ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عضو فراکسیون ولایی: تلگرام اوایل اردیبهشت مسدود می‌شود؛ احتمال فیلتر اینستاگرام و واتس اپ

یک عضو هیئت رئیسه فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه تلگرام از اوایل اردیبهشت ماه بسته می‌شود، تاکید کرده که دیگر پیام‌رسان‌های خارجی هم در صورت نپذیرفتن قوانین کشورمان بسته خواهند شد. «ابوالفضل ابوترابی» اعلام ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۳

یک عضو هیئت رئیسه فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه تلگرام از اوایل اردیبهشت ماه بسته می‌شود، تاکید کرده که دیگر پیام‌رسان‌های خارجی هم در صورت نپذیرفتن قوانین کشورمان بسته خواهند شد. «ابوالفضل ابوترابی» اعلام کرده که چهار پیام‌رسان خارجی قوانین ایران را پذیرفته‌اند و اعلام آمادگی داشته‌اند.

ابوترابی، در توضیح جلسه امروز فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور «ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت:

«در دنیا، فضای مجازی براساس قوانین کشورها اداره می‌شود و حتما باید مجوز بگیرند. بسیاری از کشورها همچون کره جنوبی، مالزی، روسیه، انگلیس و فرانسه با فضای مجازی مخرب برخورد کرده‌اند. همین چند وقت پیش زاکربرگ به کنگره آمریکا رفت و بازخواست شد. دنیا اجازه نمی دهد که فضای مجازی رها باشد. ما نیز طبق تجربه دنیا بر این موضوع تاکید داریم که باید فضای مجازی در کشورمان حساب شده با مجوز و تحت قوانین جمهوری اسلامی باشد.»

فیلترینگ تلگرام

ابوترابی تاکید داشته که اگر پیام رسان‌های داخلی و خارجی حاضر به رعایت قوانین ایران باشند، می توانند فعالیت داشته باشند به گفته او بارها به تلگرام پیشنهاد داده شده تا فعالیتش را ذیل قوانین ایران ادامه دهد ولی تلگرام این موضوع را نپذیرفته است:

«بر این اساس طبق شنیده‌ها در آینده نزدیک و احتمالا اوایل اردیبهشت تمامی پیام رسان‌های خارجی و در وهله اول تلگرام در صورت عدم پذیرش قوانین کشورمان بسته می شوند. ما نمی خواهیم پیام رسانی را فیلتر کنیم بلکه شرطمان رعایت قوانین کشورمان است. به همین دلیل برنامه زمان بندی وجود دارد تا بعد از تلگرام سایر پیام رسانها همچون اینستاگرام و واتس آپ در صورت عدم پایبندی به قوانین ایران به مرور زمان بسته شوند.»

او اعتقاد دارد که پنج پیام رسان داخلی یعنی گپ، بله، ایتا، سروش و ویسپی از جمله پیام رسانهای داخلی هستند که با بیشترین ظرفیت در اختیار مردم بوده و می توانند تا مرز ۸۵ میلیون نفر را پوشش دهند. بر اساس صحبت‌های ابوترابی قطعا در آینده نه چندان دور کیفیت آنها با کیفیت پیام رسانهای خارجی همسان می شود.

فیلترینگ تلگرام

موبوگرام و تلگرام طلایی فعلا فیلتر نمی‌شوند

ابوترابی درباره فعالیت نسخه‌های تلگرام داخلی گفت:

«موبوگرام و تلگرام طلایی که تحت لیسانس تلگرام فعالیت می کنند فعلا در فاز بسته شدن قرار ندارند چون آنها داخلی تر بوده و بک‌آپ داخلی دارند. به همین دلیل تصمیمی برای بسته شدن آنها وجود ندارد.
توصیه ما به مردم آن است که از همین الان پیام رسان داخلی مورد نظرشان را انتخاب و نصب کنند و اعضای کانال‌های تلگرامی‌ شان را برای حضور در پیام رسانهای داخلی تشویق کنند. چون برنامه ریزی برای کوچ از پیام رسان خارجی به داخلی وجود دارد.»

اخیرا تلگرام قوانین کشور زادگاه این برنامه یعنی روسیه را هم نپذیرفت و حاضر به اعطای اطلاعات کاربران به دولت این کشور نشد و در نهایت با درگیری‌های حقوقی سرانجام دستور فیلتر شدن این برنامه در روسیه هم صادر شده است. با توجه به اینکه بیشترین کاربران این پیام‌رسان را دو کشور روسیه و ایران تشکیل می‌دهند باید دید که سرنوشت نهایی این پیام‌رسان چه خواهد شد و آیا فیلترینگ آن ادامه‌دار خواهد شد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی