ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

چگونه در Snapseed تصاویر دابل اکسپوژر خلق کنیم؟

اگر بگویم تصاویر دابل اکسپوژر آثاری هنری به حساب می‌آیند دروغ نگفته‌ام. دو دنیای کاملا متفاوت در این تصاویر طوری با هم ترکیب می‌شوند که انگار یک اثر هنری زیبا در جهانی جادویی خلق شده. ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

اگر بگویم تصاویر دابل اکسپوژر آثاری هنری به حساب می‌آیند دروغ نگفته‌ام. دو دنیای کاملا متفاوت در این تصاویر طوری با هم ترکیب می‌شوند که انگار یک اثر هنری زیبا در جهانی جادویی خلق شده.

این آثار جادویی از گذشته تا امروز طرفداران بسیاری هم داشته است. حتی زمانی هم که عکاسان هنوز دوربین‌های آنالوگ به گردن می‌آویختند، دابل اکسپوژر یک سرگرمی گران قیمت به حساب می‌آمد و خیلی طرفدار داشت.

با این حال، به لطف پیشرفت تکنولوژی و قدرت گرفتن لنز موبایل‌ها و دوربین‌های دیجیتال، خلق چنین آثاری در حال حاضر هزینه چندان زیادی در پی‌ندارد و حالا هر کسی که دستش به یک تلفن هوشمند هم برسد قادر خواهد بود تصویر دابل اکسپوژر خودش را در کمتر از چند دقیقه بسازد.

برای این کار اپ‌های کاربردی و قدرتمندی نظیر Snapseed و VSCO نیز طراحی شده که با آن‌ها پروسه تولید یک تصویر دابل اکسپوژر به شدت راحت می‌شود. از این رو به سراغ Snapseed رفته‌ایم و می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چطور با این ابزار قدرتمند تصویر دابل اکسپوژر خودتان را بسازید.

نگاهی گذرا به دابل اکسپوژر


در جهان دوربین‌های آنالوگ، دابل اکسپوژر به تکنیکی گفته می‌شود که در آن برای خلق یک تصویر انتزاعی، بخشی از فیلم دوربین دو یا چند بار در معرض نور قرار بگیرد. البته انجام این کار، به هیچ وجه پروسه ساده‌ای نبود و نمی‌شد به راحتی به آن نتیجه‌ای که خیلی‌ها برایش تلاش می‌کردند رسید. شاید به خاطر همین موضوع هم بود که خلق تصاویر دابل اکسپوژر در آن زمان هزینه گزافی داشت.

با این حال، امروز اوضاع کاملا فرق کرده. جدای از اینکه حالا در کمتر از یک دقیقه می‌شود دو تصویر کاملا متفاوت را در هم آمیخت، امکان آزمون و خطا هم وجود دارد و به راحتی می‌توان لایه‌های مختلف را روی تصاویر دابل اکسپوژر امتحان کرد و نگران خراب شدن نتیجه نهایی نبود.

آموزش خلق تصاویر دابل اکسپوژر در SNAPSEED


شاید بهترین راه برای خلق یک تصویر دابل اکسپوژر این باشد که یک تصویر منوکروم (تک رنگ) را بردارید و سپس آن را با یک لایه متضاد لایه بندی کنید. البته یک راه دیگر هم وجود دارد؛ اینکه یک عکس روشن که بیش از حد در معرض نور قرار گرفته را به عنوان سوژه تصویر انتخاب کنید و در پس زمینه‌ای سفید رنگ قرار دهید. اما زمانی که بالاخره فهمیدید می‌خواهید چه کار کنید، مراحل زیر را یک به یک پشت سر بگذارید تا به چیزی که در ذهن دارید نزدیک شوید.

قدم اول: ایجاد یک تصویر سیلوئت

در صورتی که یک عکس نرمال پر از رنگ در اختیار دارید، باید پس زمینه آن را حتما سفید کنید. برای این کار، تنها ابزاری که در SNAPSEED داریم Selective Adjustment است. زمانی که آماده بودید انگشت خود را روی نقطه‌ای از پس زمینه تصویر قرار دهید و آرام به سمت راست بکشید تا روشنایی نقاط همرنگ مجاور بیشتر شود.

برای اینکه شعاع فوکوس ابزار Selective Adjustment اسنپ‌سید بخش بیشتری از پس‌زمینه را تحت سلطه‌اش بگیرد، از دو انگشت خود استفاده کنید و محدوده دایره شکل آن را تا جایی که امکانش هست گسترده کنید. جدا از این موضوع، SNAPSEED به شما اجازه می‌دهد که همزمان چند نقطه را انتخاب و ویرایش کنید.

دسترسی به این ویژگی نیز آسان است. فقط کافیست اول کلید «+» را در پایین صفحه لمس کنید و پس از آن یک راست به سراغ پس‌زمینه تصویر بروید و یک سری نقطه مناسب روی آن قرار دهید. حالا با استفاده از این نقاط تعیین شده می‌توان یک جا بخش‌های مختلفی از پس‌زمینه را همزمان روشن‌تر کرد.

قدم دوم: تیره‌تر کردن سوژه

زمانی که بلاخره پس زمینه کاملا ناپدید شد، نوبت به آن می‌رسد که سوژه تصویر را تیره کنید. برای این کار کلید مخصوص ابزار Brush را انتخاب کنید و به سراغ Exposure بروید. حالا مقدار اکسپوژر را در محدوده «۰.۳-» قرار دهید.

سپس انگشتتان را روی سوژه بکشید تا به اندازه کافی تیره شود.

قدم سوم: لایه گذاری تصویر دوم

حالا نوبت به لایه گذاری تصویر دوم می‌رسد. به سراغ Tools و پس از آن Double Exposure بروید و اولین آیکون از سمت چپ را انتخاب کنید.

حالا به شما اجازه داده می‌شود که تصویر دوم را به سوژه اصلی اضافه کنید. تصویر دوم را که انتخاب کردید، از ابزار Lighten به عنوان ترکیب‌گر دو تصویر استفاده کنید.

سپس اسلایدر Opacity‌ را بگیرید و به سمت چپ حرکت دهید تا لایه جدید تا اندازه‌ای محو شود.

حالا تصویر دوم را با انگشتان خود بگیرید و آنقدر به این طرف و آن طرف ببرید که درست روی تصویر اول قرار بگیرد و آن را پوشش دهد.

اگر هم وقت اضافه پیدا کردید می‌توانید با به کار گیری از ابزار ویرایشی مختلف و همچنین اضافه کردن چند لایه دیگر، به تصویری پیچیده، زیبا و عجیب و غریبی برسید که شاید هر فردی با دیدنش مبهوت شود.

با پیمودن این مسیر دیگر تصویر دابل اکسپوژرتان آماده است و می‌توانید هر جایی که دوست دارید آن را پست کنید.

یک تغییر رویه ساده


در پایان بگذارید به این هم اشاره کنم که کل این پروسه را می‌توانید با پس‌زمینه تیره هم جلو ببرید. برای این کار از ابزار Exposure استفاده کنید و پس زمینه تصویر را تا حد امکان تیره کنید.

سپس به جای استفاده از ترکیب‌گر Lighten، ابزار Darken را امتحان کنید و ببینید که نتیجه چطور می‌شود. حالا ویرایش‌هایتان را انجام دهید تا به یک نتیجه کاملا متفاوت نسبت به روش قبلی برسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی