ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی Command & Conquer: Rivals
نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی Command & Conquer: Rivals ؛ سقوط آزاد

بازی Command & Conquer: Rivals توسط شرکت بزرگ و معروف Electronic Arts به عنوان نسخه جدیدی از مجموعه Command & Conquer برای موبایل های هوشمند روانه بازار شده تا بتواند دوباره نام این سری را زنده ...

سید سینا مصطفوی
نوشته شده توسط سید سینا مصطفوی | ۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

بازی Command & Conquer: Rivals توسط شرکت بزرگ و معروف Electronic Arts به عنوان نسخه جدیدی از مجموعه Command & Conquer برای موبایل های هوشمند روانه بازار شده تا بتواند دوباره نام این سری را زنده کند. متولدین دهه های هشتاد و نود میلادی بدون شک با مجموعه Command & Conquer خاطرات زیادی دارند. بعید می دانم گیمری باشد که هیچ کدام از عناوین این سری را تجربه نکرده باشد. رقابت های هیجان انگیز بازی Generals در گیم نت یکی تفریح های رایج دهه هشتاد بود و کنترل نیروهای پیشرفته در عناوین Red Alert لذت فراوانی داشت.

سیاست های شرکت EA برای من قابل درک نیستند. به موفقیت رساندن عناوین جدید یا ادامه دادن موفقیت عناوین قدیمی کار مشکلی است. اما این که بتوانید یک مجموعه بسیار محبوب را به این صورت نابود کنید خود هنری مضاعف می طلبد. در کنفرانس نمایشگاه E3 سال 2018 شرکت الکترونیک آرتز بود که عنوان Command & Conquer: Rivals معرفی شد. بازی در سبک استرتژی Real-Time مولتی پلیر بود. دو نفر روی صحنه آمدند و با موبایل هایشان با یکدیگر رقابت کردند. کاملا مشخص بود که هیچ کس از این نمایش لذت نبرده است. تریلر معرفی بازی نیز در یوتوب با ده ها هزار رأی منفی مواجه شد. من نیز با این که به نظرم گیم پلی به نمایش درآمده چندان هیجان انگیز نبود اما امید داشتم تا EA بازی را تا زمان عرضه بهبود بخشد. امیدی که به حقیقت بدل نشد.

بازی Command & Conquer: Rivals

زمان عرضه بازی فرا رسید و من که اشتیاق زیادی برای تجربه یک عنوان جدید از یکی از مجموعه های محبوبم داشتم به سرعت بازی را دانلود کردم. بعد از گذراندن مراحل آموزشی و ورود به اولین رقابت جدی ام متوجه شدم که الکترونیک آرتز حتی در ساخت یک عنوان موبایل بی نقص از این سری نیز شکست خورده.

سازندگان بازی گویا علاقه ای به ساخت این عنوان نداشته اند و با بی حوصلگی تمام محیط بازی را طراحی کرده اند. کیفیت بافت ها و اشکال و کل گرافیک به شدت نسبت به نمایش E3 افت کرده اند و این حس را منتقل می کنند که در حال تجربه یک عنوان ضعیف نسل ششمی روی موبایل خود هستید.

بازی Command & Conquer: Rivals
صفحه اصلی بازی

بازی مکانیسمی شبیه عناوین کارتی رایج این روزها مانند Clash Royale و ترکیب آن با سبک Domination دارد. در ابتدای بازی هر بازیکن ساختمان اصلی دارد که این ساختمان به تعداد دو عدد نوار سلامتی دارد. شما مقداری نیز منابع دارید که Tiberuim نام دارند (نامش آشنا است، نه؟).

با استخراج این منابع و ساختن ساختمان های متفاوت در کنار خانه اصلی خود می توانید نیروهای مختلفی را بسازید. هر نیرو میزان خاصی از Tiberium را نیاز دارد و باید در ساخت نیروها دقت به خرج دهید تا دچار کمبود منابع یا ساخت نیروی اشتباه نشوید.

بازی Command & Conquer: Rivals
نحوه دسته بندی لیگ های مختلف بازی

هر نیرو دارای قابلیت های خاص خود است. برای مثال نیرویی در مقابل تفنگداران معمولی قدرت دارد و نیرویی می تواند در برابر وسایل نقلیه اثر بخش باشد. اگر در انتخاب این واحدها اشتباه کنید خیلی راحت بازنده نبرد می شوید. در میدان جنگ سه ناحیه وجود دارد که هرکدام از سه بخش تشکیل شده اند.

بازی Command & Conquer: Rivals
توضیحات مربوط به هر نیرو

با در دست گرفتن دو ناحیه، شما موشک قدرتمندی را فعال می کنید که با پر شدن نوار زیر آن به سمت ساختمان اصلی حریف شلیک می شود و نصف نوار سلامتی اش را کم می کند. دو شلیک کافی است تا شما برنده بازی شوید.

اگر در میان پر شدن نوار موشک، حریفتان بتواند نواحی را از شما بگیرد موشک به آماده شدن خود ادامه می دهد و از ابتدا کار خود را آغاز نمی کند. برای همین باید بسیار مراقب استراتژی و منابع خود باشید. بارها برای من پیش آمده که در حال پیروز شدن بوده‌ام اما حریف با تغییر استراتژی خود در لحظات پایانی همه چیز را تغییر داده است.

بازی Command & Conquer: Rivals

پیش تر گفتم که بازی به عنوان Clash Royale شباهت زیادی دارد. تفاوت مهم اما در این است که در بازی Clash Royale نیروها به صورت خودکار در زمین بازی حرکت می کنند اما در Command & Conquer: Rivals این شما هستید که باید مشخص کنید هر واحد به چه سمتی حرکت کند و چه کاری انجام دهد. در این وضعیت شما می توانید استراتژی های متفاوتی را اجرا کنید و حریف خود را گیج نمایید. در پایان هر نبرد نیز امتیاز و صندوق هایی کسب می کنید که در رده بندی و ارتقای نیروها حیاتی هستند.

بازی Command & Conquer: Rivals

درون صندوق ها آیتم های متفاوتی وجود دارند. سکه ها که واحد قابل خرج درون بازی هستند و شما برای ارتقای نیروهایتان به این سکه ها نیاز دارید. کارت های مخصوص هر نیرو که در سطوح مختلف برای آپگرید شدن آن نیرو به تعداد خاصی از کارت نیاز است (دقیقا مانند Clash Royale).

الماس ها نیز در بازی وجود دارند و با مصرف آن ها می توانید در فروشگاه خرید کنید یا صندوق ها را زودتر باز کنید. چالش هایی نیز در بازی وجود دارند که با انجام آن ها می توانید به صندوق های ارزشمندی دست یابید که حاوی آیتم های کمیاب تری هستند.

بازی Command & Conquer: Rivals
انجام چالش ها شما را به صندوق های بهتر می رساند.

در بازی دو گروه وجود دارند که شما می توانید به صورت جداگانه با آن ها بازی کنید. گروه های GDI و Brotherhood of Nod که هر دو از عناوین Tiberium Wars به این بازی آمده اند. این دو گروه دارای نیروهای متفاوتی هستند و این موضوع توانسته به بازی تنوع و هیجان بیشتری دهد.

سیستم پیدا کردن حریف در ابتدا چندان دقیق نبود اما با گذشت مدتی از زمان عرضه بازی و ارائه آپدیت های جدید این سیستم عادلانه تر شده و اختلاف شما با حریفتان زیاد نیست. سرورهای بازی از پشتیبانی قدرتمند شرکت EA برخوردارند و در کل شرایط خوبی دارند. من به جز یکی دو مورد مشکلی در تجربه بازی نداشتم و از این نظر همه چیز خوب بود.

بازی Command & Conquer: Rivals
ممکن از برای هر مسابقه نیز چالشی خاص تعیین شود.

در ابتدای بررسی گفتم که بازی از نظر گرافیکی نسبت به نمایشش در E3 افت فراوانی داشته است. البته بعد از گذشت مدتی به روز رسانی های بازی توانستند کمی جلوه های بصری بازی را ارتقا دهند و تجربه این عنوان را قابل تحمل کنند. همچنین تعداد واحدهای قابل بازی تنوع بالایی دارند و شما را ناامید نمی کنند.

در میدان نبرد بعضا محیط بازی به حد زیادی شلوغ می شود و جو جالبی را بر بازی حاکم می کند. صدا گذاری نیز با این که نکته قابل اشاره ای ندارد اما باید گفت که تجربه این عنوان با صدا کاملا متفاوت است و حتی می تواند در نتیجه مبارزه نیز برای شما تأثیرگذار باشد.

بازی Command & Conquer: Rivals
می توانید نوع نیروها را قبل از هر نبرد تغییر دهید.

تجربه یک عنوان جدید از مجموعه محبوب و پرفروش Command & Conquer من را بسیار هیجان زده کرده بود. هر چند می دانستم که نمی توان به این راحتی ها به الکترونیک آرتز اعتماد کرد. با این که بازی Command & Conquer: Rivals از نظر گیم پلی تا حدودی سرگرم کننده است و برای پیروزی در نبردهایش باید فکر کنید و استراتژی بچینید اما این چیزی نیست که یک طرفدار از آن لذت ببرد.

 

بازی Command & Conquer: Rivals
پرداخت های درون برنامه ای

چند روز پیش خبری منتشر شد که EA می خواهد چند عنوان از این مجوعه را بازسازی کند. باید دید که این ریمسترها دارای چه کیفیتی هستند و چقدر می توانند طرفداران سری را راضی کنند. اما باید گفت که این عنوان تا به این جا میخی بر تابوت Command & Conquer بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Mohy
    Mohy | ۲۲ آذر ۱۳۹۷

    من که با بازی حال کردم

  • Mir Hossein Hashemi
    Mir Hossein Hashemi | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

    ولی این بازی خوبه ها.

  • vahid kamali
    vahid kamali | ۳ آبان ۱۳۹۷

    یادش بخیر Red Alert 2

  • saeed
    saeed | ۲ آبان ۱۳۹۷

    EA تو صنعت گیم واقعا داره گند میزنه بیخود نیس هرسال بدترین شرکت بازی سازی انتخاب میشه ، ip به این خفنیو برینی توش واقعا هنر میخواد

  • alizare2221
    alizare2221 | ۲ آبان ۱۳۹۷

    لینک دانلودشم میذاشتین

مطالب پیشنهادی