ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش دیجیاتو از طبقه ۹ شرکت ارتباطات زیرساخت؛ سرور تلگرام طلایی اینجاست؟ [تماشا کنید]

ساعت ۱۱:۲۹: خبرگزاری تسنیم تیتر می‌زند:‌ «سردار جلالی: سرورهای هات‌گرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان مرکز امام(ره) وزارت ارتباطات قرار دارند». سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور است و انگشت اتهام در خصوص استفاده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۳

ساعت ۱۱:۲۹: خبرگزاری تسنیم تیتر می‌زند:‌ «سردار جلالی: سرورهای هات‌گرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان مرکز امام(ره) وزارت ارتباطات قرار دارند». سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور است و انگشت اتهام در خصوص استفاده ۳۰ میلیون کاربر ایرانی از نسخه‌های فارسی، بدون فیلتر و البته با هویت مشکوک را به سمت وزارت ارتباطاتِ دولت دوازدهم نشانه می‌گیرد. کاری که پیش‌تر «عبدالصمدی خرم‌آبادی»، معاون دادستان کل کشور در یک ماه اخیر دو بار انجام داده بود.

ساعت ۱۲:۰۱: وزارت ارتباطات تصمیم عجیبی می‌گیرد و به خبرنگاران می‌گوید که ساعت ۱۴، مقابل همین ساختمان باشند تا از طبقه نهم آن دیدن کنند. این تصمیم را می‌توان یکی از جالب‌ترین تصمیماتی دانست که این وزارت‌خانه در تاریخش گرفته است. به این شکل، ساختمانی که بیش از ۴۰ سال است یک غیرخودی وارد طبقات فوقانی‌ و تقریباً محرمانه‌اش نشده، به روی گروهی از خبرنگاران باز می‌شود.

در واقع جهرمی امروز در فاصله کمتر از نیم ساعت، تصمیم گرفت تا درهای این طبقه را به روی خبرنگاران باز و اثبات کند چیزی که سردار جلالی می‌گوید در این طبقه وجود ندارد. او امروز در همین رابطه به شکلی طعنه‌آمیز گفته بود: «شاید نشود دزدی ابرها را ثابت یا رد کرد اما نبودن سرور در طبقه نهم ساختمان امام را می‌شود ثابت کرد. ما امروز از روابط عمومی خواسته‌ایم ساعت ۲، از خبرنگاران دعوت کند تا بروند و طبقه نهم ساختمان امام را بازدید کنند و نتیجه را به قضاوت افکار عمومی بگذارند.»

ساعت ۱۴:۲۷: تور با تاخیری که به آن عادت داریم شروع می‌شود. «سید جمال هادیان»، مدیر روابط عمومی جدید وزارت ارتباطات ما را به سمت آسانسورهای ساختمان هدایت می‌کند و بدون توقف، به طبقه نهم می‌رسیم. در این طبقه آنتن موبایل یاری همراهی با فیلترشکن و توییتر را ندارد و به سختی با یک خط آنتن، ارتباط با شبکه اپراتور حفظ می‌شود.

حدود یک ساعت طول می‌کشد تا کل بخش‌های مختلف این طبقه در ساختمانی به این عظمت را بگردیم؛ بازدیدی که از قسمت شرقی ساختمان شروع و در قسمت غربی با اتفاقی جالب به پایان می‌رسد. پس از خروج از آسانسور، یک میز پینگ‌پونگ بیشتر از هرچیز توجه را به خود جلب می‌کند؛ چیزی که انتظار وجودش در قلب یک اداره دولتی وجود ندارد.

«سهراب آغ بیات»، مدیرکل کنترل و هماهنگی شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت، در طبقه نهم انتظار خبرنگاران را می‌کشد و تبدیل به تور لیدر این بازدید یک ساعته می‌شود؛ بازدیدی که کل آن، یک جمله «طلایی» دارد: «در طبقه نهم ساختمان امام، تجهیزات تلفن ثابت بین شهری، بین استانی و دو صفر (تماس خارجی) نگهداری می‌شود.»

بیات در گفتگو با دیجیاتو و سایر خبرنگاران اشاره می‌کند که در این طبقه‌ی ساختمان، مدیریت داده انجام نمی‌شود و بحث اینترنت در میان نیست: «اینجا فقط مخصوص ویس است؛ تلفن ثابت، ارتباطات بین شهری و خارج از کشور.»

سپس وارد سالنی می‌شویم که مربوط به تجهیزات ارتباطی برای مکالمات خارج از کشور است. اینجا اتفاقات جالبی می‌افتد:

خبرنگاران برخی خبرگزاری‌های خاص از بیات سوالات جالبی می‌پرسند. برای مثال، آیا در این چند ساعت سرورهای تلگرام طلایی و هاتگرام جابه‌جا نشده‌اند؟ او با تعجب می‌گوید که «این‌ها سرور هستند» و جابه‌جایی آنها زمان‌بر است. دو کلیپ کوتاهی که از پاسخ‌ او به همین پرسش‌ها ضبط کرده‌ایم را با توجه به زمانبندی که در چند پاراگراف اول ارائه شد مشاهده کنید:

در قسمتی دیگر از طبقه نهم، به سالن ارتباطات تلفن ثابت بین شهری می‌رسیم:

بخش اداری طبقه نهم؛ اینجا هم خبری از سرورهای تلگرام طلایی و هات‌گرام نیست. به آغ بیات می‌گویم احتمالاً عده‌ای می‌خواهند زیر میزهای بخش اداری را هم بگردند؛ می‌گوید: «می‌توانند جیب کارمندان بخش اداری را هم بگردند!»

آغ بیات می‌گوید که به دلیل اظهار نظر در رابطه با طبقه نهم، وزیر ارتباطات صرفاً اجازه بازدید از همین طبقه را داده است. در نهایت اما بازدیدکنندگان به یکی از درهای بسته در انتهای طبقه نهم اشاره می‌کنند؛ جایی که آغ بیات آن در را هم باز می‌کند و نشان می‌دهد که این قسمت، مربوط به تهویه هواست. این کلیپ کوتاه مربوط به همین قسمت را ببینید:

در حالی که دولت، وزارت ارتباطات و در پایین‌ترین سطح، شرکت ارتباطات زیرساخت متهم به ارائه خدمات به نسخه‌های غیررسمی تلگرام هستند، آذری جهرمی ظهر امروز در واکنش به گفته‌های سردار جلالی یک جمله قابل تامل گفته است: «در بحث فضای مجازی، تصمیم گیر، مدیریت کننده و هماهنگ کننده مرکز ملی فضای مجازی است. ما هم نظرات خودمان را در این خصوص داده‌ایم؛ در دی ماه نظر خودمان را درباره نسخه‌های غیررسمی تلگرام گفته‌ایم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • فرشاد
    فرشاد | ۲۶ تیر ۱۳۹۷

    مگه با چشم میشه دید این سرورا مال تلگرام طلایی هستن یا فلان...؟ ? اطلاعات داخل سرور هست. اونو چطور میخوان ثابت کنن؟!

  • Arash Vp
    Arash Vp | ۲۵ تیر ۱۳۹۷

    کاری با تلگرام ندارم ولی سرور اصولا تو طبقه نهم چیکار میکنه؟؟؟ یدونه بمب بذارن کل سرورا میره هوا ? ? ? چرا کسی نیست اینارو بپرسه

  • ramin8D
    ramin8D | ۲۵ تیر ۱۳۹۷

    این کار در وزارت خانه های ایران بی سابقه بوده. و به نظرم راست میگه وزیر

  • Mohammad Daryabiyan
    Mohammad Daryabiyan | ۲۵ تیر ۱۳۹۷

    آقا این موضوع ربطی به شرکت ارتباطات و جهرمی نداره ، چون جرات اینکار رو نداره و همه تون هم میدونید که سرورهای این نسخه ها کجا تشریف دارند و چه کسی حمایت میکنه ( سپاه ) تموم شد رفت.

    • rad
      rad | ۲۵ تیر ۱۳۹۷

      دمت گیژ . همینو بگو

  • rad
    rad | ۲۵ تیر ۱۳۹۷

    بهتون گفتم تمام شبکه های اجتماعی که در ایران وجود داره هیچ کدوم سرورهاش از یک اتاق بیشتر جا احتیاج نداره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی