ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بهترین اپلیکیشن های ایرانی
نرم افزار و اپلیکیشن

بهترین اپلیکیشن های موبایل ایرانی سال ۹۶ به انتخاب دیجیاتو

بالاخره سال ۹۶ هم به پایان رسید و حالا یک بار دیگر به مرحله جمع بندی و انتخاب بهترین محصولات سال رسیده ایم. ما اعضای تیم اپلیکیشن دیجیاتو برای توسعه دهندگان ایرانی و ساخته های خوب ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

بالاخره سال ۹۶ هم به پایان رسید و حالا یک بار دیگر به مرحله جمع بندی و انتخاب بهترین محصولات سال رسیده ایم. ما اعضای تیم اپلیکیشن دیجیاتو برای توسعه دهندگان ایرانی و ساخته های خوب شان ارزش فراوانی قائلیم، و همواره با معرفی و بررسی این محصولات کوشیده ایم تا از روند رو به رشد اپلیکیشن سازی در میهن عزیزمان حمایت کنیم.

به همین خاطر، امسال هم به رسم هر سال جشنواره کوچکی برگزار کرده و بهترین اپلیکیشن ها در دسته های موضوعی مختلف را به انتخاب خود برگزیده ایم.

خوشبختانه امسال، سال خوب و پرثمری برای اپلیکیشن های ایرانی بود؛ اتفاقات خوبی در این حوزه افتاد و شاهد ظهور محصولات جدید و خلاقانه ای بودیم که در سال های گذشته جای خالی شان احساس می شد.

رونق سرویس های حمل و نقل و روی کار آمدن بازیگران جدید در این حوزه شاید مهم ترین اتفاق دنیای اپلیکیشن ها در سال ۹۶ بود. هر چند پیشرفت محسوس اپلیکیشن های «آموزشی» و نزدیک شدن آن ها به استانداردهای جهانی، شکوفایی اپلیکیشن های «خدمات آنلاین» و تقویت محصولات حوزه «کسب و کار» و فریلنسینگ هم جزو هایلایت های دنیای اپ ها در سال جاری بودند.

توجه کنید که معیار انتخاب اپلیکیشن هایی که در ادامه می بینید صرفا انتشارشان در سال ۹۶ نبوده، چرا که اپلیکیشن ها بر خلاف بازی ها به طور مداوم به‌روزرسانی می شوند و ممکن است اضافه شدن قابلیت های جدید و اعمال تغییرات در آن ها برای سال هایی طولانی ادامه دار باشد.

بنابراین در کنار انتخاب و تقدیر از بهترین های تازه وارد، به‌روزرسانی و عملکرد در طول سال اپ های قدیمی تر را هم معیار انتخاب مان قرار دادیم. با این اوصاف، فکر می کنیم دیگر وقت آن رسیده که به انتخاب هایمان بپردازیم. از شما دعوت می کنیم که تا پایان مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

ابزار کاربردی

انتخاب دیجیاتو: تیک تیم

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

همیشه در بین محصولات ایرانی جای خالی یک تقویم هوشمند قابل اعتماد احساس می شد؛ چیزی که بتواند برای برنامه ریزی کارها به اندازه Google Calendar مفید و مثمر ثمر واقع شود. «تیک تیم» موفق شد که تا حد زیادی این جای خالی را پر کند.

در کنار رابط کاربری ساده و به دور از پیچیدگی مرسوم اپ های این چنینی، پشتیبانی از تقویم شمسی و میلادی، دسته بندی منظم برای اهداف و اولویت ها، تعیین یادآورهای متعدد و پشتیبان گیری از اطلاعات از نقاط قوت اپلیکیشن تیک تیم به شمار می آیند.

اما در کنار تیک تیم «لرزه نگار» به خاطر اطلاع رسانی سریع و دقیق زلزله ها در پر لرزه ترین سال کشور، «قیمت گذار» برای کمک به حل مشکل قیمت گذاری خودروهای کار کرده، تقویم «نسیم صبح» برای ارائه تجربه ای عالی از کار با یک تقویم چندکاره و «عریضه» به خاطر آگاهی بخشیدن به مردم از حقوق قانونی خود هم جزو برترین و ارزشمندترین ابزار کاربردی ایرانی در سال ۹۶ بودند که امسال شانس تجربه شان را در موبایل هایمان داشتیم.

امور مالی

انتخاب دیجیاتو: آنالیزا

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

«آنالیزا» بی برو برگرد پدیده حوزه فین تک در سال ۹۶ بود. این اپلیکیشن هوشمند بر خلاف حسابدارهای شخصی که نیاز به وارد کردن دستی اطلاعات دارند، تراکنش های مالی تان را از طریق پیامک های بانکی آنالیز می کند تا بتواند شما را به مدیریت درستی از دخل و خرج تان برساند.

نوآوری به کار رفته در طراحی و البته سادگی کار با اپ جزو دلایلی هستند که آنالیزا را شایسته حضور در فهرست برترین اپ های ایرانی سال ۹۶ می کنند.

همچنین جا دارد از «بانک ملت» هم یاد کنیم که بر خلاف بسیاری از بانک ها، اهمیت طراحی یک «رابط کاربری خوب و شایسته» در اپلیکیشن های بانکی را نادیده نگرفت و تجربه فوق لذت بخشی از انجام امور بانکی را برای کاربران موبایل به ارمغان آورد.

اما در کنار این دو باید از «فون پی» به خاطر تسهیل معضل همیشگی پرداخت کرایه تاکسی، زرین پال بابت ارائه درگاه اختصاصی که نقش مؤثری در پیشرفت فروشگاه های نوپا داشت و ۷۲۴ بابت این که پرداخت های الکترونیکی را به سادگی آب خوردن کرد هم تقدیر کنیم که همگی جزو سرویس های فین تک ممتاز امسال بودند.

آموزشی

انتخاب دیجیاتو: پرگار

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

۹۶ سال شکوفایی اپلیکیشن های آموزشی بود. مطابق آخرین آمار کافه بازار، اپلیکیشن های حوزه آموزش در حال حاضر چیزی حدود ۱۹٪ تمام محصولات بارگذاری شده روی این فروشگاه را تشکیل می دهند که نشان از پتانسیل بالای اپ های این حوزه و استقبال خوب کاربران دارد.

اما در میان تمام این اپلیکیشن ها «پرگار» محصول ویژه و متفاوتی بود. برای نخستین بار در ایران شاهد اپلیکیشنی بودیم که به طور جدی روی «آموزش آنلاین» از طریق ویدیو متمرکز شده بود؛ ویدیوهایی از منابع معتبری مثل Lynda که با رعایت قانون «کپی رایت» همگی به طور اختصاصی دوبله یا زیرنویس شده بودند و می توانستند در حکم دانشگاه مجازی شما برای یادگیری یک تخصص باشند.

همچنین «یونیورسیتی» به خاطر حل معضل نداشتن جزوه در شب امتحان برای هزاران دانشجو، «مکتب خونه» به خاطر کورس های حرفه ای با اعطای مدرک از دانشگاه تهران، و «آموزش زبان انگلیسی اکسپرت» و «زبان بیاموز» برای ارائه شیوه های نوین و مؤثر برای یادگیری زبان از طریق موبایل هم جزو اپلیکیشن های ممتاز آموزشی هستند که آن ها را در سال ۹۶ شایسته تقدیر می دانیم.

حمل و نقل

انتخاب دیجیاتو: الوپیک

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

«الوپیک» کارش را با ارسال پیک موتوری در شهر تهران آغاز کرد، اما به تدریج با گسترش به شهرهای کرج، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز و با اضافه کردن خدماتی مثل تاکسی موتور به مهم ترین سرویس اینترنتی برای فرار از ترافیک شهرهای شلوغ تبدیل شد.

قیمت عادلانه در مقایسه با رقبا، نیروهای آموزش دیده و اپلیکیشن پر امکانات، مطمئن و ایده آل از لحاظ فنی جزو دلایل حضور الوپیک در فهرست بهترین های امسال ما هستند. البته سرویس جدید وانت بار را هم نباید فراموش کنیم که مسئله «امنیت» در حمل و نقل بار را به میزان زیادی ارتقاء داد.

در حوزه حمل و نقل اسنپ اگر چه امسال با چالش های زیادی مواجه بود اما همچنان روند رو به رشد خود را ادامه داد، طوری که از مرز ۱ میلیون سفر موفق در روز گذشت که برای یک اپلیکیشن ایرانی رکورد خارق العاده ای محسوب می شود.

«قونقا» سرویسی بود که با خدمات خوبش در حوزه حمل و نقل آنلاین، بازار شهرهای آذری نشین کشور را تا حد زیادی از چنگ اسنپ بیرون آورد. فکر می کنیم همین قد علم کردن جلوی غول بزرگی چون اسنپ برای قرارگیری قونقا در فهرست بهترین های ۹۶ کافی باشد.

سال ۹۶، سال تکثیر تاکسی یاب های آنلاین و افزایش رقابت میان آن ها بود و همین باعث مطرح شدن نیاز جدیدی شد: مقایسه قیمتی میان این سرویس ها. دو اپلیکیشن «کرایه چی» و «تاکسی ۳۶۰» جزو نخستین و با کیفیت ترین محصولاتی بودند که به این نیاز پاسخ دادند و به خاطر همین، در فهرست بهترین های امسال ما قرار می گیرند.

خبری

انتخاب دیجیاتو: آخرین خبر

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

کانال های تلگرام مدت هاست که اپلیکیشن های خبری را به حاشیه رانده اند و این روزها کمتر کسی را می بینید که حوصله پیگیری خبرهای تکمیلی از طریق آن ها را داشته باشد. اما در همین شرایط، برنده اصلی اپلیکیشنی است که در پوشش خبری طیف گسترده تری از مدیا را در بر بگیرد.

«آخرین خبر» امسال تعداد منابع خبری تحت پوشش خود را به ۶۰۰ مورد افزایش داد تا به غیر از داشتن یکی از پرطرفدارترین کانال های تلگرام، در زمینه اپلیکیشن های خبری هم حرف اول را بزند.

اما پدیده خبری امسال بدون شک اپلیکیشن «هیت»، محصول تازه اسنپ بود که با خلاصه کردن اخبار مهم در ۶۰ کلمه توانست بخشی از مخاطبین کانال های تلگرام و توییتر را به سوی خودش کشانده و پایه گذار سبک جدیدی در خبررسانی مالتی مدیا باشد.

«خبرگردی»، «جار» و «خبرخوان دکه» هم مثل همیشه جزو خبرخوان های خوب فارسی بودند که با پوشش منظم و به‌روزرسانی های مستمر، کاربران قدیمی و طرفداران شان را با داغ ترین اخبار روز همراه کردند.

خرید و خدمات آنلاین

انتخاب دیجیاتو: دیجی کالا

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

همیشه نوآوری یا ترند شدن فاکتوری برای موفقیت نیست. گاهی اوقات پایداری و حفظ جایگاه اهمیت بسیار بیشتری دارد و این موضوعی است که دیجی کالا به خوبی از پس آن برآمده.

فارغ از انتقاداتی که نسبت به سیستم مدیریتی دیجی کالا وجود دارد، هنوز هم با گذشت چند سال هیچ اپلیکیشن فروشگاهی به موبایل نیامده که از منظر امکانات و ثبات و پایداری با اپ دیجی کالا قابل قیاس باشد.

اپلیکیشن دیجی کالا نمونه مینیاتوری بسیار دقیق و پرداخته شده ای از وبسایت عظیم این مجموعه است که با هر به‌روزرسانی شاهد نزدیک تر شدن آن به تکامل هستیم.

اما در کنار دیجی کالا، اپلیکیشن سفارش غذای «چیلیوری» امسال نه تنها پیشرفت بزرگی را در رابط کاربری تجربه کرد بلکه با پشتیبانی آنلاین قدرتمند خود ثابت کرد که می تواند در بعضی زمینه ها بر رقیب پر آوازه اش اسنپ فود برتری داشته باشد.

همچنین «نت برگ» و «آفر» در سال ۹۶ برای خرید مقرون به صرفه عالی ظاهر شدند و «اسپارد» و «بقچه» به خاطر مدرنیزه کردن دو کار به شدت سنتی، جزو بهترین محصولات خدمات آنلاین ایرانی در سال ۹۶ بودند.

دارو و درمان

انتخاب دیجیاتو: درمانه 

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

«درمانه» نخستین اپلیکیشن ساخته متخصصین داخلی بود که تأثیر واقعی و کاربردی هوش مصنوعی بر پیشگیری و کمک به درمان بیماری ها را برای ایرانی ها به نمایش گذاشت.

به لطف این اپلیکیشن می توانید به کمک هوش مصنوعی و پیش از حاد شدن اوضاع، به وجود بیماری در جسم خود یا عزیزان تان پی برده و هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید؛ موضوعی که شاید بتواند جان تان را هم نجات بدهد.

البته در کنار درمانه اپ های خوب «مادرشو» و «نی نی بان» را هم داشتیم که به مبحث مهم «بارداری و سلامت زنان» پرداختند و بسیاری از تابوهای غیر منطقی جامعه درباره این موضوع را شکستند. «تله طب» و «دکتر ساینا» هم به خاطر ادامه روند رو به رشد خود در تقویت مقوله مهم «رزرو آنلاین وقت دکتر» و پیوند پزشکی و تکنولوژی شایسته حضور در فهرست برترین های امسال ما هستند.

سلامت و تناسب اندام

انتخاب دیجیاتو: مانکن

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

«مانکن» در سال ۹۶ همچنان برتری خود نسبت به سایر رقبایش در حوزه سلامت و تناسب اندام را حفظ کرد و با ارائه به‌روزرسانی های مستمر و تکمیل قابلیت ها، همچنان شایسته لقب بهترین اپلیکیشن تناسب اندام ایرانی باقی ماند.

اگر چه امسال رقبایی مثل «بشقاب» و «اسلیم شو» با استقبال خوبی که از آن ها در کافه بازار به عمل آمد، ثابت کردند که می توانند در آینده رقیب قدرتمندی برای مانکن باشند.

شبکه اجتماعی

انتخاب دیجیاتو: دیتاشهر

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

شبکه های اجتماعی مکان نمایی برای افرادی که تجربه ای از آن ها نداشته اند، معمولا در برخورد اول بسیار پیچیده به نظر می رسند. اما «دیتاشهر» این گونه نبود و دقیقا سادگی رابط کاربری را به برگ برنده خود تبدیل کرد.

قابلیت هایی مثل حاضری، Check-in کردن ساده و لذت بخش، امکان جستجوی صوتی و محیط اجتماعی خوب و کاربرپسند عواملی بودند که دیتاشهر جزو بهترین تجربه های اجتماعی مان در سال ۹۶ باشد. البته روند رو به رشد «دانرو» برای تبدیل شدن به بزرگترین دیتاسنتر شهری کشور همچنان خوب و تحسین برانگیز است.

اما در میان شبکه های اجتماعی دیگر، «بپرسیم» محصول خوب و خلاقانه ای بود که ثابت کرد شرکت در یک نظرسنجی اجتماعی آنقدرها که فکرش را می کنیم کار خسته کننده ای نیست و اتفاقا می تواند بسیار جذاب هم باشد.

امسال «شبکه اجتماعی پروفایل» هم بالاخره سر و سامانی به اپلیکیشن خود داد تا در موبایل هایمان نیز بتوانیم از این شبکه تقریبا مشابه لینکدین نهایت بهره را ببریم. «پاساژ» هم جزو معدود اپلیکیشن های ایرانی امسال بود که حداقل در رعایت استانداردها توانست به عنوان یک شبکه اجتماعی قابل قبول ایرانی مطرح شود.

کتاب ها و مراجع

انتخاب دیجیاتو: فیدیبو

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

فیدیبو در حال حاضر بزرگترین کتابفروشی آنلاین ایرانی است و هر سال با ارائه خدمات و قابلیت های جدید، بهتر و بهتر می شود. امسال هم همکاری بسیار خوبی میان فیدیبو و دیجی کالا شکل گرفت که نتیجه اش تولد «فیدیباکس»‌ بود؛ قابلیتی جدید در فیدیبو که به شما اجازه می دهد در طول سفرهای مترو از کتاب های این مجموعه به طور رایگان استفاده کنید.

در کنار این حرکت خوب فرهنگی، عوامل دیگری مثل به‌روزرسانی پیوسته اپلیکیشن و ارائه امکاناتی چون خرید ارزی از سراسر دنیا فیدیبو را به بهترین کتابخوان ایرانی موجود تبدیل کرده اند. در درجه بعدی هم «طاقچه» و «فراکتاب» قرار می گیرند که هر دو طی یک سال اخیر رشد خوبی را تجربه کرده و فاصله شان را با فیدیبو کمتر و کمتر کرده اند.

«نوار» هم جزو اپلیکیشن های خوب امسال در حوزه کتاب ها و مراجع بود که با تمرکز بر تولید کتاب صوتی، نقش مؤثری در رسیدن محتوای با کیفیت به کاربر فارسی زبان داشت. «فست دیکشنری» هم مثل همیشه، با به‌روزرسانی های مستمر و رفع مشکل کندی اپلیکیشن یکی از بهترین دیکشنری های دو زبانه سال ۹۶ بود.

کسب و کار

انتخاب دیجیاتو: کارجو پلاس

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

امسال سال خوبی برای فریلنسرها بود. افزایش افراد جویای کار، باعث افزایش رقابت میان سرویس های «پونیشا» و «کاریشه» شد و همین دلیلی بود برای آنکه کار هر دو سرویس رونق بگیرد؛ به خصوص پونیشا که با ارائه یک اپلیکیشن پیام رسان مجزا فاصله اش را همچنان با کاریشه به خوبی حفظ کرد.

اما در کنار سرویس های فریلنسینگ، سال ۹۶ شاهد سرویس های نوظهور و خلاقانه دیگری هم در حوزه کسب و کار بود: سرویس های «کشف استعداد و هدایت شغلی» که معضل بیکاری را از ریشه بررسی می کردند و تلاش داشتند که افراد را به شغل مورد علاقه شان برسانند.

«جابزوی» یکی از این سرویس ها بود که قبلا در یک بررسی مفصل به آن پرداختیم. اما اپلیکیشنی که از نظر ما شایسته قرارگیری در مقام بهترین است، «کارجو پلاس» نام دارد که به عنوان ترکیبی از یک اپلیکیشن کشف استعداد، هدایت شغلی و شبکه اجتماعی، راهی پیش پای افراد جویای کار گذاشت که پیش از استخدام در درجه اول به خودشناسی برسند و  با کشف استعدادهای نهفته وارد شغلی شوند که هم آن را دوست دارند و هم می توانند در آن موفق باشند.

مذهبی

انتخاب دیجیاتو: قرآن صوتی (قلم هوشمند همراه)

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

معمولا در اپلیکیشن های مذهبی انتظار تغییر و تحول شگرفی را نداریم، اما افزایش کیفیت موضوعی بود که امسال در تعدادی از نمونه های ممتاز اپ های این حوزه شاهدش بودیم.

نرم افزار «تکیه» در ایام محرم با شکستن کلیشه همیشگی گلچین کردن نوحه خوانی و ادعیه (که هر توسعه دهنده تازه کاری از پسش بر می آید)، روی جنبه فرهنگی و فلسفه قیام عاشورا متمرکز شد و با ارائه کتب و روایت های معتبر تلاش کرد که عزاداران حسینی را به شناخت عمیق تری از فلسفه عزاداری در این ایام برساند.

این موضوع در مورد «نرم افزار جامع مهدویت» هم صادق بود. با این حال در میان تمام نرم افزارهای مذهبی «قلم هوشمند قرآن (همراه)» همچنان یکی از کامل ترین محصولاتی است که در این حوزه دیده ایم.

قلم هوشمند قرآن (همراه) تنها قرآن اندرویدی است که امکان قرائت کلمه به کلمه کلام خدا به کمک لمس را برای کاربر فراهم کرده، و با تنظیمات خوبش برای پخش آیات نه تنها برای افراد معمولی بلکه برای حافظان این کتاب آسمانی هم کاربرد دارد. به‌روزرسانی های مستمر اپلیکیشن در راستای ثبات رابط کاربری، جستجوگر پیشرفته و سریع، حجم مناسب و رابط کاربری ساده و کاربرپسند دلایل دیگری هستند که این اپلیکیشن را به عنوان بهترین اپ مذهبی ایرانی در سال ۹۶ انتخاب می کنیم

ورزشی

انتخاب دیجیاتو: نود

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

۱۹ سال از زمانی که برای اولین بار عادل فردوسی پور دوست داشتنی را در قاب تلویزیون دیدیم گذشته و همچنان برنامه «نود» جزو محبوب ترین برنامه های ایرانی هاست. طبیعتا این موضوع روی محبوبیت اپلیکیشن این برنامه هم تأثیر گذار بوده، هر چند که امکانات فنی اپلیکیشن هم برای پیگیری اخبار و جذب مخاطب فوتبالی کامل و ایده آل هستند.

اپلیکیشن نود به شما امکان شرکت در نظرسنجی های برنامه را به صورت آنلاین می دهد، می توانید در مسابقات پیش بینی شرکت کرده و حتی نود را به طور زنده در آن تماشا کنید. از نظر پوشش اخبار و نتایج زنده بازی ها هم کم و کسری در آن نمی بینید.

البته سه اپلیکیشن «فوتبالی»، «توپ نود» و «نتایج زنده طرفداری» هم در مقایسه با نود به همان میزان امکانات خوب و کاملی را در اختیار کاربران قرار می دهند تا آن ها هم شایسته حضور در فهرست برترین های سال ۹۶ ما باشند.

ویدیو و رسانه

انتخاب دیجیاتو: بیپ تونز

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

بیپ تونز، نخستین مرجع دانلود قانونی آثار موسیقی ایرانی امسال اقدام بسیار مهم و ارزشمندی انجام داد، و آن هم چیزی نبود جز راه اندازی سرویس خرید دلاری؛ گامی بلند در راستای جهانی شدن و شناساندن آثار هنرمندان ایرانی به سایر کشورهای دنیا؛ یک صادرات فرهنگی که این روزها بیشتر از هر چیزی برای کشورمان اهمیت دارد.

اگر چه همین اقدام برای انتخاب بیپ تونز به عنوان بهترین اپ ویدیو و رسانه امسال کافیست، اما به‌روزرسانی های اپ و تغییر و تحولی که در رابط کاربری به وجود آمد هم در انتخاب ما بی تأثیر نبودند.

خوشبختانه امسال سرویس های سرگرمی مالتی مدیا و پخش زنده تلویزیون مثل «لنز» ایرانسل و «فیلیمو» آپارات و تلوبیون هم پیشرفت خوبی داشتند و ضمن تکمیل آرشیو، به ثبات و پایداری بیشتری در نمایش محتواهای ویدیویی رسیدند که البته بهبود وضعیت اینترنت کشور هم در موفقیت آن ها بی تأثیر نبود.

پیام رسان ها

انتخاب دیجیاتو: برنده ندارد

اگرچه حمایت از پیام رسان های بومی طی ماه های اخیر را باید به فال نیک گرفت، اما حقیقت این است که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان هنوز هیچ کدام از این پیام رسان ها از منظر فنی و امکانات هنوز به جایگاهی نرسیده اند که بتوانند رقابتی با نمونه های بین المللی داشته باشند.

با وجود صحبت‌های مسئولین پیام رسان های ایرانی که خود نیز به ضعف‌ها و کاستی‌های موجود در پیام‌رسان‌های بومی اقرار دارند، ضمن تقدیر از تلاش های توسعه دهندگان داخلی امسال در دسته بهترین پیام رسان ها از دیدگاه دیجیاتو انتخابی نخواهیم داشت، چرا که عقیده داریم هنوز تا رسیدن به یک پیام رسان مطلوب و ایده آل برای استفاده همه فاصله زیادی داریم.

البته می‌دانیم که این موضوع اخیرا مورد توجه دولت و مجلس و مسئولان مرتبط قرار گرفته و با ایجاد شرایطی همچون اعطای وام به این پیام‌رسان‌ها و سیاست‌های جدیدی که معاونت دادستانی کشور از آن برای سال آینده خبر داده، به طور قطع پیام‌رسان‌های بومی در سال آینده جهش بزرگی در میزان رشد و توسعه خود خواهند داشت. ما نیز امیدواریم که این موضوع هر چه سریع تر به حقیقت بپیوندد تا بتوانیم بهترین گزینه ها را در فهرست سالیانه خود قرار بدهیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • amirho333ein
    amirho333ein | ۲ فروردین ۱۳۹۷

    "هنوز هیچ کدام از این پیام رسان ها از منظر فنی و امکانات هنوز به جایگاهی نرسیده اند که بتوانند رقابتی با نمونه های بین المللی داشته باشند"
    یعنی الان همه این اپلیکیشن هایی که به عنوان اپ برتر انتخاب کردید قابل رقابت با نمونه خارجی هستند؟؟
    من خودم از هیچ پیام رسان داخلی استفاده نمیکنم و نخواهم کرد؛ اما بهتر بود یه مقایسه ای بین اپ های پیام رسان میذاشتید و نقاط ضعف و قوت شون رو مینوشتید. چون همونطور که از عنوان تیتر مشخصه، مقایسه بین بهترین اپ های "داخلیه" نه خارجی.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی