ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تولید سیمان
علمی

هویج مقاومت بتن را به شکل چشمگیری افزایش می دهد

محققان اخیرا نشان داده اند که هویج علاوه بر ارزش غذایی، مصالح ساختمانی را نیز تا حد زیادی تقویت می کند. گروهی از پژوهشگران «دانشگاه لنکستر» به منظور تولید مصالح مقاوم و سازگار با محیط ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

محققان اخیرا نشان داده اند که هویج علاوه بر ارزش غذایی، مصالح ساختمانی را نیز تا حد زیادی تقویت می کند.

گروهی از پژوهشگران «دانشگاه لنکستر» به منظور تولید مصالح مقاوم و سازگار با محیط زیست، با استفاده از مخلوط کن خانگی ذرات ریشه سبزیجات را با سیمان ترکیب کرده اند.

ماده حاصل از این آزمایش که از ترکیب سیمان معمولی با نانو پلاکت های استخراج شده از هویج به دست آمده، در برابر ترک خوردن مقاوم بوده و ۸۰ درصد از نمونه های معمولی مستحکم تر است. پروفسور «محمد صافی»، محقق اصلی این پروژه مزایای ماده جدید را اینگونه بیان می کند:

این کامپوزیت نه تنها از نظر ویژگی های مکانیکی و ریزساختاری نسبت به محصولات کنونی برتری دارد بلکه در آن از سیمان کمتری استفاده شده است. این مساله مصرف انرژی و انتشار دی اکسید کربن ناشی از تولید سیمان را به شکل چشمگیری کاهش می دهد.

گفته های پروفسور صافی به نظر با واقعیت تطابق دارد چرا که بر اساس برآوردهای «آژانس بین المللی انرژی» هفت درصد از کل انتشار دی اکسید کربن ناشی از تولید سیمان است. تولید سیماندر آزمایش های این تیم تحقیقاتی مشخص شده که استفاده از نانو پلاکت های هویج در هر متر مکعب بتن به صرفه جویی ۴۰ کیلوگرم سیمان و کربن دی اکسید منجر می شود:

یافته های ما حاکی از این است که در هر متر مکعب بتن، با اضافه کردن نیم کیلوگرم نانوذره هویج، ۱۰ کیلوگرم سیمان کمتری به کار می رود.

نکته جالب اینجاست که هویج های به کار رفته در بتن از پسماندهای مواد غذایی به دست آمده اند.

محققان دانشگاه لنکستر همچنین در حال توسعه روشی جدید برای مقاوم سازی سازه های سیمانی موجود از طریق اضافه کردن مواد دیگر هستند، به گونه ای که نیاز به بازسازی آنها از ابتدا نباشد. یکی دیگر از راه های احتمالی استفاده از الیاف چغندر قند در سیمان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • rad
    rad | ۳۰ مهر ۱۳۹۷

    عالی بود این مطلب. لطفا راجع به گیاهخواری هم بنویسید چون به شدت رابطه مستقیم با سلامتی و افزایش بازدهی مغز هم داره .
    https://www.aparat.com/veganlife

    • mortezaniksard
      mortezaniksard | ۱ آبان ۱۳۹۷

      گوشت میخورم تا چشت دراد.

مطالب پیشنهادی