ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس [همراه با بررسی ویدیویی]

سال گذشته گلکسی اس ۸ پس از رونمایی با استقبال چشمگیر کاربران مواجه شد و به سرعت در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۱۷، پر طرفدار ترین تلفن هوشمند اندرویدی لقب گرفت. طراحی جدید پرچمدار سامسونگ ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

سال گذشته گلکسی اس ۸ پس از رونمایی با استقبال چشمگیر کاربران مواجه شد و به سرعت در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۱۷، پر طرفدار ترین تلفن هوشمند اندرویدی لقب گرفت. طراحی جدید پرچمدار سامسونگ با صفحه نمایش کم حاشیه و لبه های خمیده آنقدر چشمگیر بود که رقیبی مثل آیفون در مقابلش، موبایلی متعلق به گذشته به نظر می رسید. حالا سامسونگ با اتکا به جذابیت نسل قبلی، از گلکسی اس ۹ با طراحی مشابه پرده برداشته و در ساخت نسل جدید، به ایجاد چند بهبود در گوشه و کنار بدنه بسنده کرده است.

عدم تغییر طراحی به شرکت کره ای امکان داده با تمرکز روی متحول کردن دوربین، یکی از ویژگی های مهم در دوربین های عکاسی را به دنیای تلفن های هوشمند بیاورد. در نتیجه پرچمداران جدید این شرکت اولین موبایل های مجهز به دیافراگم دوگانه در جهان هستند. البته این تنها تغییر انجام گرفته در پرچمداران جدید نیست، اما مهم ترین آنها به حساب می آید. از شما دعوت می کنیم برای آشنایی با ویژگی های کامل پرچمداران جدید سامسونگ، با بررسی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس همراه شوید.

بررسی ویدیویی

طراحی

سال گذشته تقریباً هرجا که گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) را روی میز می گذاشتم، با این پرسش مواجه شدم که مدل تلفن هوشمند شما چیست. ظاهر و کیفیت صفحه نمایش اینفینیتی آن زمان توجه زیادی به خود جلب می کرد و البته هنوز هم تازگی و جذابیت خود را حفظ کرده است. پس تعجبی ندارد که شرکت کره ای به جای دست بردن در ترکیب تیم برنده، در نسل جدید باز هم همان طراحی را تکرار کرده است، خصوصاً هنوز حتی یک سال کامل هم از عرضه ی نسل قبلی نمی گذرد.

گلکسی اس ۹ یک موبایل ۵.۸ اینچی و نسخه پلاس ۶.۲ اینچی به حساب می آیند، اما این اندازه با توجه به حاشیه های ناچیز فیزیکی، در کمترین ابعاد ممکن محقق شده است. نسبت تصویر نیز مثل نسل قبلی ۱۸.۵ به ۹ در نظر گرفته شده که مختص موبایل های سامسونگ است، یعنی طول دستگاه کمی بیشتر از ۲ بربر عرض آن است.

در نسل جدید مقاومت بدنه در برابر سقوط ۲۰ درصد بیشتر شده است

در نسل جدید حاشیه بالا و پایین نمایشگر اندکی کاهش یافته و باعث شده طول دستگاه در هر دو نسخه حدود ۱ میلی متر کمتر شود. به لطف این تغییر حالا ۸۳.۶ درصد از نمای روبروی گلکسی اس ۹ به صفحه نمایش اختصاص دارد، در حالی که این مقدار در آیفون ۱۰ (بررسی دیجیاتو) ۸۲.۹ درصد است (هر دو رقیب صفحه نمایش ۵.۸ اینچی دارند).

از طرف دیگر وزن هر دو مدل مقداری بیشتر شده که البته چندان محسوس نیست. یکی از دلایل افزایش وزن به آلومینیوم AL 7003 باز می گردد که به جای AL 6013 در ساخت فریم فلزی بدنه مورد استفاده قرار گرفته است. این موضوع در کنار افزایش ۰/۲ میلی متری گوشه های بدنه، مقاومت دستگاه را در برابر سقوط ۲۰ درصد افزایش داده است.

علاوه بر این ضخامت شیشه محافظ صفحه نمایش هم برای مقاومت بالاتر ۲۰ درصد افزایش داشته و از ۰/۵ به ۰/۶ میلی متر رسیده است و همه ی این تغییرات در مجموع، ضخامت پرچمداران جدید را نیم میلی متر بیشتر کرده اند. اما به شما نوید می دهیم که هیچکدام از این موارد هنگام استفاده از دستگاه چندان محسوس نیستند و در نهایت سودی که به کاربر می رسد افزایش استحکام و مقاومت بدنه خواهد بود. در ادامه مقایسه وزن و اندازه بین پرچمداران اخیر اپل و سامسونگ رو مشاهده می کنید.

اما اساسی تغییر در پشت بدنه اتفاق افتاده است. سامسونگ در گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) و نوت ۸ (بررسی دیجیاتو) حسگر اثر انگشت را کنار لنز دوربین قرار داده بود که باعث می شد گاهی به جای حسگر اشتباهی لنز دوربین را لمس و کثیف کنید. علاوه بر این حسگر آنقدر بالا بود که به سختی در دسترس انگشت کاربر قرار می گرفت. حالا در نسل جدید این مشکل رفع شده و حسگر اثر انگشت به زیر لنز دوربین انتقال یافته که محل مناسب تری است.

دیگر ویژگی های دستگاه نیز در این بخش بدون تغییر هستند. درگاه سیم کارت و کارت حافظه بالای بدنه قرار دارد که البته محل قرار گیری سیم کارت دوم با کارت حافظه یکی است و باید برای استفاده بین آنها انتخاب کنید. سامسونگ در نسل جدید هم دکمه ی سخت افزاری برای استفاده از بیکسبی را پایین دکمه های صدا قرار داده و تلاش می کند کاربران را به استفاده از دستیار دیجیتالی تازه وارد خود تشویق نماید.

به لطف گواهی IP68 گلکسی اس ۹ می تواند تا نیم ساعت در عمق ۱.۵ متری غوطه ور شود، در حالی که آیفون ۱۰ (بررسی دیجیاتو) گواهی IP67 دارد و حداکثر عمق ۱ متر را تحمل می کند. جالب اینکه تصور می شود اپل برای ضد آب کردن آیفون جک هدفون را از دستگاه حذف کرده اما مشاهده می کنیم که پرچمدار سامسونگ با وجود مقاومت بالاتر در برابر آب، جک ۳.۵ میلی متری هم دارد و کاربران را به استفاده از دانگل یا هدفون های بی سیم مجبور نمی کند.

گلکسی ای ۹ و اس ۹ پلاس در ۳ رنگ مشکی، خاکستری و یاسی عرضه می شوند که سومی جدید به حساب می آید. یک رنگ آبی هم وجود دارد که هنوز در ایران عرضه نشده است.

نمایشگر

سامسونگ در سال 2014 با معرفی گلکسی نوت 4 اِج تحولی را در عرصه نمایشگر موبایل رقم زد و سپس همین مسیر را با قدرت ادامه داد، به طوری که هر سال شاهد پیشرفت چشمگیر فناوری صفحات OLED هستیم. گلکسی اس 9 هم به جدیدترین نسل پنل های اولد انعطاف پذیر با دو لبه خمیده مجهز شده است.

اگرچه در نگاه اول صفحه نمایش گلکسی اس 9 شبیه نسل قبل به نظر می رسد، اما پیشرفت های قابل توجهی داشته است. سامسونگ این بار به جای تلاش برای جابجا کردن مرزهای سخت افزاری نمایشگر، تصمیم گرفته روی کیفیت تصویر و دقت رنگ پنل کار کند که نتیجه خوبی را در پی داشته است.

گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس به ترتیب نمایشگر 5.8 و 6.2 اینچی با رزولوشن +QHD معادل 1440×2960 پیکسل دارند که به ترتیب تراکم 570 و 529 پیکسل را در هر اینچ به تصویر می کشند. این اعداد و ارقام، همان هایی هستند که در نسل قبل یعنی گلکسی اس 8 و مدل پلاس پیش رو داشتیم و کاملاً فراتر از نیاز روزمره انسان هستند. به همین دلیل رزولوشن پیش فرض این موبایل ها روی +FHD تنظیم شده است تا مصرف انرژی کمتری داشته باشد.

سامسونگ مثل همیشه چند پروفایل رنگی استاندارد را در اختیار شما قرار می دهد که کاربردی ترین آنها حالت Adaptive است. در این حالت به شکل خودکار بهترین تنظیمات برای محتوای در حال نمایش اعمال می شود. همچنین در این حالت می توانید دمای رنگ نمایشگر را به دلخواه تغییر دهید یا اشباع هرکدام از رنگ های اصلی را تنظیم کنید.

یکی از دستاوردهای مهم سامسونگ در نمایشگر گلکسی اس 9 دستیابی به دقت رنگ عالیست، به گونه ای که چشم انسان به هیچ وجه نمی تواند خطای رنگی آن را تشخیص دهد. حداکثر روشنایی نمایشگر این موبایل (در حالت خودکار) هم به 1130 نیت می رسد که تقریباً 100 نیت بیشتر از گلکسی اس 8 و 100 نیت کمتر از گلکسی نوت 8 است. این صفحه اولد 113 درصد گاموت رنگی DCI-P3 و 142 درصد گاموت رنگی sRGB را پوشش می دهد که از این نظر تفاوت چندانی با دو پرچمدار قبلی سامسونگ ندارد.

سامسونگ در گلکسی اس 9 به دقت رنگ عالی دست یافته است

با توجه به مشخصات فوق و مقایسه ای که با پرچمداران قبلی سامسونگ در دفتر دیجیاتو انجام دادیم، با چشم غیر مسلح نمی توان تفاوت بین صفحات نمایش گلکسی اس 9، گلکسی اس 8 و گلکسی نوت 8 را تشخیص داد و همه آنها بهترین تجربه ممکن در دنیای موبایل را برایتان به ارمغان می آورند. البته سامسونگ توانسته تغییر رنگ پنل OLED گلکسی اس 9 در زوایای مختلف را نسبت به نسل های قبلی کمتر کند که پیشرفت خوبی محسوب می شود.

نمایشگر همیشه روشن یا AOD همچنان پای ثابت کهکشانی های سامسونگ و نمایشگرهای OLED محسوب می شود. در گلکسی اس 9 هم می توانید اطلاعات قابل نمایش، شکل ساعت و الگوی پس زمینه صفحه قفل را از منوی AOD به دلخواه تنظیم کنید.

شکی نیست که گلکسی اس 9 بهترین نمایشگر دنیای موبایل را دارد، اما این برتری نسبت به پرچمداران سال 2017 سامسونگ چندان محسوس نیست و نمی توان آن را به عنوان معیار خرید اصلی در نظر گرفت. غول تکنولوژی کره در بخش نمایشگر و به ویژه پنل های اولد بی رقیب است و نیازی به تغییر این ترکیب برنده احساس نمی کند.

نرم افزار

در گلکسی اس ۹ اندروید از ۷ به ۸ ارتقاء یافته است، اما تقریباً همه چیز مثل قبل است و فقط ۲ ویژگی کاملاً جدید به چشم می خورد. ویژگی اول AR Emoji نام دارد و شبیه به Animoji در آیفون ۱۰ (بررسی دیجیاتو) عمل می کند. در حقیقت پرچمدار سامسونگ با استفاده از این قابلیت از دوربین کمک گرفته و شما را به اموجی های متحرک تبدیل می کند.

این اموجی های کارتونی حرکات شما را تقلید می کنند، اما باید بگوییم اپل این ویژگی را با دقت و کیفیت بالاتری پیاده سازی کرده و کاراکترهای فعلی سامسونگ چندان چنگی به دل نمی زنند. برای آشنایی بیشتر با عملکرد این قابلیت از شما دعوت می کنیم بررسی ویدیویی گلکسی اس ۹ را هم در بالای صفحه تماشا کنید.

یک حالت دیگر هم وجود دارد که افکت های واقعیت افزوده به صورت شما اضافه می کند، مشابه قابلیتی که در اینستاگرام و اسنپ چت هم وجود دارد و چیز خارق العاده ای نیست. اما مزیت گلکسی اس ۹ در این بخش این است که می تواند خود شما را به شکل کارتونی پیاده سازی کند.

کافی است یک سلفی از خودتان گرفته و به دستگاه تحویل دهید. نتیجه یک نسخه ی کارتونی از شما است که می توانید رنگ و مدل مو یا لباس های آن را هم تعیین کنید تا شبیه تر باشد.

این کاراکتر هم حرکات شما را تقلید می کند. دکمه ی ضبط ویدیو را فشار دهید و هرچه می خواهید بگویید تا یک کلیپ کارتونی از خودتان داشته باشید. دستگاه علاوه بر این پس از ساخت نسخه ی کارتونی به شکل خودکار چند گیف متحرک هم از شما ایجاد و در گالری دستگاه ذخیره می کند.

این فایل ها به شکل Gif هستند و قابلیت اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را دارند.

در گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس بیکسبی قابلیت های جدیدی پیدا کرده و می تواند متن را با استفاده از دوربین دستگاه ترجمه کند، یا اینکه نتایج جستجو را با استفاده از واقعیت افزوده به شکل زنده، روی تصویر به شما نمایش دهد. اما متاسفانه دستیار دیجیتالی سامسونگ از کاربران ایرانی پشتیبانی نمی کند و استفاده از آن به راحتی مقدور نیست.

بیکسبی به شکل کامل از کاربران ایرانی پشتیبانی نمی کند

وقتی دکمه ی سخت افزاری بیکسبی را فشار دهید، پنل این دستیار دیجیتالی ظاهر می شود و اطلاعاتی مثل رستوران های اطراف یا رویدادهای ثبت شده در تقویم شما را نمایش می دهد. دستورات صوتی هم قابل استفاده خواهند بود مثلا می توانید به بیکسبی بگویید اپلیکیشن های مورد نظر شما را اجرا کند. اما برای استفاده از قابلیت جدید ترجمه با دوربین لازم است از نرم افزارهای تغییر آی پی استفاده کنید.

نسخه دوم از بیکسبی سال آینده احتمالاً با نوت ۹ عرضه می شود. امیدواریم تا آن زمان امکان استفاده از قابلیت های کامل دستیار دیجیتالی سامسونگ برای کاربران ایرانی فراهم شده باشد.

سامسونگ ضمناً همراه با پرچمداران جدید خود از داک جدیدی به نام DeX Pad رونمایی کرده که با داک Dex Station (بررسی دیجیاتو) قبلی تا حدی تفاوت دارد. این داک به شکل افقی طراحی شده و وقتی گلکسی اس ۹ را روی آن قرار دهید، موبایل شما به تاچ پد برای کنترل نشانگر ماوس تبدیل می شود.

در این حالت با متصل کردن یک مانیتور، می توانید نسخه دسکتاپ از سیستم عامل اندروید را روی صفحه ی بزرگ در اختیار داشته باشید. متصل کردن یک کیبورد هم مجموعه را کامل می کند و یک کامپیوتر شخصی برای انجام امور روزمره مثل چک کردن ایمیل یا مرور وب در اختیار شما قرار می دهد.

سخت افزار

گلکسی اس 9 هم در دو نسخه عرضه می شود؛ یکی با چیپست اگزینوس 9810 و دیگری با چیپست اسنپدراگون 845 که هردوی آنها از نظر توان پردازش در کلاس کاملاً متفاوتی نسبت به سال گذشته قرار دارند. البته مانند همیشه سامسونگ نسخه اگزینوس را در بازار کشورمان عرضه می کند.

اگزینوس 9810 تفاوت های قابل توجهی با نسل قبل دارد. این چیپست با استفاده از نسل دوم فرایند 10 نانومتری FinFET ساخته شده که انرژی را بهینه تر مصرف می کند. چهار هسته پردازنده اختصاصی قدرتمند با فرکانس 2.9 گیگاهرتز (بر پایه معماری Cortex-A75) وظایف سنگین را بر عهده می گیرند و چهار هسته کم مصرف Cortex-A55 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز هم عملیات روزمره را به اجرا در می آورند. پردازشگر گرافیکی این چیپست هم Mali-G72 است که از نظر فرکانس کاری نسبت به Mali-G71 اندکی بهبود یافته اما تعداد هسته های پردازنده آن کمتر شده و از 20 به 18 رسیده. برای ارزیابی کامل کارآیی گلکسی اس 9 ابتدا به سراغ اپلیکیشن های بنچمارک می رویم.

بنچمارک های سخت افزاری

ما مثل همیشه چهار اپلیکیشن معتبر را انتخاب کردیم که توان سخت افزاری خالص پردازنده اصلی (CPU) و پردازشگر گرافیکی (GPU) موبایل را می سنجند: آنتوتو، گیکبنچ، پی سی مارک، و 3DMark. در دو تصویر زیر ابتدا نتایج به دست آمده توسط گلکسی اس 9 و سپس گلکسی اس 9 پلاس را در چهار برنامه فوق می بینید:

همان طور که انتظار می رفت، سخت افزار یکسان در این دو دستگاه نتایج مشابهی را هم حاصل می کنند. امتیاز نزدیک به 250 هزار در آنتوتو رکورد جدیدی در دنیای موبایل محسوب می شود و نشان می دهد گلکسی اس 9 نسبت به پرچمداران سال گذشته سامسونگ حدود 25 درصد قوی تر شده، اما از آنجا که نسخه جدید این اپلیکیشن برای اندروید از نظر امتیازدهی کمی دست و دل بازتر از قبل عمل می کند، نمی توانیم آن را با نتایج آیفون 10 مقایسه کنیم. اپلیکیشن گیکبنچ هم نشان می دهد که قدرت پردازش CPU در چیپست اگزینوس 9810 در دو حالت تک و چند هسته ای به ترتیب حدود 80 و 30 درصد نسبت به نسل قبل بهبود یافته که پیشرفت خارق العاده ای محسوب می شود.

پرچمداران جدید یکی از لذت بخش ترین تجربه های کاربری اندروید را دارند

نتایج کهکشانی های جدید سامسونگ در تست های PCMark و 3DMark تفاوت فاحشی با نسل قبلی ندارد. PCMark کارآیی عمومی دستگاه را می سنجد و از آنجا که سخت افزار پرچمداران اندرویدی به مراتب قوی تر از نیاز روزمره کاربران هستند، بنابراین اختلاف چندانی را شاهد نیستیم. از طرفی سامسونگ نیازی به ارتقاء پردازشگر گرافیکی چیپست هایش احساس نکرده و پردازشگر گرافیکی گلکسی اس 9 با کمی کلاک بیشتر اما دو هسته کمتر، عملکردی در حد و اندازه نسل قبلی دارد.

با توجه به نتایج فوق وقتی به قدرت پردازش خالص نیاز داشته باشید، گلکسی اس 9 و برادر بزرگترش یک هیولای تمام عیار محسوب می شوند که به راحتی تمام موانع را از سر راه بر می دارند. این دو پرچمدار در اجرای سنگین ترین برنامه ها و بازی های سه بعدی هم خم به ابرو نمی آورند و یکی ا لذت بخش ترین تجربه های ممکن را در اکوسیستم اندروید برای کاربر به ارمغان می آورند.

امنیت

گلکسی اس 9 مجموعه ای کم نظیر از قابلیت های امنیتی را در خود جای داده است که زیرساخت آن را Knox تشکیل می دهد. این فناوری اختصاصی در پنج لایه، از پایین ترین سطح سخت افزاری تا بالاترین سطح در رابط کاربری از اطلاعات شما محافظت می کند.

علاوه بر تمهیدات امنیتی Knox و سرویس ضد ویروس و ضد بدافزار که به کمک شرکت معتبر McAfee پیاده شده، سامسونگ راهکارهای احراز هویت بیومتریک را هم در گلکسی اس 9 به سطح تازه ای رسانده و این بار شاهد «اسکن هوشمند» (Intelligent Scan) هستیم. اسکن هوشمند در واقع ترکیبی از دو فناوری تشخیص چهره و اسکن عنبیه محسوب می شود که حالا در کنار هم، شناسایی دقیق تر و سریع تر کاربر در شرایط مختلف را ممکن می سازند.

پس از راه اندازی اولیه این سیستم امنیتی که ساده و سریع انجام می شود، عملیات شناسایی در شرایط و زوایای مختلف را تست کردیم. نور قرمز اسکنر عنبیه نشان می دهد که دستگاه منتظر چشمان شماست و زمانی که در کادر مناسب قرار بگیرید، به راحتی وارد صفحه هوم می شوید. ترکیب تشخیص چهره و اسکن عنبیه در پرچمداران 2017 سامسونگ ممکن نبود و در هر زمان می توانستید فقط یکی از آنها را فعال کنید. حالا اسکن هوشمند با درآمیختن این دو فناوری، انعطاف پذیری و امنیت بیشتری را به ارمغان آورده. البته توجه داشته باشید سرعت اسکن هوشمند در مقایسه با تشخیص چهره اندکی کمتر است اما این اختلاف چندان محسوس نیست.

ارتباطات و حافظه

گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس اولین پرچمداران سامسونگ با مودم LTE Cat18 هستند، یعنی در شرایط ایده آل شبکه LTE پیشرفته می توانند به سرعت دانلود 1.2 گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود 200 مگابیت بر ثانیه دست یابند. البته دستیابی به این شرایط ایده آل فقط در محیط آزمایشگاهی ممکن است و در دنیای واقعی با سرعت های پایین تری روبرو هستیم. به جز این پیشرفت قابل توجه که برای اولین بار در دنیای موبایل شاهدش هستیم، دیگر قابلیت های ارتباطی گلکسی اس 9 همانیست که از یک پرچمدار سال 2018 انتظار داریم: وای-فای دوبانده، بلوتوث 5، جی پی اس، NFC و درگاه USB-C.

امکانات ارتباطی گلکسی اس ۹ شایسته ی سال ۲۰۱۸ به حساب می آید

سامسونگ ظرفیت پایه پرچمداران جدیدش را همان 64 گیگابایت در نظر گرفته که در مدل معمولی و پلاس به ترتیب با 4 و 6 گیگابایت رَم پر سرعت از نوع LPDDR4x همراهی می شود. البته در برخی بازارها شاهد عرضه نسخه های 128 و 256 گیگابایتی از گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس نیز خواهیم بود، ضمن اینکه اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، می توانید تا 400 گیگابایت دیگر را از طریق کارت حافظه microSD به فضای ذخیره سازی آنها اضافه کنید.

از آنجا که پرچمداران جدید سامسونگ برای نخستین بار توانایی ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را به دست آورده اند، سرعت عملکرد حافظه داخلی هم اهمیت ویژه ای پیدا می کند. تست های ما نشان داد نرخ خواندن و نوشتن ترتیبی حافظه گلکسی اس 9 به ترتیب به 720 و 150 مگابایت بر ثانیه می رسد که اگرچه تفاوت خیلی زیادی با نسل قبل ندارد، اما همچنان برای تمام نیازهای ذخیره سازی کفایت می کند.

صدا

سامسونگ بالاخره تصمیم گرفت به جرگه دیگر شرکت های مطرح همچون اپل و هواوی بپیوندد و اسپیکر استریو را به پرچمدارانش بیاورد، آن هم به کمک شرکت مطرح AKG که سابقه درخشانی در عرصه صدا دارد. اسپیکر اصلی گلکسی اس 9 و مدل پلاس همان جای همیشگی را در لبه پایینی دستگاه دارد، ضمن اینکه این بار در زمان پخش صدا اسپیکر مکالمه نیز با آن همراه می شود تا صدایی فراگیر به گوشتان برسد. خبر خوش دیگر اینکه سامسونگ توانسته گواهی استاندارد دالبی اتموس (Dolby Atmos) را هم برای گلکسی اس 9 دریافت کند تا محتوای مختلف اعم از فیلم، موسیقی یا صدای انسان را بر اساس یکی از برترین استانداردهای صوتی جهان گوش کنید.

ما در دفتر دیجیاتو گلکسی اس 9، اس 9 پلاس، نوت 8 و آیفون 10 را با هم مقایسه کردیم. گلکسی اس 9 پلاس با وجود سخت افزار مشابه، اندکی قوی تر از گلکسی اس 9 است که احتمالاً این برتری به بدنه بزرگ تر آن بر می گردد. هر دو پرچمدار جدید سامسونگ در مقایسه با گلکسی نوت 8 به مراتب بهتر شده اند و محدوده فرکانسی وسیع تری را با حجم بیشتر پخش می کنند، به خصوص صدای بَم که خیلی بهتر شده است. پخش استریو و فعال کردن فناوری دالبی هم این برتری را تشدید می کند و کهکشانی های جدید سامسونگ را در بالاترین سطح دنیای موبایل و هم تراز با آیفون 10 یا هواوی میت 10 قرار می دهد.


اگر عاشق موسیقی باشید قطعاً از حضور جک 3.5 میلیمتری در پرچمداران جدید سامسونگ خوشحال خواهید شد. گلکسی اس 9 همانند قبل از خروجی صدای های-فای 32 بیتی 384 کیلوهرتزی هم پشتیبانی می کند تا اگر کیفیت هدفون حرفه ای AKG درون جعبه این موبایل نتوانست رضایتتان را جلب کند، بتوانید به سراغ محصولات های-رزولوشن بروید.

باتری و شارژ

گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس از نظر ظرفیت باتری تفاوتی با نسل قبلی ندارند، یعنی مدل کوچک تر با باتری 3000 میلی آمپر ساعتی و مدل بزرگ تر با باتری 3500 میلی آمپر ساعتی عرضه می شود. از آنجا که نمایشگر این دو پرچمدار جدید هم نسبت به قبل تغییر نکرده و افزایش توان سخت افزاری هم با بهینه تر کردن فرایند ساخت چیپست جبران شده، شارژدهی مشابهی هم از آنها انتظار می رود. اعداد و ارقام رسمی که توسط سامسونگ اعلام شده هم این موضوع را تأیید می کنند.

برای بررسی دقیق تر به سراغ تست باتری اپلیکیشن PCMark می رویم. در این تست ابتدا با ابزار نورسنج، روشنایی صفحه گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس را روی 200 نیت تنظیم کرده و سپس بنچمارک را به اجرا درآوردیم. نتایج به دست آمده توسط این دو موبایل را در تصویر زیر می بینید:

گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس به ترتیب حدود 8 و 9 ساعت با نمایشگر روشن و ارتباط اینترنت فعال زیر تست سنگین PCMark دوام می آورند، یعنی حتی با استفاده سنگین هم یک روز کامل می توانید روی آنها حساب کنید. همانند نسل قبل، حداکثر شارژدهی این دو دستگاه با استفاده معمول به یک روز و نیم می رسد.

حداقل یک روز استفاده با وجود توان پردازش بالاتر از نسل قبل

فناوری شارژ سریع در کهکشانی های جدید سامسونگ تغییری نکرده و با همان فست شارژر 15 واتی روبرو هستیم که می تواند نزدیک به نصف ظرفیت باتری را طی نیم ساعت پر کند. شارژ کامل باتری این دو موبایل هم به حدود 100 دقیقه زمان نیاز دارد که رقم بسیار خوبی محسوب می شود. گلکسی اس 9 و برادر بزرگ ترش از فناوری شارژ سریع وایرلس هم پشتیبانی می کنند که البته در برابر با شارژ سریع سیمی حرفی برای گفتن ندارد.

دوربین

وقتی بین محیط های تاریک و روشن حرکت می کنید، چشم شما با تنظیم گشادی مردمک، میزان نور دریافتی را تنظیم می کند تا همیشه قادر باشید واضح ببینید. دوربین های حرفه ای عکاسی با همین کار را با تنظیم گشادی دریچه دیافراگم تقلید می کنند. حالا پرچمداران سامسونگ، اولین موبایل های جهان با چنین قابلیتی هستند. گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس می توانند بسته به مقدار نور، یکی از دو ضریب اف ۱.۵ یا ۲.۴ را انتخاب نمایند و شرکت کره ای ابتکار خود را دیافراگم دوگانه نامیده است.

سامسونگ ابتکار خود در دنیای موبایل را «دیافراگم دوگانه» نامیده است

دلیل تصمیم سامسونگ این است که دیافراگم باز و بسته هرکدام کارایی خود را دارند، دیافراگم باز (ضریب اف پایین تر) امکان عبور نور بیشتری را فراهم می کند و دیافراگم بسته (ضریب اف بالاتر) به ثبت عکس هایی واضح تر از مناظر منجر می شود. تا امروز موبایل ها روی پایین آوردن ضریب اف و بیشتر کردن گشادگی دیافراگم تمرکز داشتند تا امکان جذب نور بیشتری در شب فراهم شود، اما سامسونگ با ابتکار خود وضوح عکاسی در نور کافی را هم بهبود داده است.

برای مقایسه ی این موضوع، یک صحنه ی مشابه را با ضریب دیافراگم اف ۱.۵ و ۲.۴ ثبت کردیم. در برش ۱۰۰ درصد از این دو تصویر مشاهده می کنیم که عکس ثبت شده با ضریب ۲.۴ واضح تر است.

image

از طرف دیگر همانطور که در نمونه ی بعدی مشاهده می کنید، عکاسی با ضریب اف ۱.۵ در شب، به ثبت عکسی با وضوح بیشتر و نویز به مراتب کمتر منجر می شود.

برای مشاهده ی نمونه عکس روز در ابعاد اصلی اینجا کلیک کنید.

image

برای مشاهده ی نمونه عکس شب در ابعاد اصلی اینجا کلیک کنید.

یک ویژگی جدید دیگر هم وجود دارد که فقط برای نسخه پلاس در نظر گرفته شده است. در این نسل دوربین دوگانه برای اولین بار از نوت ۸ به سری اس آمده و روی گلکسی اس ۹ پلاس عرضه می شود. دوربین دوگانه ۲ قابلیت را برای شما فراهم می کند، قابلیت اول امکان ثبت عکس هایی با بزرگنمایی ۲ برابر است، بدون اینکه کیفیت تصویر کاهش یابد.

image

قابلیت دوم هم جذاب تر است و Live Focus نام دارد. با استفاده از این قابلیت می توانید عکس و پرتره هایی با پس زمینه ی محو ثبت کنید و حتی پس از عکاسی مقدار محو بودن زمینه را تغییر دهید.

image

برای مشاهده ی نمونه عکس Live Focus در ابعاد اصلی اینجا کلیک کنید.

امکان ثبت سلفی هایی با زمینه محو هم برای هر دو محصول وجود دارد، اما این کار با یک دوربین به شکل نرم افزاری انجام می شود و نسبت به دوربین دوگانه ی پشت بدنه، دقت پایین تری دارد.

image

دوربین جلوی بدنه ضمناً می تواند سلفی هایی با عرض بیشتر از شما ثبت کند که برای عکس های دست جمعی کاربرد دارد. البته این قابلیت جدید نیست و پیش از این هم در تلفن های هوشمند سامسونگ وجود داشته است. عملکرد این قابلیت نیز مثل با گرفتن عکس پانوراما شباهت دارد. کافی است موبایل را به چپ و راست بچرخانید تا کناره های تصویر را هم به عکس اصلی اضافه کند.

ناگفته نماند که سامسونگ در پرچمداران جدید طراحی رابط کاربری را هم تغییر داده است. تا قبل از این وقتی روی صفحه از چپ به راست سوایپ می کردید، حالت های مختلف تصویربرداری مثل حالت عکاسی از غذا یا فیلمبرداری صحنه آهسته روی صفحه ظاهر می شد و می توانستید یکی از آنها را انتخاب کنید.

گلکسی اس 9

حالا این کار یک مرحله ساده شده و همه چیز در همان صفحه ی اصلی با سوایپ کردن بین حالت ها انجام می شود. حالت های مختلف هم در کنار تصویر لیست شده اند و به نظر می رسد سامسونگ در مجموع، رویه مشابه آیفون را در پرچمدار جدید پیاده سازی کرده است.

و اما آخرین ویژگی جدیدی که به دوربین پرچمداران سامسونگ اضافه شده قابلیت ضبط ویدیوهای فوق آهسته است، قابلیتی که در یکی دو پرچمدار اخیر سونی هم وجود داشت. هر دو موبایل جدید سامسونگ ویدیوهایی با نرخ سرسام آور ۹۶۰ فریم در هر ثانیه و رزولوشن 720p ثبت می کنند.

اگر نور کافی داشته باشید، می توانید با استفاده از این قابلیت ویدیوهای جذابی خلق کنید. البته باید توجه داشته باشید که هرچه به سوژه نزدیک تر شوید، جزئیات بیشتری ثبت می شود و نتیجه بهتر خواهد بود. در ادامه نمونه ی چند ویدیوی فوق آهسته که با گلکسی اس ۹ ثبت کردیم را مشاهده کنید.

در حقیقت دستگاه در این حالت یک صحنه ی ۰/۲ ثانیه ای را به ویدیوی ۶ ثانیه ای تبدیل می کند. رابط کاربری دوربین موسیقی های از پیش آماده هم دارد که می توانید آنها را روی ویدیوی خود قرار دهید، در غیر این صورت در حالت فوق آهسته ویدیوی شما بدون صدا خواهد بود.

اگر رزولوشن را به 1080p افزایش دهید، دستگاه حداکثر می تواند ۲۴۰ فریم در هر ثانیه ثبت کند، رقمی که دیگر فوق آهسته به حساب نمی آید. اما پرچمدار اخیر سونی می تواند با همین رزولوشن ویدیوهای ۹۶۰ فریم ضبط کند. در نهایت با افزایش رزولوشن به 4K یا همان 2160p، تعدا  فریم ها در هر ثانیه به ۶۰ عدد می رسد.

در ادامه یک نمونه ویدیوی عادی که در شب فیلمبرداری شده را مشاهده می کنید. عملکرد فوکوس، مقدار جذب نور و مقدار نویز در این ویدیو نمره قبولی را دریافت می کند و عملکرد لرزشگیر دستگاه نیز هنگام حرکت کاملاً محسوس و مناسب است.

ویژگی های سخت افزاری دوربین گلکسی اس ۹:

  • دوربین ۱۲ مگاپیکسلی
  • ابعاد سنسور ۱/۲.۵۵ اینچی
  • حسگر مبتنی بر پیکسل دوگانه
  • اندازه پیکسل ها ۱.۴ میکرون
  • فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز
  • دیافراگم دوگانه با ضریب متغیر اف ۱.۵ و ۲.۴
  • لرزشگیر اپتیکال

ویژگی های سخت افزاری دوربین گلکسی اس ۹ پلاس:

  • دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی
  • ابعاد حسگر اصلی ۱/۲.۵۵ اینچی
  • ابعاد حسگر دوم ۱/۳.۶ اینچی
  • حسگر مبتنی بر پیکسل دوگانه
  • اندازه پیکسل های حسگر اصلی ۱.۴ میکرون
  • اندازه پیکسل های حسگر دوم ۱ میکرون
  • فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز
  • دیافراگم دوگانه با ضریب متغیر اف ۱.۵ و ۲.۴
  • لرزشگر اپتیکال
  • زوم ۲ برابر اپتیکال

ویژگی های سخت افزاری دوربین دوم:

  • دوربین ۸ مگاپیکسلی
  • دیافراگم با ضریب اف ۱.۷
  • اندازه حسگر ۱/۳.۶ اینچی
  • اندازه پیکسل های حسگر ۱.۲۲ میکرون
  • مجهز به فوکوس خودکار
  • قابلیت ثبت عکس HDR
  • قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن ۱۴۴۰ و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه

نمونه عکس های دوربین:

جمع بندی

شما در ترکیب تیم برنده دست می برید؟ پاسخ سامسونگ خیر است، هرچند می توان کمی آن را بهبود داد. شرکت کره ای امسال از پرچمدار جدیدی پرده برداشته که در حقیقت همان نسل قبلی است، با ویژگی های بهتر و امکانات بیشتر. گلکسی اس ۹ حالا به اسپیکر استریو مجهز است و محل حسگر اثر انگشت در آن اصلاح شده است.

اما عمده ترین بهبود در دوربین انجام گرفته است، جایی که پرچمداران جدید سامسونگ را به اولین تلفن های هوشمند جهان با دیافراگم دوگانه تبدیل می کند. این ویژگی که در حقیقت به دوربین های عکاسی تعلق دارد باعث می شود دستگاه قادر باشد در شب عکس هایی با نور مناسب و در روز با جزئیات کافی ثبت کند.

یک بهبود هم به شکل اختصاصی برای نسخه ی پلاس در نظر گرفته شده و این تلفن هوشمند حالا اولین موبایل سری اس با دوربین دوگانه به حساب می آید. این قابلیت که قبلاً به گلکسی نوت ۸ اختصاص داشت به پرچمدار جدید امکان می دهد عکس هایی با زمینه ی محو ثبت کند. لنز دوم دستگاه ضمناً از نوع تله در نظر گرفته شده که عکاسی با ۲ برابر بزرگنمایی بیشتر بدون افت کیفیت را ممکن می کند.

در این نسل یکی دو عقب ماندگی نسبت به رقبا هم بر طرف شده است. گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس حالا قادر هستند مثل پرچمداران سونی ویدیوهای فوق آهسته با نرخ ۹۶۰ فریم در هر ثانیه ضبط کنند یا مثل آیفون شما را به اموجی های متحرک کارتونی تبدیل نمایند. از دیگر بهبودهای انجام گرفته در این نسل نیز می توان به اضافه شدن اسپیکر استریو، ۲۰ درصد افزایش مقاومت بدنه، افزایش قابل توجه قدرت پردازش و بالا رفتن امنیت دستگاه اشاره کرد.

حالا با این بهبود ها به راحتی می توان دو پرچمدار جدید را بهترین تلفن های هوشمند ساخته شده به دست سامسونگ به حساب آورد، هرچند همین صفت بهترین است که هزینه ی قابل توجهی روی دست شما باقی می گذارد. در حال حاضر گلکسی اس ۹ با قیمت ۳ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان به فروش می رسد و مدل جمع و جور تر با ارگونومی بهتر به حساب می آید. نسخه پلاس هم ۴ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان قیمت دارد و به دوربین بهتر و صفحه نمایش بزرگتری مجهز است. ناگفته نماند که پیش فروش پرچمداران جدید سامسونگ در ایران تا ۱۹ اسفند ماه ادامه دارد و کاربرانی که تا این تاریخ محصول را خریداری کنند، یک شارژر بی سیم و کارت حافظه ۱۲۸ گیگابایتی هم هدیه می گیرند.

مزایا
  • بهبودهای انجام گرفته در زمینه ارگونومی و استحکام بدنه
  • وجود جک ۳.۵ میلی متری هدفون
  • اسپیکر استریو با فناوری دالبی
  • عملکرد دوربین
  • قدرت سخت افزاری بسیار بالا
  • کیفیت و دقت رنگ صفحه نمایش
معایب
  • افزایش قیمت نسبت به نسل قبل
  • جذب اثر انگشت روی بدنه
  • درگاه مشترک برای کارت حافظه و سیم کارت دوم
  • کیفیت پایین اموجی های متحرک نسبت به رقبا
  • کاهش سرعت اسکن هوشمند در مقایسه با تشخیص چهره
  • همکاران تحریریه:
  • بررسی و نگارش با همکاری حمید مقدسی
  • ویدیو و عکس از فرهنگ فیروزیان
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • محمد حسین عطازاده
    محمد حسین عطازاده | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    سلام گوشی های عالین باهاشون کار کردم عالی

  • محمد حسین عطازاده
    محمد حسین عطازاده | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    سلام قیمت هر دو ثابت میمونه ؟

  • ali_reza_r
    ali_reza_r | ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

    این تبلیغ بود یا بررسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی