای گلکسی اس 9 پلاس، هر دو سوپر امولد و با رزولوشن 1440 در 2960 پیکسل

چیپست: اگزینوس 9810 به همراه 8 هسته با فرکانس های 2.7 و 1.8 گیگاهرتز

باتری: 3000 میلی آمپر ساعتی برای گلکسی اس 9 و 3500 میلی آمپر ساعتی برای گلکسی اس 9 پلاس

دوربین اصلی: 12 مگاپیکسل برای گلکسی اس 9 و دوگانه 12 و 12 مگاپیکسلی در نسخه پلاس

دوربین سلفی: 8 مگاپیکسل

گلکسی اس 8 در زمان معرفی خود از طراحی جدیدی بهره می بُرد؛ طراحی ای که در سری گلگسی اس 9 که در 6 اسفند ماه سال جاری معرفی شدند نیز ادامه پیدا کرده و البته با تغییراتی جزئی همراه شده. آخرین کهکشانی های سامسونگ باز هم اندازه نمایشگری مشابه با سری قبلی دارند؛ گلکسی اس 9 دارای نمایشگری 5.8 اینچی است و نسخه پلاس از نمایشگری 6.2 اینچی بهره می برد، در حالی که رزولوشن آنها نیز تغییر نکرده و همچنان  1440 در 2960 پیکسل است. البته کیفیت نمایشگرها نسبت به پیشینیان بهبودهایی داشته اند.

زاویه لبه های خمیده نمایشگر این بار به گونه ای تغییر کرده که در دست گرفتن موبایل را بیش از مدل های قبلی راحت می کند و لمس سهوی کناره های نمایشگر نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در کنار این تغییرات، اما یکی از اصلی ترین تغییرات در دوربین اعمال شده. این بار سامسونگ دوربین دوگانه را به سری گلکسی اس آورده، ولی دوربینی که با نمونه های دوگانه ارائه شده در سایر رقبا تفاوت دارد.

حالا پرچمداران سامسونگ، اولین موبایل های جهان هستند که امکان انتخاب گشودگی دهانه دیافراگم را بین دو عدد f1.5 و f2.4 به کاربران می دهند. دیافراگم باز (ضریب اف کم تر) امکان رسیدن نور بیشتری به حسگر دوربین را فراهم می کند و دیافراگم بسته (ضریب اف بیشتر) به ثبت عکس هایی واضح تر از مناظر منجر می شود. به این ترتیب کاربران می تواننند بسته به موقعیت مقدار ضریب اف را تغییر دهند و تصاویر بهتری خلق کنند.

همچنین سامسونگ مکان دوربین های گلکسی اس 9 پلاس را به صورت عمودی طراحی کرده و حسگر اثر انگشت را به پایین آنها منتقل کرده. به این ترتیب بر خلاف حسگر اثر انگشت گلکسی نوت 8 که برای بسیاری از کاربران دور از دسترس به نظر می رسید، حالا در گلکسی اس 9 پلاس این حسگر برای افراد با انگشت کوتاه تر نیز به راحتی در دسترس است و از سوی دیگر بر خلاف گلکسی اس 8، لمس حسگر منجر به کثیف شدن سهوی لنز دوربین اصلی نمی شود.

در گلکسی اس 9 دوربین اصلی تکی تعبیه شده. در حالی که نسخه پلاس به لطف دوربین دوگانه می تواند تصاویری عریض یا تله فوتو را ثبت کند. قابلیت جالب دیگر  دو موبایل سری گلکسی اس 9 ضبط ویدیوهایی با نرخ بسیار بالای 960 فریم در ثانیه است که به ثبت ویدیوهای صحنه آهسته ختم می شود.

چیپست تعبیه شده در این دو موبایل نیز اگزینوس 9810 است که 4 گیگابایت رم در گلکسی اس 9 و 6 گیگابایت در نسخه پلاس آن را همراهی می کند. پردازشگر گرافیکی به Mali-G72 MP18 ارتقا یافته و باز هم درگاه کارت حافظه مایکرو اس دی برای پرچمدارن اخیر در نظر گرفته شده است.

حافظه داخلی پایه در نظر گرفته شده برای موبایل های جدید 64 گیگابایت است، البته در برخی از بازارها نمونه های 128 و 256 گیگابایتی نیز عرضه می شوند. در نهایت باید گفت باتری گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس به ترتیب 3000 و 3500 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارند که دوام باتری تقریباً  مشابه با نسل پیشین را ارائه می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • sina zakeri
    sina zakeri | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

    به نظرم همه شرکتها توی کارشون سعی می کنن پیشرفت داشته باشن و یه چیز بهتر بزنن ولی تو سامسونگ اینطوریه که اولش بد وسطش خوب و آخرش گند کامل ! به نظرم بهترین عملکرد صعودی رو فقط ال جی تو سالهای اخیر داشته

  • THEBEST
    THEBEST | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

    به نظرم کامل ترینشون تو زمانه خودش اس۷ اج بود

    • حمیدرضا
      حمیدرضا | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

      «زمانه» را اشتباه نوشتی. در اینجا باید نوشت «زمان خودش»

  • milad
    milad | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

    گلکسی اس ۶ ادج پلاس که با نوت ۵ معرفی شد رو یادتون رفت بگید

  • moein khazaee
    moein khazaee | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    دوربین سلفی اس۷ پنج مگاپیکسل‌ه نه ۹ مگاپیکسل

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

      تشکر از توجهتون. اصلاح شد.

      • haameed
        haameed | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

        کیفیت دوربین سلفی اس هشت نه مگاپیکسل نیست

مطالب پیشنهادی