ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوبل شیمی ۲۰۱۸
علمی

یک بریتانیایی و دو آمریکایی برنده نوبل شیمی ۲۰۱۸ شدند

نوبل شیمی ۲۰۱۸ به خاطر تلاش های فرانسیس آرنولد، جرج اشمیت و گرگوری وینتر برای ساخت آنزیم و آنتی بادی های موثر در ساخت مواد شیمیایی و دارویی جدید به این سه دانشمند تعلق گرفت. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۵

نوبل شیمی ۲۰۱۸ به خاطر تلاش های فرانسیس آرنولد، جرج اشمیت و گرگوری وینتر برای ساخت آنزیم و آنتی بادی های موثر در ساخت مواد شیمیایی و دارویی جدید به این سه دانشمند تعلق گرفت.

خانم آرنولد پنجمین بانویی است که توانسته نوبل شیمی را دریافت نماید و نیمی از مبلغ جایزه (۹ میلیون کرون سوئد/ یک میلیون دلار) را به خود اختصاص داده است. نیم دیگر این جایزه نیز میان اشمیت آمریکایی و وینتر بریتانیایی تقسیم خواهد شد.

نوبل شیمی ۲۰۱۸ تا حدود زیادی تحت تاثیر قدرت تکامل بود و این دانشمندان هم  با کمک همان اصول قبلی (تغییرات ژنتیکی و گزینش) توانستند پروتئین هایی برای حل کردن مسائل شیمی بشر بسازند.

خانم آرنولد دومین بانویی است که امسال توانسته جایزه نوبل دریافت کند. همانطور که روز گذشته در خبرها خواندید Donna Strickland فیزیکدان کانادایی هم توانسته در بخشی از جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۸ شریک شود.

نوبل شیمی ۲۰۱۸

موارد استفاده از آنزیم هایی که این خانم ساخته طیف وسیعی را در بر می گیرد و از تولید مواد شیمیایی سازگار با محیط زیست نظیر داروها گرفته تا تولید سوخت های تجدیدپذیر برای حمل و نقل سبز را شامل می شود.

اشمیت اما با استفاده از نوعی ویروس که باکتری ها را آلوده می کند روشی برای تولید پروتئین های جدید ساخته در حالی که وینتر از همین روش برای تکامل جهت دار آنتی بادی ها با هدف تولید داروهای نوین کمک گرفته است و به این ترتیب این سه نفر موفق به دریافت نوبل شیمی ۲۰۱۸ شدند.

گفتنی ست که امسال برای اولین بار در چند دهه اخیر جایزه نوبل ادبیات به خاطر رسوایی های جنسی پیش آماده در آکادمی سلطنتی علوم سوئد (نهاد برگزار کننده این رویداد) و ترک یکی از اعضای هئیت داوران اهدا نخواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • zitanix
    zitanix | ۱۱ مهر ۱۳۹۷

    چی شد پس؟؟
    مگه ما نوبرانه جهان نیستیم؟؟؟
    فقط استاد کپی برداری و کلاهبرداری هستیم

مطالب پیشنهادی