ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رقابت هاچبک ها؛ هوندا سیویک Type R در مقابل فورد فوکوس RS

در اینجا قصد داریم دو مورد از بهترین هاچ بک های دنیا را با یکدیگر مقایسه کنیم. دو خودرویی که از امکانات ویژه ای برخوردار بوده و مردم عادی نیز توانایی مالی خریدن آن ها ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۰ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

در اینجا قصد داریم دو مورد از بهترین هاچ بک های دنیا را با یکدیگر مقایسه کنیم. دو خودرویی که از امکانات ویژه ای برخوردار بوده و مردم عادی نیز توانایی مالی خریدن آن ها را دارند.
فورد فوکوس RS و هوندا سیویک Type R هاچبک های اسپرت دوست داشتنی مورد نظر ما هستند.

فورد فوکوس RS خودروی قدیمی است که RS انتهای نام آن به عبارت رالی‌اسپرت (Rally Sport) بر می گردد. این خودروی رقبایی مثل فولکس واگن گلف R و سوبارو WRX STI را با قدرت موتور و سیستم تمام چرخ محرک خود به چالش می کشد.

هوندا سیویک Type R جدید مقاوم تر از نسخه های قبلی با قیمت در حدود 30 تا 35 هزار دلار راهی بازار شده است. رقبای این هاچبک مجهز همان رقبای فورد فوکوس RS اند که گاها به دلیل نبود سیستم تمام چرخ محرک این خودرو را از گردنه رقابت خارج می کنند.

هوندا سیویک Type R

اما کدام یک از این دو خودروی هاچبک بهتر است؟ فورد فوکوس RS قدرت موتور بیشتری داشته و از سیستم انتقال قدرت بهتری برخوردار است. این در حالی است که در طرف دیگر ترازو هوندا سیویک Type R جدید قرار دارد که سواری راحتری در اختیار سرنشین قرار داده، از مشکل مصرف سوخت بالا رنج نمی برد و خودرویی که بهترین عملکرد هوندا را از خود به نمایش گذاشته است.

کارایی

فورد فوکوس RS:
اگر به دنبال پرقدرت ترین هاچبک بازار با قیمت زیر 50 هزار دلار می گردید قطعا تمام جستجوهای شما به فورد فوکوس RS ختم می شود. این خودرو به یک موتور نسبتا بزرگ توربو شارژ 2/3 لیتری چهار سیلندر مجهز بوده که قدرتی معادل با 350 اسب بخار  و گشتاوری معادل با 475 نیوتن متر دارد. به لطف سیستم تمام چرخ محرک این خودرو بهره مندی از تمام توان قوای محرکه آن به راحتی امکان پذیر است. این خودرو در بین تمام هم گروهی ها و رقبای خود نمونه واقعا سریعی محسوب می شود. شتاب 0 تا 100 آن در حدود 4/6 ثانیه است.
دور موتوری در حدود 5000 دور در دقیقه با گشتاور 475 نیوتن متری این خودرو همراه بوده و در هنگام تغییر دنده به عدد 1500 دور در دقیقه می رسد. با این حال گاهی اوقات راننده متوجه تاخیر های توربوی این خودرو می شود. تاخیرهای مذکور تاثیر به سزایی در عملکرد و کارائی خودرو ندارد با این حال فورد در سال های اخیر و در طی عرضه مدل های مختلف این خودرو بسیار تلاش کرده که این مشکل را حل کند و تا حدود بسیار زیادی نیز موفق بوده است.

به کمک گیربکس 6 سرعته دستی (شیفت دستی) قوای محرکه فورد فوکوس RS می تواند به سرعت 270 کیلومتر بر ساعت برسد. کلاچ خودرو مقداری سنگین بوده و راننده اذیت می کند. از طرف دیگر استفاده از گیربکس نیز تا حدی راننده را در سختی قرار می دهد. این خودرو به دلیل داشتن سیستم AWD در حدود 130 کیلوگرم از هوندا سنگین تر است.

هوندا سیویک Type R:
به لطف وجود دیفرانسیل لغزش محدود و از بین رفتن انحراف فرمان ناشی از گشتاور و البته نبود هیچ‌گونه تاخیر توربو، سیویک تایپ R با قدرت 306 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر، در زمان 5/3 ثانیه، از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این زمان در مقایسه با فورد فوکوس RS هشت دهم ثانیه بیشتر است.

هرچند موتور نسبتا بزرگ توربو شارژ 2/3 لیتری فورد فوکوس RS بسیار دوست داشتنی و جذاب است اما واقعیت این است که قوای محرکه هوندا سیویک Type R بسیار قوی است. در هنگام تعویض دنده و با فشردن پای راننده بر روی کلاچ دور موتور خودرو نسبت به فورد کمتر کاهش پیدا کرده و قدرت موتور خودرو نسبت به نوع آن به حدی زیاد است که دائما احساس می شود موتور در حال جوش آوردن است.


شاید بزرگترین نقطه ضعف هوندا سیویک Type R را بتوان سیستم انتقال قدرت FWD آن نامید. هوندا احتیاج دارد که بر روی سیستم انتقال قدرت و گشتاور این خودرو بیشتر تمرکز کند. احتمالا اگر شما از دسته طرفداران هوندا باشید از قرار گرفتن سیستم اتوماتیک rev-matching (سیستمی برای جلوگیری از پایین آمدن دور موتور در هنگام تعویض دنده دستی) بر روی این خودرو چندان خوشحال نشده اید که البته امکان غیر فعال سازی آن نیز برای شما وجود دارد.
گیربکس دستی 6 سرعته هوندا سیویک Type R یکی از بهترین ویژگی های این اتومبیل است که نرم، موثر و دقیق عمل می کند. تعویض دنده در سرعت های بالا با دقت تمام انجام می شود و در سرعت های پایین بی نقص عمل می کند.

این هاچبک یکی از بهترین های صنعت خودروسازی در حوزه هندلینگ است. هرچند سیستم تعلیق هر دو خودرو فوق العاده است اما هوندا در این حوزه به صورت شگفت انگیزی فوق العاده عمل کرده و راحتی بی نظیری را به واسطه سیستم تعلیق مولتی لینک در قسمت عقب و کمک فنرهای انطباق پذیر در اختیار سرنشینان سیویک Type R قرار داده است.

در مجموع نویسنده مجله خودرویی MOTOR1 با راندن هر دو خودرو معتقد است که سیویک Type R از بعد کارائی انتخاب مطلوب تری است.

استایل و فضای داخلی کابین

هاچبک هوندا می توانست از طراحی مطلوب تری برخوردار باشد اگر طراحان این کمپانی وقت بیشتری را بر روی طراحی داخلی این خودرو قرار می دادند. هر چند هنوز هم ظاهر موجهی از این خودرو دیده می شود اما بسته به تعریف هر فرد از آیرودینامیک امتیاز های مختلفی به طراحی آن داده می شود.

صندلی‌های سرنشینان جلو این خودرو، بدون شک بهترین صندلی‌های مسابقه‌ای است که تابحال روی یک خودروی جاده‌ای نصب شده است. صندلی ها یکی از موارد برجسته این خودرو و شاید تنها نکته مثبت قابل ذکر در طراحی داخلی آن هستند؛ هم راحت بوده و هم سرنشینان را در بر می گیرند.

در مجموع کیفیت مواد به کار رفته در این خودرو نسبت به مدل های قبلی هوندا افزایش پیدا کرده اما هم چنان در برخی از قسمت ها، پلاستیکی زبر به چشم می خورد.
از دیگر ویژگی های ظاهری قابل ذکر در هوندا سیویک Type R می توان به اگزوز سه گانه، نوارهای قرمز رنگ خوش دوخت و جذاب و الیاف فیبرکربن به کار رفته در صندلی ها و سایر قسمت ها اشاره کرد.

وضعیت فورد فوکوس RS  در طراحی داخلی نسبت به هاچبک هوندا بهتر است. صندلی های این خودرو ظاهر نسبتا اسپرت تری داشته و البته از طراحی قدیمی تری نیز برخوردار اند. پوشش فیبر کربن برای دستگیره‌های درب، اهرم ترمز دستی و اطراف ابزار سنجش توربو بوست استفاده شده است.


هرچند کابین هاچبک هوندا جذابیت های بصری بیشتری فراهم آورده و حتی صندلی های راحت تری را نیز در اختیار سرنشینان قرار داده است ولی واقعیت این است که کیفیت مواد اولیه و امکانات به کار رفته در خودروی فورد بهتر است. چرم به کار رفته در این خودرو از نوع الکانترا بوده و مالک با گذر زمان از طراحی داخلی و کیفیت مواد مورد استفاده در خودرو کاملا راضی خواهد بود. البته حتی در این خودرو هم پلاستیک زبر به چشم می خورد.
تجربه چندساله تولید فورد فوکوس های مختلف ثابت کرده که کابین این خودروها با گذر زمان و استفاده مداوم از آن ها همچنان کیفیت خود را حفظ می کنند.

در مجموع هرچند فورد نیز نمره قابل قبولی در بحث استایل و طراحی داخلی نمی گیرد اما به عقیده نویسنده مقاله مجله MOTOR1 فورد فوکوس RS در این حوزه مقبولیت بیشتری دارد.

تکنولوژی

اجازه دهید در این قسمت تعدادی از ویژگی های هر خودرو را نام برده و در انتها قضاوت را به خود شما واگذار کنیم:
فورد فوکوس RS مجهز به سیستم پارک خودکار، لاستیک های Michelin Pilot Super Sport، استارت از راه دور، کنترل نور چراغ خودکار، گرم کن فرمان، چراغ های جلوی زنون، صندلی های عقب گرم شونده، صندلی راننده دارای تهویه، سیستم اطلاعات اپل CarPlay، کنترل آب و هوای دوگانه اتومات، سیستم  هوشمند SYNC ®۳، فرمان بری صوتی، استارت هوشمند خودرو، کی لس، استارت با دکمه، کیسه های هوای روبرو/پرده ای/سقفی، سیستم ترمز های ضد قفل برمبو، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار برخورد از عقب، سیستم هشدار خروج از خط، دوربین دید عقب، سیستم جلوگیری از خروج خودرو از جاده و دیفرانسیل جلو ضد لغزش و ... است.


چراغ‌های LED، بال عقب، اگزوز با سه خروجی، رینگ‌های آلومینیومی 20 اینچی، ترمزهای ضد قفل برمبو، سیستم تعلیق مولتی لینک در قسمت عقب و کمک فنرهای انطباق پذیر، صفحه کیلومتر دیجیتال، غربیلک فرمان چرمی، صندلی‌های اسپورت دو رنگ و اهرم تعویض دنده آلومینیومی، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای خودکار و سیستم صوتی با صفحه‌نمایش 7 اینچی، سیستم ناوبری، سیستم‌های اندروید اتو و اپل CarPlay، سیستم اتوماتیک rev-matching و کروز کنترل انطباق پذیر تنها بخشی از مشخصات و امکانات هوندا سیویک Type R اند.

قیمت

قیمت پایه هوندا سیویک Type R از 35 هزار و 595 دلار شروع شده و بستگی به امکانات و آپشن هایی که به آن افزوده می شود بالا می رود.

در مقابل فورد فوکوس RS از قیمت پایه 41 هزار و 995 برخوردار است. سازنده این خودرو بر خلاف هوندا امکانات و آپشن های فراوانی را در اختیار خریدار قرار داده و قیمت آن حتی ممکن است تا 50 هزار دلار نیز افزایش پیدا کند.

در انتها به عقیده نویسنده اصلی مقاله هوندا سیویک Type R برنده نهائی این نبرد است. به عقیده او این خودرو به نسبت قیمتی که دارد امکانات خوبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار داده و می تواند به عنوان یک هاچبک همکاره که امروزی تر است مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۱ تیر ۱۳۹۷

    فورد بهتره

  • mohammad reza
    mohammad reza | ۱۰ تیر ۱۳۹۷

    فقط هونداااااا ، کاشکی تو ایران هم وضع ماشین و ارز خوب بود میتونستیم بخریم ?

مطالب پیشنهادی