ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رویداد لول آپ
ویجیاتو - بازی

دومین دوره‌ی Level Up همگام با هیولا؛ این بار نوبت بازی‌های تحت شبکه پی سی است

دوره دوم رویداد بازی‌سازی لول آپ (Level Up) امسال با محوریت بازی‌های رقابتی و تحت شبکه پی سی (آنلاین یا تحت شبکه آفلاین) برگزار خواهد شد و ثبت نام در آن از امروز آغاز شده ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | ۲۱:۴۵

دوره دوم رویداد بازی‌سازی لول آپ (Level Up) امسال با محوریت بازی‌های رقابتی و تحت شبکه پی سی (آنلاین یا تحت شبکه آفلاین) برگزار خواهد شد و ثبت نام در آن از امروز آغاز شده و تا ۲۲ تیرماه ادامه پیدا می‌کند. شعار امسال رویداد لِوِل آپ «تیم بساز، بازی بساز» انتخاب شده که اشاره مستقیمی به نحوه‌ی برگزاری این رویداد دارد.

به گفته امیرحسین فصیحی، مدیرعامل شرکت فن‌افزار به عنوان برگزارکننده این رویداد، شعار «تیم بساز، بازی بساز» به این دلیل برگزیده شده تا نگرش گروهی و اهمیت تیم‌سازی برای بازی‌سازهای جوان نهادینه شود. با اشاره به آمار منتشر شده پیرامون ۲۸ میلیون گیمر ایرانی توسط تیم پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و کاهش علاقه‌مندی گیمرها به پی‌سی، فصیحی می‌گوید بازی‌سازی برای پی‌سی هنوز هم جدی گرفته می‌شود و برخلاف دوره قبل، فن‌افزار حالا هیولا را هم در کنار خود می‌بیند. به همین جهت برگزارکنندگان رویداد تصمیم گرفته‌اند تا تمرکز دوره دوم لول آپ فقط روی بازی‌های پی‌سی باشد و به جای یک ماه دوره‌ی گذشته، لول آپ دوم در دو ماه برگزار شود.

به جز تمرکز روی پلتفرم پی‌سی، فن‌افزار یک قالب یا تم کلی هم برای ساختار و محتوای بازی‌ها در نظر گرفته تا همه تیم‌های بازی‌سازی در فضای مشخص‌تری به رقابت بپردازند. بازی‌ها باید تحت شبکه و چندنفره‌ی رقابتی باشند و برای تم محتوایی نیز فرهنگ و هنر ایرانی انتخاب شده. فصیحی با اشاره به تولید کم بازی‌های رقابتی تحت شبکه و تناسب ذاتی آن با پلتفرم پی‌سی می‌گوید: «بستر ایده‌آل برای بازی‌های چندنفره‌ی رقابتی، پی‌سی است. به همین منظور تصمیم گرفتیم امسال تمرکز را روی این بخش از صنعت بازی بگذاریم و تیم‌های مستقل را تشویق کنیم در این راه قدم بگذارند.»

 

رویداد لول آپ
امیرحسین فصیحی، مدیرعامل فن‌افزار

هیولا به عنوان پلتفرم پخش و توزیع بازی‌های ویدیویی مخصوص پی‌سی مدتی است که فعالیت خود را آغاز کرده اما جای خالی بازی‌های آنلاین و چندنفره رقابتی شدیدا در آن حس می‌شود. بنابراین تصمیم فن‌افزار در شکل‌دهی به دومین رویداد لول آپ بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسد. اهمیت این رویداد برای هیولا زمانی به وضوح بالاتری می‌رسد که فصیحی در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا فن‌افزار به شکل مستقل یک بازی چندنفره‌ی رقابتی می‌سازد یا خیر گفت: «ما این آرزو را داریم. یکی از دلایلی هم که چنین قالبی برای لول آپ امسال برگزیدیم همین است. ولی چون الان درگیر پروژه‌های خودمان هستیم، فرصت یک پروژه دیگر را نداشتیم. اما آرزوی ما این است که با تیم‌های جدید آشنا بشویم و حتی با آن‌ها سر ساختن یک بازی آنلاین همکاری کنیم. جای خالی چنین بازی‌هایی کاملا حس می‌شود.»

سوال دیگری پرسیدم مبنی بر اینکه ساخت یک بازی تحت شبکه آن هم برای پلتفرم پی‌سی قطعا زمان بیشتری نیاز دارد تا ساخت یک برش عمودی (Vertical Slice) برای موبایل. آیا انتظار دارند طی دو ماه، بازی‌سازها نتیجه مطلوبی را ارائه دهند؟ فصیحی در پاسخ گفت: «ما می‌گوییم ورتیکال اسلایس پریم. انتظار نداریم بازی کاملی تحویل بدهند ولی می‌خواهیم از محصول نهایی که پس از دو ماه تحویل می‌دهند، مطمئن شویم که این تیم اگر فرصت کافی را داشته باشد قطعا توان تولید یک بازی خوب را دارد. بر اساس نقشه راهی که برای این دو ماه در نظر گرفته‌ایم پله پله جلو می‌آییم و اصلا سطح انتظارات بالایی نداریم.»

رویداد لول آپ
کسری تهرانی، مدیر توسعه تجاری هیولا

کسری تهرانی، مدیر توسعه تجاری هیولا در مورد شعار «تیم بساز، بازی بساز» و شرکت کنندگان لول آپ امسال می‌گوید: «۳ دسته افراد در این رویداد شرکت می‌کنند. یک دسته که تیم‌های بازی‌سازی کامل هستند، دسته دوم تیم‌های بازی‌سازی نصفه و نیمه هستند، مثلا یک تیم بدون برنامه‌نویس یا آرتیست. یک دسته دیگر هم افرادی هستند که اصلا تیم ندارند و تنها هستند. تدابیری اتخاذ کرده‌ایم تا آن‌هایی که تنها شرکت می‌کنند یا تیم کاملی ندارند، به یکدیگر ملحق شده و فرصت شرکت در این رویداد را داشته باشند.»

علاقه‌مندان از ۱۱ تا ۲۲ تیرماه فرصت دارند تا از طریق آدرس levelup.fanafzar.com نسبت به ثبت نام و مشخصات خود اقدام کنند. همانطور که بالاتر ذکر شد، اگر در کنار یک تیم بازی‌سازی کار نمی‌کنید و تنها هستید، فرصت این را خواهید داشت تا به تیم‌های دیگر ملحق شوید. جوایز تیم‌های اول تا سوم نیز نسبت به دوره قبلی تقریبا دوبرابر شده و به ترتیب مبالغ ۳۰، ۱۵ و ۷ میلیون تومان برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. اگر پروژه‌ها به سرانجام برسد، هیولا با استفاده از قابلیت جدید Early Access یا دسترسی زودهنگام خود اقدام به نشر آن‌ها خواهد کرد.

تمام فرآیند ۸ هفته‌ای رویداد لول آپ برای شرکت کنندگان در وبسایت فن‌افزار تشریح شده و هر مرحله از فعالیت‌هایشان با توضیحات متنی، تصویری و ویدیویی همراه است. به منظور شبیه‌سازی یک دوره کوتاه بازی‌سازی تلاش بر این بوده تا در هر قدم، دانش بازی‌سازی به تیم‌ها منتقل شود. برای مثال در دو هفته ابتدایی، تیم‌ها باید دو سند طراحی و فنی برای بازی‌های خود تهیه کنند.

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

تیم‌ها پس از تایید می‌توانند با مربیان یا منتورهایی که در بخش‌های مختلف برایشان در نظر گرفته شده ارتباط برقرار کنند. در دوره اول هر تیم فقط با یک منتور ارتباط داشت که مشکلاتی برای تیم‌های بازی‌سازی پدید آورد اما این بار تیم‌ها آزاد هستند تا بنا به نیاز خود با یک مربی ارتباط داشته باشند. حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در نشست خبری عصر امروز حاضر بود و بنیاد را به عنوان یکی از حامیان این رویداد اعلام کرد.

در دوره پیشین که تابستان سال ۹۵ برگزار شد، ۱۷۴ تیم از سراسر ایران به رقابت پرداختند که نتیجه آن ۶۴ محصول نهایی بود. از سه بازی برتر این رویداد، دو بازی تکمیل و منتشر شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی