ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پیش بینی آینده در سال 1996؛ مروری بر مدل مفهومی مرسدس بنز F200

در اوایل دهه 90 میلادی، کمپانی آلمانی مرسدس بنز با معرفی چند خودروی تحقیقاتی که نامشان با حرف F آغاز می شد، تصمیم گرفت تصویری از اتومبیل های آینده را ترسیم کند. کانسپت F100 نخستین ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵

در اوایل دهه 90 میلادی، کمپانی آلمانی مرسدس بنز با معرفی چند خودروی تحقیقاتی که نامشان با حرف F آغاز می شد، تصمیم گرفت تصویری از اتومبیل های آینده را ترسیم کند.

کانسپت F100 نخستین عضو این مجموعه بود که در سال 1991 متولد شد. این ون مفهومی نه تنها از آخرین تکنولوژی ها و تجهیزات دوران خود بهره می برد، بلکه برخی از آنها گویی از آینده آمده بودند. مسیریاب ماهواره ای، تنظیم برقی فرمان و صندلی ها، سیستم کنترل فشار باد تایرها و کلید کارتی برخی از امکانات شاخص کانسپت F100 در 27 سال پیش بودند.

درست پنج سال پس از معرفی F100، اشتوتگارتی ها از دومین عضو سری F در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی کردند. این خودرو F200 نام داشت و همانند برادر بزرگ تر خود به انبوهی از فناوری ها مجهز شده بود.

mercedes-f200-imagination

به لطف چراغ های زنون دوگانه با شش ماژول مستقل، نوردهی این خودرو در سطحی بسیار بالا قرار داشت. هر کدام از این چراغ ها بسته به سرعت خودرو، زاویه چرخ های جلو و اجسام پیش رو روشن یا خاموش می شدند تا بهترین میزان دید برای راننده فراهم شود. چراغ های عقب نیز نئونی بودند و هنگام روشن شدن جلوه ای خاص به این نما می بخشیدند.

mercedes-f200-imagination

در داخل کابین وضعیت کاملا متفاوت از دیگر خودروهای حاضر در خیابان بود، چرا که هیچ اثری از فرمان و پدال های گاز و ترمز دیده نمی شد. در عوض وظیفه هدایت F200 را جوی استیکر نصب شده بر روی کنسول میانی بر عهده داشت.

mercedes-f200-imagination

با حرکت دادن این جوی استیک به جلو یا عقب سرعت خودرو افزایش یا کاهش می یافت، حرکت به طرفین نیز باعث چرخش خودرو به راست یا چپ می شد. برای راحتی راننده جوی استیک اضافی دیگری بر روی پنل در سمت چپ نصب شده بود تا در صورت نیاز با آن نیز راننده بتواند خودرو را هدایت کند.

mercedes-f200-imagination

جالب اینکه با این ایده اشتوتگارتی ها هر کدام از سرنشینان جلو براحتی قادر به کنترل وسیله نقلیه بودند و در صورت عملی شدن آن دیگر ضرورتی به ساخت خودروهای فرمان راست یا چپ بوجود نمی آمد.

mercedes-f200-imagination

طبق انتظار در F200 نیز مرسدس بنز تاکید ویژه ای بر روی ایمنی داشت و ایده ایربگ پرده ای را برای نخستین بار در صنعت خودرو با این خودروی مفهومی مطرح کرد. به دلیل حذف فرمان، ایربگ راننده به زیر داشبورد انتقال یافته بود.

mercedes-f200-imagination

در کانسپت F200 آینه های جانبی جای خود را به پنج دوربین نصب شده بر روی سقف، ستون ها و سپر عقب داده بودند. تصاویر دریافتی از این دوربین ها توسط نمایشگرهای متعدد موجود بر روی داشبورد و نمونه نصب شده بر روی سقف در اختیار راننده گذاشته می شدند.

mercedes-f200-imagination

مرسدس بنز F200 پیش نمایشی از اتومبیل های قرن 21 به حساب می آمد. این مفهومی پیشرفته 22 سال قبل علاوه بر چراغ های زنون دوگانه و ایربگ های جانبی به سیستم تعلیق فعال انحصاری اشتوتگارتی ها موسوم به Active Body Control و سیستم تشخیص صدا مجهز شده بود که همه آنها بعدا به مدل های تولیدی راه پیدا کردند.

mercedes-f200-imagination

از لحاظ ظاهری نیز F200 کاملا منحصر بفرد و متفاوت طراحی شده بود. درهای این خودرو که ساخته های کوئنیگ زگ را در ذهن تداعی می کند، رو به بالا باز شده و نمایی فوق العاده جذاب و تماشایی خلق می کردند.

mercedes-f200-imagination

سقف پانورامیک حساس به نور نیز چندی بعد در مدل فوق لوکس مایباخ 62 استفاده شد. اگر چه در این مفهومی مرسدس بنز بر روی تکنولوژی و فناوری های مدرن تمرکز کرده بود، اما شکل ظاهری و المان های طراحی آن در نسل چهارم S کلاس یا همان W220 و نسل دوم CL با کد C215 تبلور یافتند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ایده جوی استیک جااب بوده و خیلی جلوتر از زمانه محسوب میشده

  • afshingm
    afshingm | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    بله... 27 سال پیش هم خودروساز ما تصمیم گرفت اهرم دریچه تنظیم تهویه مطبوع ماشینو به یه دکمه چرخشی تغییر بده ! که پس از دستیابی به این موفقیت مهم، همانا همه مسئولین وقت آفرین سر دادندندی و جامه ها دریدندی و از سر شوق فریاد کنان سر بر بیابان نهادندندندی !!!

مطالب پیشنهادی