ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

روایت بتل رویال؛ چرا فورتنایت از پابجی جلو افتاد؟

بازی های بتل رویال بزرگترین اتفاق دو سال اخیر بازی های آنلاین بودند و پابجی هم تا چند ماه پیش پیشتاز این سبک بود. اما انتشار فورتنایت تمام معادلات را تغییر داد. نکته بسیار جالب ...

مهران خاتمی
نوشته شده توسط مهران خاتمی | ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

بازی های بتل رویال بزرگترین اتفاق دو سال اخیر بازی های آنلاین بودند و پابجی هم تا چند ماه پیش پیشتاز این سبک بود. اما انتشار فورتنایت تمام معادلات را تغییر داد. نکته بسیار جالب این است که پس از انتشار فورتنایت، بسیاری از طرفداران بتل رویال از بازی به عنوان کپی و تقلید کامل از پابجی انتقاد کردند.

اما با این حال ظرف فقط چند ماه، فورتنایت توانست به یکی از رقبای اصلی پابجی تبدیل شود و حالا به جایی رسیده که عملا از پابجی محبوب تر شده است. در این مقاله قصد داریم به تصمیم های درست Epic Games و فورتنایت و تصمیم های غلط پابجی و Bluehole بپردازیم.

بازی مجانی

شکست دادن بازی های مجانی عملا غیر ممکن است. حتی اگر شما جزو طرفداران دو آتشه پابجی یا هر بازی دیگری باشید، بالاخره با شنیدن تعریف یک بازی مجانی وسوسه می شوید آن را دانلود و امتحان کنید؛ چون هزینه ای نمی پردازید. پابجی در حال حاضر 30 دلار قیمت دارد و این قمیت هم واقعا برای یکی از بهترین بازی های سال منصفانه است، اما بازی های مجانی باز هم مثل یک بیماری واگیردار به سرعت پخش می شوند.

اپیک گیمز با این ترفند بازیکنان و طرفداران بتل رویال را ترغیب به دانلود بازی کرد و در کار خود هم موفق بود. اما این تنها دلیل موفقیت بازی نیست.

بازی روی پی سی، کنسول و موبایل

فورتنایت در حال حاضر برای دو کنسول مایکروسافت و سونی موجود است. در حالی که پابجی همین اواخر فقط برای ایکس باکس وان عرضه شد و این نسخه هم شدیدا نیاز به ویرایش و پیشرفت دارد. از طرف دیگر بازی فورتنایت بسیار سبک است و روی بسیاری از پی سی های قدیمی هم اجرا می شود. این در مقابل بازی بسیار سنگین و غیر بهینه پابجی نقطه قوت بزرگی است.

از طرف دیگر، اپیک گیمز امروز رسما بازی را برای تمام کاربران iOS نیز ارائه کرد؛ دقیقا همان نسخه ای که کاربران پی سی و کنسول بازی می کنند. شما می توانید با آی پد یا کنسول و پی سی بازی کنید. بازی هنوز برای دستگاه های اندروید عرضه نشده ولی اپیک گیمز می گوید طی چند ماه آینده بازی برای اندروید هم عرضه خواهد شد.

تیم خلاق و فعال، محتوای جدید و جذاب

این در کنار مجانی بودن یکی از مهمترین دلایل موفقیت فورتنایت است. تقریبا هر هفته چیز جدیدی به بازی اضافه می شود. اسکین، نواحی جدید در مپ، سلاح ها، ایونت های فصلی و خیلی چیزهای دیگر مکررا در بازی تغییر می کنند و به همین دلیل بازی هیچوقت برای بازیکنان کهنه و کسل کننده نمی شود. چون همیشه چیز جدیدی برای دیدن یا امتحان کردن وجود دارد.

برای مثال طی دو ماه گذشته سلاح های متفاوتی از جمله، کلت با صدا خفه کن، تفنگ شکار، توپ دستی و مینی گان به بازی اضافه شده اند و چیز جدیدی به بازی آورده اند بدون اینکه صدمه ای به شیوه بازی بزنند و باعث نارضایتی بازیکنان شوند. یا در مپ بازی نواحی جدیدی مثل Tilted Towers، Shifty Shafts و Lucky Landing (که برای جشن گرفتن سال نوی چینی ساخته شده و پر از ساختمان هایی با معماری چینی است) اشاره کرد.

اپیک گیمز دائما در حال طراحی و اصلاح بازی است. یکی از کارهای جالب آنها با بازی این است که تمامی تغییرات آپدیت ها را در پچ نوت ها ذکر نمی کنند و بازیکنان در زمان بازی کردن متوجه تغییرات می شوند که اکثرا سورپرایزهای جالب و هیجان انگیزی است.

بهترین محتوای فروشی

اپیک گیمز بازی را به صورت رایگان منتشر کرده است ولی از همه چیز که بگذریم باید از بازی درآمد هم داشته باشد. خوشبختانه اپیک گیمز از اشتباهات بازی هایی مثل استار وارز درس گرفته در بازی نمی توان با پول دادن به پیروزی نزدیک تر شد. ولی آنها نقاط قوت بازی را به خوبی شناخته و به بهترین شکل ممکن از آنها استفاده کرده اند. شما در بازی می توانید لباس ها، اسکین ها، چترها و کلنگ هایی با شکل و شمایل مختلف بخرید.

نقطه قوت فورتنایت این است که این اسکین ها و محتوا به قدری جذاب و «باحال» هستند که باعث می شوند صرف پول واقعی برای انیمیشن ها و پیکسل های رنگارنگ درون یک بازی برای بازیکن منطقی و حتی الزامی شود. به صورت خلاصه اپیک گیمز یکی از بهترین نمونه های فروش آیتم های ظاهری را در فورتنایت پیاده کرده است.

بازی کارتونی: نقطه ضعف یا قوت؟

یکی از نکاتی که میان بازیکنان بحث زیادی روی آن می شود سبک گرافیکی و گیم پلی بازی است. طرفداران پابجی معتقد هستند که پابجی بازی بهتری است چون شباهت بسیار بیشتری به واقعیت دارد، اما آیا این واقعا نقطه قوت محسوب می شود؟

از نظر ظاهری، بازی فورتنایت شدیدا تداعی کننده سبک کارتونی بازی محبوب Team Fortress 2 و گرافیک فانتزی اوورواچ است و هر دوی اینها هم بازی های موفقی هستند. بنابراین می توان گفت که این سبک کارتونی می تواند خود نقطه قوتی باشد. وسواس پابجی و سازندگان آن روی نزدیک شدن به واقعیت امر قابل ستایش و در نوع خود جذابی است. اما در نهایت واقعی بودن استاندارد همه بازی ها نیست و نباید هم باشد.

شخصیت های کارتونی، انیمیشن های رقص و اداهای مختلف، ساختمان ها و سلاح های رنگارنگ جو بسیار گرم و دلپذیری در بازی به وجود می آورد و این در مقابل سبک بسیار واقع گرایانه و گاها ترسناک پابجی در زمین های جنگلی و بیابانی تضاد جالبی به وجود آورده است.

سلیقه شخصی، تعیین کننده اصلی

در نهایت تعیین کردن بازی برتر میان این دو واقعا کار  غیر ممکنی است. سبک بتل رویال بسیار وسیع است و فورتنایت و پابجی دو قطب کاملا مخالف این سبک هستند. هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند (که پیش تر راجع به آنها صحبت کردیم). یک بازی دو مپ دارد و یکی دیگر هم در راه است و بازی دیگر سعی می کند بازیکنان را در یک مپ نگه دارد ولی محتوا را دائما تغییر می دهد.از طرف دیگر سیستم های درگیری و تیراندازی و حتی حرکت کردن هم کاملا در بازی متفاوت هستند.

در نهایت به شما هم پیشنهاد می کنیم که هر دو بازی را امتحان کنید و ببینید کدام با سلیقه شما سازگارتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • علیرضا عابدی
    علیرضا عابدی | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

    چون سیستم سبک تری تو pc میخواد و برای ps4 هم عرضه شده و رایگان هست وگرنه قطعا عقب نیفتاد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی