ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شروع دور جدید اختلافات سازمان نصر و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

در یک سمت ماجرا «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور» با سن ۱۴ ساله‌اش قرار گرفته و در سوی دیگر «اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی» با سن کمتر از یک سال. اما آنچه فعلاً در میان این ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۵

در یک سمت ماجرا «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور» با سن ۱۴ ساله‌اش قرار گرفته و در سوی دیگر «اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی» با سن کمتر از یک سال. اما آنچه فعلاً در میان این دو قرار گرفته، فعالین حوزه IT، کسب‌وکارهای اینترنتی و کامپیوتری هستند. این وضعیت پس از یک دوره جنجال در سال گذشته بعد از شکل‌گیری اتحادیه، چند ماهی بود که به آرامش نزدیک می‌شد و هر طرف ماجرا کار خودش را می‌کرد؛ سازمان از ابتدای سال درگیر برگزاری الکامپ شده بود و اتحادیه هم داشت تلاش می‌کرد به مجوزش به تاکسی‌های اینترنتی در سراسر کشور اعتبار ببخشد.

این آرامش دیروز درهم شکسته شد. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با انتشار اطلاعیه‌ای در سایت خود به اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی هشدار داد که نامه‌های تهدیدآمیز برای شرکت‌های عضو سازمان ارسال نکند. اما ماجرای این نامه‌ها چه بوده است؟

این نامه از سوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی به یکی از شرکت‌های فعال حوزه فناوری ارسال شده است؛ شرکتی که عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است. همین باعث شد تا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز برای اتحادیه نامه‌ای ارسال کند که بخشی از آن به این شرح است:

«عطف به نامه آن اتحادیه با امضای فرد نامعلوم به یکی از اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، به آن اتحادیه اخطار داده می شود از این پس از ارسال نامه های تهدیدآمیز به شرکت های عضو این سازمان با عنوان موهوم «اقدامات بعدی» و تعیین ضرب الاجل و هرگونه اغتشاش در فضای کسب و کار، اکیداً خودداری شود.»

رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با دیجیاتو تهدیدآمیز بودن نامه ارسالی به شرکت فعال در حوزه فناوری را تکذیب می‌کند و می‌گوید باید قانون را در نظر گرفت:

«قانون می‌گوید اگر مجوز فعالیت ندارید، نباید فعالیت کنید. به ما گفته شده است که چرا بعضی شرکت‌ها بدون مجوز فعال هستند و ما هم به همین دلیل پیگیری کرده‌ایم. ما با توجه به پیگیری سازمان‌هایی که از ما مطالبه‌ی ورود به این مسائل را دارند، چنین نامه‌هایی را ارسال کردیم. اگر تشکیل پرونده انجام نشود ما مجبوریم اطلاع‌رسانی کنیم که کدام شرکت‌ها هنوز تشکیل پرونده نداده‌اند.»

این در حالیست که شرکت‌ها مجوز فعالیت خود را از سازمان نصر دریافت کرده‌اند اما استناد الفت نسب، به ماده ۸۷ قانون نظام صنفی است که می‌گوید: «فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی (سایبری) مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است.» مدیران پیشین سازمان نصر قبلاً در پاسخ به همین استناد گفته بودند که عبارت «اتحادیه مربوطه» به مفهوم تشکیل اتحادیه جدید، ارائه مجوز تازه و ایجاد مشکلات بیشتر با موازی‌کاری نیست.

اما سازمان‌هایی که الفت‌نسب از آنها به عنوان مطالبه‌گر یاد می‌کند کدام‌ها هستند؟ او در پاسخ به این پرسش دیجیاتو، از «هیات عالی نظارت بر اصناف، مرکز اصناف، اتاق اصناف و تشکل‌های نظارتی مختلف مانند پلیس اماکن» نام برد.

الفت نسب با گلایه نسبت به رسانه‌ای شدن این موضوعات به جای حل شدن آنها به شکل تعاملی، خبر می‌دهد که در روزهای گذشته، در پاسخ‌ به نامه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، نامه‌ دیگری ارسال شده و به شکل محترمانه برخی موارد قانونی توضیح داده شده است: «با این حال ما آمادگی تعامل داریم و باید با همکاری، راه‌حل وضعیت فعلی را پیدا کنیم.»

اختلاف سازمان نصر و اتحادیه، فعلاً بر سر ارائه مجوز و تولیت کسب‌وکارهای این حوزه است؛ اختلافی که بعید است با «تعامل» حل شود و احتمالاً در آینده‌ای نه‌چندان دور پای وزیر صمت را به میان خواهد کشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • aqamorisny
    aqamorisny | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

    به نظر من کسب و کارهای مجازیم از رونق میفته ، این نتیجه‌ی واضح قوانین بی فایده و دست و پاگیر «جا» برای مردمه

  • Hamid Sadeghi
    Hamid Sadeghi | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷


    ??
    گزیده ای از فرمایشات جناب آقای علاقه بند که در جلسه اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی به صراحت حمایت خودشو از
    ? بَرده های ?
    تحت اختیارش اعلام کرده :

    ? ژوبین علاقبند، نایب رییس هیات مدیره اسنپ :
    ما تلاش می‌کنیم تا هزینه سفر را کاهش دهیم. فشار این عوارض یا به راننده‌ تحمیل می‌شود یا مردمی که در قالب مسافر از این سرویس استفاده می‌کنند و مزیت تاکسی‌های آنلاین از بین می‌رود.

    ??
    جناب آقای مدیر :
    این کاهش قیمت تا کی؟! به چه قیمتی؟!
    ?چرا هزینه این رقابت را باید فقط راننده و خانواده اش پرداخت کُند ؟

    ?چرا باید فشارها را راننده و مسافر به دوش بکشه ؟

    ?چرا شما بجای بالا بردن قیمتها درصد کمیسیون راننده را کم نمیکنید؟ تا شما هم در کاهش قیمت سهیم شوید


    اگر فقط:
    ۱۰%به قیمت سفرها اضافه شود و
    ۱۰% هم کمتر کمیسیون بگیرید
    عملا ۲۰% از هزینه های بالاسری راننده که در ماههای اخیر بیشتر از ۷۰% بوده را جبران کردید


    ?به شما یادآوری میکنم جذابیت تاکسیهای اینترنتی زمانی که تاکسی یاب را با آقای منشی پور تاسیس کردید برای مسافر کاهش قیمت نبود
    بلکه : دردسترس بودن ،سرعت عمل ، مدرن بودن ناوگان نسبت به تاکسیهای سنتی و فرسوده ، نظارت به عملکرد بهتر ناوگان ( اهمیت دادن به کیفیت خدمت نسبت به کمیت) و...... بود
    ولی امروز همه را فدای سود بیشتر خود کردید در واقع هم راننده و هم مسافر را فراموش کردید
    مسافر باید از ۱۵ دقیقه تا ۴۵ دقیقه زمان صرف کند تا بخاطر پایین بودن قیمتها سفرش توسط یک راننده که میخواد برود به سمت آن مقصد گرفته شود

    ? ژوبین علاقبند، نایب رییس هیات مدیره اسنپ :
    روزهایی که بیشتر شرکت‌ها مشغول تعدیل نیروهای خود هستند، اسنپ در پی جذب ۲۰۰ نیروی جدید و ایجاد اشتغال مستقیم برای افراد است.

    ??

    جناب مدیر :
    ?چرا فکر میکنید با استثمار کردن بگفته خودتان ۸۰ هزارنفر راننده برای ۲۰۰ نفر ایجاد اشتغال کردن افتخار است
    ای کاش در آن جایی که به شما امتیازهای گوناگون ایجاد اشتغال ۲۰۰ نفر را میدهند سوال میکردند برای اون ۸۰ هزار نفرکه حیات و بقای شرکتتان مدیون زحمات و سرمایه گذاری ( ماشین ، موبایل، وقت و.....) آنهاست چکار کردید؟

  • Mohammad Daryabiyan
    Mohammad Daryabiyan | ۲۱ مرداد ۱۳۹۷

    یه عده افراد سودجو دور هم جمع شدند و با نامه های تهدید آمیز و رانت و پارتی بازی شرکت ها رو مجبور میکنند که با پرداخت هزینه ای سالانه عضو اتحادیه بی در و پیکری شوند که هیچگونه مسئولیتی در قبال شرکت هابر عهده نمیگیره ، خیلی کار خوبی هم کرده سازمان نظام صنفی باید بساط این افراد سودجو برچیده بشه

    • alex
      alex | ۲۱ مرداد ۱۳۹۷

      خدا نکنه یه ایرانی قدرت بگیره بی جنبه ترین فرهنگ توی کل دنیا را داریم حتی تو اتحادیه هم دنبال سو استفاده از قدرت و دزدی هستند

مطالب پیشنهادی