ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طولانی ترین خسوف قرن
علمی

شمارش معکوس تا طولانی ترین خسوف قرن ۲۱ آغاز شد

طولانی ترین خسوف قرن ۲۱ام شنبه پنجم مردادماه امسال رخ می دهد. این خسوف از ساعت ۲۴ تا ۱:۴۳ بامداد ششم مرداد (به وقت تهران) به صورت کامل در شرق آفریقا و آسیای میانه قابل ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

طولانی ترین خسوف قرن ۲۱ام شنبه پنجم مردادماه امسال رخ می دهد. این خسوف از ساعت ۲۴ تا ۱:۴۳ بامداد ششم مرداد (به وقت تهران) به صورت کامل در شرق آفریقا و آسیای میانه قابل رویت خواهد بود و افرادی که در غرب آفریقا، شرق آسیا، آمریکای جنوبی، اروپا و استرالیا حضور دارند می توانند این خسوف را به صورت جزئی مشاهده نمایند. کل این رویداد مشتمل بر تمامی مراحل آن در حدود چهار ساعت به طول می انجامد.

لازم است اشاره کنیم برخلاف کسوف ها که در آنها ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد و جلوی مشاهده خورشید را برای زمینی ها می گیرد، در خسوف ها زمین میان ماه و خورشید قرار می گیرد و مانع از آن می شود که نور خورشید به سطح ماه بتابد. بنابراین به جای آنکه بیشتر شاهد تاریک شدن آسمان ها باشیم ماه سرخ رنگی را در آسمان می بینیم که بسیاری با نام ماه خونی از آن یاد می کنند.

طولانی ترین خسوف قرن

اما سطح ماه درست به همان دلیلی قرمز دیده می شود که آسمان را آبی می بنیم. در طول این رویداد ماه گرچه توسط خورشید پوشانده می شود اما به خاطر ذرات نوری که از داخل اتمسفر زمین عبور کرده اند دانه دانه دیده می شود. هوای موجود در زمین نورهای دارای طول موج های کوتاه را پراکنده می کند که نورهای آبی و سبز نیز درهمین گروه قرار می گیرند و نورهای قرمزرنگ که طول موج بلندتری را دارند را به سمت ماه می تاباند.

این خسوف از آن جهت طولانی است که در زمان وقوعش ماه در فاصله معینی از زمین قرار داد و تقریبا از بخش مرکزی سایه زمین عبور می کند. از طرف دیگر در طول ماه های تابستان زمین بیشترین فاصله را تا خورشید دارد و به همین خاطر سایه ای نسبتا کشیده و بزرگ از آن ایجاد می شود.

این سه عامل را می توان اصلی ترین دلایل برای طولانی شددن زمان وقوع خسوف پیش رو دانست که تا یک ساعت و ۴۳ دقیقه ادامه پیدا می کند و آنطور که ناسا تخمین زده طولانی ترین خسوف قرن حاضر خواهد بود و برای آنکه درک بهتری در رابطه با این زمان داشته باشید باید بگوییم که تنها ۴ دقیقه از طولانی ترین خسوف ممکن برای زمین کوتاهتر است.

در انتها بد نیست اشاره کنیم که حدودا در زمان وقوع این پدیده ستاره شناسان و علاقمندان به علم نجوم می توانند مریخ را در نزدیک ترین فاصله اش به زمین ظرف ۱۵ سال گذشته مشاهده نمایند که در نتیجه همین مساله سیاره سرخ ده برابر روشن تر از حد معمولش دیده می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی