ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامانه جامع روابط کار با هدف شفافیت قراردادهای کاری راه‌اندازی می‌شود

سامانه جامع روابط کار از فردا -چهارشنبه ۲۰ تیرماه- رسماً شروع به کار می‌کند و کارگران و کارفرمایان برای استفاده از آن، صرفاً برای بار اول ملزم به حضور و ثبت نام در دفاتر پیشخوان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۷

سامانه جامع روابط کار از فردا -چهارشنبه ۲۰ تیرماه- رسماً شروع به کار می‌کند و کارگران و کارفرمایان برای استفاده از آن، صرفاً برای بار اول ملزم به حضور و ثبت نام در دفاتر پیشخوان دولت هستند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این سامانه، ثبت الکترونیکی شکایت کارگران بدون نیاز به مراجعات حضوری است. همچنین در این سامانه، کارفرمایان ملزم می‌شوند تا قراردادهای خود را به شکل آنلاین بارگذاری کنند تا از وجود قراردادهای سفید و موقت جلوگیری به عمل آید.

«علی ربیعی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک گفتگوی زنده تلویزیونی در همین رابطه عنوان کرد که سامانه جامع روابط کار کمک می‌کند تا امنیت شغلی کارگران افزایش پیدا کند: «نگرانی‌های بسیاری بابت قراردادهایی وجود دارد که یا ثبت نمی‌شوند یا برخلاف قانون ارسال نمی‌شوند. با این سامانه،‌ کل حوزه روابط کاری ما الکترونیکی می‌شود، شفافیت اضافه می‌شود، نوعی تکریم ارباب رجوع و صرفه‌جویی در منابع به وجود می‌آید و از همه مهم‌تر، امکان رسیدگی به افراد در دهک‌های پایین افزایش پیدا می‌کند.»

این سامانه مشاغل سخت و زیان‌آور، طبقه بندی مشاغل، بیمه بیکاری، بازرسی‌های کار، و سوابق کاری کارگران را مشخص می‌کند و به گفته ربیعی، سامانه یک شناسنامه کاری برای کارگران ایجاد می‌کند که سوابق کاری‌شان در آن درج می‌شود.

سامانه جامع روابط کار

وزیر کار همچنین آمارهایی از مراجعین به سازمان‌های مختلف داد که اکنون با استفاده از فناوری، می‌توان آنها را به حداقل رساند. به گفته ربیعی، ۲۵۰ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که ماهانه به سازمان‌های مربوطه مراجعه می‌کنند و تعداد مراجعات همین افراد بیشتر از ۲ میلیون بار در سال است. تعداد پرونده‌های اختلافی وزارت کار نیز سالانه ۳۰۰ هزار عدد عنوان شد که حالا از طریق این سامانه و به شکل آنلاین پیگیری می‌شوند. ربیعی پیش‌بینی می‌کند که حدود ۲ میلیون کارگاه در این سامانه ثبت نام کنند.

اسماعیل ظریفی آزاد، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خبر داده است که فاز اول این سامانه از فردا در تهران اجرایی می‌شود و سپس نوبت به استان‌های سمنان، اردبیل، قزوین و البرز می‌رسد. ظریفی آزاد به «فارس» گفته است که این سامانه در پایان مردادماه در اختیار کارگران سراسر کشور قرار خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد که سامانه جامع روابط کار این امکان را فراهم می‌کند تا برای نخستین بار، آمار دقیق و کاملی از شرایط بازار کار و قراردادها در کشور وجود داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی