ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دوئل هیوندای سوناتا فیس لیفت با تویوتا کمری جدید؛ نبرد سدان های خوش نام آسیایی

اگرچه رونق بازار خودروهای سدان در مقایسه با سگمنت کراس‌اوور رو به کاهش نهاده اما هنوز هم مشریان زیادی وجود دارند که مایل باشند با خودروهایی نظیر تویوتا کمری و هیوندای سوناتا، ده‌ها هزار کیلومتر ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

اگرچه رونق بازار خودروهای سدان در مقایسه با سگمنت کراس‌اوور رو به کاهش نهاده اما هنوز هم مشریان زیادی وجود دارند که مایل باشند با خودروهایی نظیر تویوتا کمری و هیوندای سوناتا، ده‌ها هزار کیلومتر به سفر بپردازند. با به‌روزرسانی‌های انجام شده بر روی دو خودروی مذکور، بهتر دیدیم تا مقایسه‌ای میان این دو سدان پرطرفدار انجام دهیم و آگاهی بیشتری نسبت به شخصیت این دو متولد خاور دور کسب نماییم.

در اینجا ما از فول آپشن‌ترین نمونه‌های این دو خودرو بهره گرفته‌ایم تا بتوانیم کاملترین مقایسه را به انجام برسانیم. همچنین قدرتمندترین پیشرانه موجود را برای هر دو خودرو در نظر گرفته‌ایم؛ تویوتا کمری به پیشرانه V-6 مجهز شده و هیوندای سوناتا از موتور چهار سیلندر توربوشارژ سود می‌برد.تمایز میان دو خودرو فراتر نیز می‌رود؛ یکی به طور کامل از سبک و سیاق طراحی جدید بهره‌مند شده و دیگری تنها به آپدیتی محافظه‌کارانه بسنده نموده است. یکی از آنها شاخصه‌های تاثیرگذار کمی دارد و دیگری بر روی قابلیت‌های رفاهی بیشتری متمرکز شده است.

تویوتا کمری 2018 با آن طراحی متحول شده‌ای که دارد، نسبت به قبل بیشتر متمایز شده و اولین نکته‌ای که نظر بینندگان را به خود جلب می‌نماید، همین ظاهر جدید تویوتا کمری است. به نظر می‌رسد لباس جدید کمری برازنده آن باشد اما محصولاتی از لکسس را در قالب مشابه و ظاهری جذابتر نیز مشاهده نموده‌ایم. در ضمن جلوپنجره کمری 2018 انسان را به یاد محصولات اصلاح ریش ساخت ژیلت می‌اندازد.

در داخل کابین با طراحی زیبا و مدرنی مواجه خواهید که پیش از این در کمری سراغ نداشته‌اید. طراحی نامتقارن کنسول میانی کاملا جلب توجه می‌کند و مواردی نظیر دوخت خوب روکش‌ها و تداوم تزیینات کرومی روی پنل به دستگیره درب‌ها، حس خوشایندی را در سرنشینان پدید می‌آورد. جنبه مثبت دیگری که در کابین کمری مشاهده می‌شود، وجود قسمت‌های مختلفی برای جا دادن اشیا و سایل شخصی است. همچنین در زیر شارژر بیسیم تلفن همراه یک محل مخفی برای پنهان نمودن اشیا باارزش تعبیه شده است.

با این وجود کابین کمری چندان هم درجه یک نیست. جنس متریال بکار گرفته شده در آن حس لوکس بودن کمی دارد؛ فقدان اپل کارپلی و اندرویداتو را نیز بایستی به نکات منفی کابین کمری 2018 اضافه نمود. استراحتگاه آرنج میانی در ردیف عقب کاملا لق می‌زند و طراحی تهاجمی صندلی‌های جلو چندان به دل نمی‌نشیند.

تویوتا کمری V6 XLE از امکانات گسترده‌ای بهره‌مند شده که از جمله می‌توان به هدآپ دیسپلی رنگی که سرعت خودرو و داده‌های مسیریابی را به معرض نمایش می‌گذارد، دوربین پارک 360 درجه، اطلاعات نقاط کور، هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل تطبیق پذیر و سامانه کمکی و هشدار انحراف از مسیر اشاره نمود.سامانه مسیریاب به‌روزرسانی‌ شده به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد و کیفیت سیستم صوتی JBL مناسب به نظر می‌رسد. همچنین این خودرو از صندلی‌های مجهز به گرمکن و تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه بهره می‌برد. در ضمن والدین قادر هستند تا از بسته شدن کمربند ایمنی ردیف عقب اطلاع یابند. بهای تمام شده این خودرو در محدوده زیر 38هزار دلار جای می‌گیرد که نسبت به لکسوس های مشابه قیمت مناسبی به نظر می‌رسد.

در زیر کاپوت تویوتا کمری یک پیشرانه V6 به حجم 3.5 لیتر قرار گرفته که قادر است نیرویی معادل 301 اسب بخار و گشتاوری برابر با 362 نیوتن-متر را تولید نماید. این پیشرانه در مقایسه موتور چهار سیلندر توربوشارژ سوناتا از توانمندی بیشتری برخوردار است. اگرچه پیشرانه کمری بسیار نرم و یکنواخت کار می‌کند اما برای دست‌یابی به حداکثر توان و گشتاور بایستی دور موتور را کمی بیش از محدوده میانی آن بالا ببرید که چندان خوشایند شما نخواهد بود. همچنین عملکرد گیربکس هشت سرعته اتوماتیک اندکی نامتعادل است و گاهی اوقات وظیفه‌اش را به خوبی و با دقت کافی انجام نمی‌دهد.

با وجود امکان انتخاب حالات مختلف رانندگی برای تغییر در قابلیت‌های دینامیکی خودرو، اما به طور کلی این حالت‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و تویوتا کمری همچنان مرکبی راهوار، فرمانبردار و دارای هندلینگ قابل پیش بینی خواهد بود. در ضمن کابین کمری از عایق‌بندی صوتی بسیار مناسبی برخوردار شده است.

در طرف دیگر هیوندای سوناتا دارای طراحی به شدت محافظه‌کارانه بوده و با وجود برخورداری از جلوپنجره جذاب، هیچ چیز خاصی برای جلب توجه در ظاهر آن وجود ندارد. طراحی داخلی نیز از همین خطی مشی پیروی نموده و خبری از ساختارشکنی در آن به گوش نمی‌رسد.

فضاهای نسبتا کمتری برای قراردادن اشیا در کابین سوناتا مشاهده می‌شود. سایه‌بان شیشه عقب نیز می‌تواند سرنشینان این بخش را در مقابل نور خورشید و گرمای حاصل محافظت نماید. فضای پای سرنشینان عقب اندکی ناکافی به نظر می‌رسد اما به طور کل آسایش کابین در حدی مطلوب ارزیابی می‌شود. استراحتگاه آرنج تعبیه شده در میانه صندلی‌های عقب در مقایسه با آنچه در تویوتا کمری وجود دارد بسیار بهتر بوده و سوناتا به یک دکمه مخفی بر روی نشان عقب به منظور باز کردن درب صندوق مجهز شده است.

به محض شروع رانندگی با سوناتا، به تفاوت‌های زیاد میان آن و کمری پی خواهید برد. توان پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ سوناتا معادل 245 اسب بخار و گشتاور حاصل نیز 352.5 نیوتن-متر است که هر دوی آنها در مقایسه با تویوتا کمری کمتر هستند اما به دلیل دستیابی فوری به حداکثر گشتاور تولیدی پیشرانه در دورهای پایین‌تر، سوناتا چابک‌تر به نظر می‌رسد.

در هیوندای سوناتا هم یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به انتقال نیروی پیشرانه مشغول است با این تفاوت که به اندازه گیربکس کمری خام و نپخته عمل نمی‌کند و حس بهتری در تعویض دنده به راننده منتقل می‌نماید. همچنین پدل شیفترهای تعبیه شده‌ی پشت غربیلک فرمان، درموقع لزوم به کمک راننده در تعویض دنده‌ها آمده و جزو موارد دوست داشتنی هیوندای سوناتا به شمار می‌روند.قدرت پیشرانه کافی به نظر می‌رسد اما سروصدای حاصل از آن در کابین سوناتا بیشتر احساس می‌شود.صدای بم خروجی از اگزوز نیز کمی حس کودکانه بودن را القا می‌نماید. به طور کلی حس رانندگی و سطح عملکرد پیشرانه نسبت به تویوتا کمری تا حدودی برتری دارد.

این خودرو از سامانه های کمکی مشابه کمری بهره می‌برد و فاقد تجهیزاتی همچون دوربین 360 درجه و هدآپ دیسپلی است. در این بین کروز کنترل تطبیق پذیر سوناتا در مقایسه با تویوتا کمری از عملکردی واقع گرایانه‌تر بهره‌مند شده است.
هیوندای سوناتا معادل 32 هزار دلار قیمت دارد که به میزان 5هزار دلار پایین‌تر از کمری است. میزان مصرف سوخت سیکل ترکیبی هر دو خودرو یکسان و معادل 9.05 لیتربرصد کیلومتر اعلام شده است.


سخن پایانی

هر دو خودرو جزء پرفروش‌ترین محصولات کارخانه‌های سازنده خود هستند اما کمری به اندازه سوناتا، کامل به نظر نمی‌رسد. متأسفانه کمری در بحث قوای محرکه(گیربکس) خوب عمل نکرده و از کمبود برخی مؤلفه‌های مفید رنج می‌برد. همچنین قیمت کمری بیشتر از سوناتا است. در سوی مقابل سوناتا خودرویی مقرون به صرفه‌تر بوده که از اکثر شاخصه‌های رفاهی بهره‌مند شده و می‌تواند برای کسی که به دنبال یک خودروی سدان جدید است، اتومبیلی ایده‌ال محسوب شود.

منبع: autoguide

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • reza.sa.mo
    reza.sa.mo | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    استهلاک سوناتا وحشتناک بالاست

  • poro alex
    poro alex | ۳۱ فروردین ۱۳۹۷

    واقعا به نظر خودت هیوندای بهتر از تویوتاهه!!

  • vahid hajizadeh
    vahid hajizadeh | ۳۱ فروردین ۱۳۹۷

    منکه هرچی مقایسه از سایتو مجله های معتبر دیدم،نتیجه نهایی عکس این بود،حتی کمری های ۴سیلندر هم بهتر از سوناتا بود،نمیدونم شاید همه ی اونا اشتباه میکردن مخصوصا اتوکار

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی