ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تایر دست‌ دوم چینی در راه بازار ایران

کاهش حجم واردات و احتکار گسترده تایر باعث کمبود آن در بازار شد. در طی چند ماه اخیر و با شروع تکانه های بازار ارز در کشور،صنایع مختلفی دچار آسیب های جدی شدند که یکی ...

دنیا شیخی
نوشته شده توسط دنیا شیخی | ۱ آبان ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۴

کاهش حجم واردات و احتکار گسترده تایر باعث کمبود آن در بازار شد. در طی چند ماه اخیر و با شروع تکانه های بازار ارز در کشور،صنایع مختلفی دچار آسیب های جدی شدند که یکی از صنایع، صنعت تایرسازی داخلی است.
موجی از تایر دست‌ دوم چینی در راه بازار ایران است. همه‌ چیز از روزی آغاز شد که روند طبیعی واردات تایر از هر دو نوع باری-اتوبوسی و سواری دچار اختلال شد و تجار رسمی و شرکت‌ هایی که نمایندگی رسمی تایرسازان بزرگ دنیا ازجمله شرکت‌ های تولید کننده صاحب‌ نام چینی را داشتند، موفق به واردات تایر به کشور نشدند و درنهایت بازار با کمبود شدید تایرهای باری اتوبوسی رو به‌ رو شد.در حال حاضر تولیدات داخلی در زمینه تایر، عموما مربوط به لاستیک‌ خودروهای شخصی است و لاستیک ناوگان حمل‌ و نقل جاده ‌ای که خودروهای مسافربری و باربری آن را تشکیل می‌ دهند، فقط به میزان ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز بازار تولید می‌ شود.
اما حالا در شرایطی که دولتی‌ ها پس‌ از یک وقفه‌ چند ماهه در واردات، از نیاز کشور به واردات آگاه شده ‌اند، یک ‌باره حجم وسیعی ارز دولتی را در اختیار افراد و شرکت ‌هایی هم قرار داده ‌اند که شاید آن‌ طور که باید شناخت و تجربه ‌ای در زمینه خرید و واردات تایر ندارند.
در طی روزهای گذشته، کونلون ‌بانک چین که به عنوان مرجعی برای تجارت ایرانیان و چینی ها شناخته می شد، اعلام کرد از تبادلات ارزی میان طرفین ایرانی و چینی خارج می شودورود شرکت‌ ها و افراد متخصص به حوزه واردات تایرهای سنگین از یک‌ سو و قطع همکاری کونلون ‌بانک چین با ایران دست‌ به ‌دست هم داده‌ اند تا میلیون‌ ها دلار ارز دولتی با خطر سوء استفاده برخی شرکت‌ های واسطه چینی د رزمینه تهیه و تامین تایرهای سنگین مواجه شود. شرکت‌ هایی که هم‌ زمان با عدم همکاری تایرسازان چینی از فرصت استفاده می ‌کنند و تایر دست‌ دوم و روکش‌ شده چینی را به‌ جای نمونه‌ های نو به افرادی که در شرایط کنونی بازار به فکر واردات افتاده ‌اند، بفروشند.
روکش مجدد تایرهای رادیال باری-اتوبوسی امری طبیعی در سراسر دنیاست و لاستیک‌ های باری-اتوبوسی پس از پیمایش مشخص و از بین رفتن آج آن توسط شرکت‌ های معتبر روکش می‌ شوند. این تایرها البته با قیمتی به‌ مراتب پایین‌ تر در بازار به‌ فروش می‌ رسند و مصرف‌ کننده نهایی نیز از روکش بودن آن مطلع است. اما در شرایط فعلی بازار تایرهای سنگین در کشور و تخصیص میلیون‌ ها دلار ارز به واردات تایر، برخی شرکت‌ های چینی سودجو محصولات روکش‌ شده را به‌ جای نمونه ‌های نو به خریداران ایرانی می‌ فروشند.تایر دست‌ دوماین دسته از تایرها به قیمت هرحلقه 80دلار در بازار چین به فروش می‌ رسند که در مقایسه با ارزان‌ ترین و بی‌ کیفیت‌ ترین تایرهای نو چینی 40‌دلار ارزان‌ تر به فروش می‌ رسند. البته روکش تایرهای سنگین و استفاده مجدد از آنها موضوعی است که در بازار ایران مغفول مانده و عدم فرهنگ‌ سازی صحیح در این زمینه، ایران را در زمره کشورهایی قرار داده است که کمترین میزان بهره‌ مندی از تایرهای روکش‌ مجدد را دارد.
این تایرها که از نظر ظاهری برای افراد کم‌ تجربه قابل‌ تشخیص نیستند، به‌ زودی وارد بازار خواهند شد و به‌ عنوان چالشی جدید برای وزارت صمت، سازمان راهداری و مصرف‌ کنندگان نهایی مطرح می‌ شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی