ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

یک چالش تازه؛ خاموش کردن سیستم های ایمنی هشدار دهنده توسط رانندگان خودروهای مدرن

رانندگان عصبی حتی با وجود مزایای سامانه های ایمنی خودرو، این سیستم ها را خاموش می کنند.مطابق با گفته های یک تحقیق مطالعاتی جدید که توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ها صورت گرفته است اصواتی ...

دنیا شیخی
نوشته شده توسط دنیا شیخی | ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

رانندگان عصبی حتی با وجود مزایای سامانه های ایمنی خودرو، این سیستم ها را خاموش می کنند.مطابق با گفته های یک تحقیق مطالعاتی جدید که توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ها صورت گرفته است اصواتی که از سیستم هشدار دهنده انحراف از مسیر خارج می شوند برای بعضی از افراد مزاحم هستند و برای بعضی دیگر نیز مفید بوده و طبق آمار توانایی جلوگیری از تقریبا ۵۸ هزار تصادف در سال را دارند.

با استفاده از گزارش هایی که پلیس از تصادفات رانندگی تهیه کرده است، محققان دریافته اند که سیستم هشدار انحراف از مسیر می تواند تمامی انواع تصادفات را به میزان ۱۱ درصد کاهش دهد.

این سیستم همچنین توانایی کاهش صدمات بالقوه را به میزان ۲۱ درصد و مرگ و میر ناشی از این تصادف را به میزان ۸۶ درصد دارد. این آمار در مقایسه با وسایل نقلیه ای مطرح شده است که به سیستم هشدار انحراف از مسیر مجهز نیستند.


سایر تکنولوژی های ایمنی مثل سیستم های تشخیص نقطه کور می تواند آمار بدست آمده از این تحقیق را جابجا کند. به عنوان نمونه تجهیز خودرو به این سیستم ها می تواند تعداد تصادفات را ۳ درصد کاهش داده و بنابراین مجموع اثر گذاری وجود این دو سامانه به ۱۴ درصد می رسد، همچنین میزان صدمات ناشی از تصادفات نیز با کاهش ۲ درصدی به عدد ۲۳ می رسد.
بد نیست بدانید که در خارج از ایران پرداخت حق بیمه با میزان بهره مندی خودروها از تکنولوژی های به روز ایمنی رابطه داشته و هرچه که این فن آوری ها بیشتر باشند حق بیمه سالانه پرداختی کاهش پیدا می کند.

اما در صورت برخورداری خودرو شما از این سیستم های هشدار انحراف از مسیر و بهره‌ مندی از مزایای آن ها، شرکت های بیمه نمی پذیرد که شما حق بیمه کمتری را پرداخت کنید.

موسسه بیمه مخصوص ایمنی بزرگراه ها که به نام IIHS شناخته می شود در این رابطه توضیح داد که شرکت های بیمه زیر بار دریافت پول کمتر نمی روند چون این شرکت ها مدعی اند که توانایی تشخیص استفاده یا عدم استفاده راننده از این سیستم ها وجود ندارد.

به عبارت دیگر کمپانی های بیمه معتقد اند که در بسیاری از تصادفات راه حلی برای تشخیص اینکه آیا راننده تحت تاثیر سیستم های هشدار انحراف از مسیر قرار گرفته است یا خیر وجود ندارد.


لازم به ذکر است این سیستم ها کاملا پتانسیل آزار رساندن را دارند و می توانند رانندگان اذیت کنند. در یک تحقیق مطالعاتی مرتبط IIHS دریافت که هر دو سیستم ایمنی نام برده یعنی سیستم هشدار انحراف از مسیر و سیستم نظارت بر نقاط کور تقریبا در نیمی از مواقع خاموش اند چرا که بسیاری از رانندگان را آزار داده و مزاحم رانندگی آن ها می شوند.

از ۹۸۳ خودرویی که از ۹ برند خودروسازی مختلف برای دریافت خدمات به نمایندگی خودشان مراجعه کرده بودند تنها ۵۱ درصد از رانندگان سیستم هشدار انحراف از مسیر خود را خاموش نکرده بودند.

جالب است بدانید که سیستم هایی که هشدار های خود را از طریق صدا منتقل می کنند بیشتر از سیستم هایی که هشدار دهنده لمسی اند خاموش می شوند.

از جمله خودروهایی که به سیستم های هشدار دهنده لمسی مجهز شده اند می توان به کادیلاک جدید اشاره کرد که از صندلی هایی با پشتی ارتعاشی و هشدار دهنده برخوردار است.

موسسه IIHS همچنین معتقد است که بسیاری از این سیستم های ایمنی و هشدار دهنده به راحتی خاموش می شوند. برند های خودروسازی مثل Volvo که اتومبیل هایی با سیستم ایمنی هوشمند طراحی و تولید می کنند در تلاش هستند تا با استفاده از پنهان سازی تنظیمات سیستم های ایمنی در درون منوی های مختلف سیستم های اینفوتیمنت رانندگان را فریب داده و آن ها ترغیب کنند که از این سیستم های ایمنی استفاده کنند.

بنا به گفته IIHS، این تلاش ها سبب شده که میزان استفاده از این سیستم در ولوو به ۸۶ درصد افزایش یابد.در پایان با توجه به مطالب گفته شده این سوال مطرح می شود که چرا رانندگان باید پول خود را صرف تکنولوژی های ایمنی جانبی کنند، در حالی که از این تکنولوژی هااستفاده نمی کنند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی