ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

مختصر و مفید؛ معرفی ۱۲ اپلیکیشن Lite که حافظه‌ی گوشی را پر نمی‌کنند

برای کسانی که از تلفن‌های همراه بسیار قدرتمند استفاده نمی‌کنند برخورداری از نسخه‌ی کامل برخی اپلیکیشن‌ها منطقی نیست. پایین بودن سرعت، استفاده‌ی زیاد از منابع داخلی تلفن هوشمند و بسیاری از موارد دیگر باعث می‌شود ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۲ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

برای کسانی که از تلفن‌های همراه بسیار قدرتمند استفاده نمی‌کنند برخورداری از نسخه‌ی کامل برخی اپلیکیشن‌ها منطقی نیست. پایین بودن سرعت، استفاده‌ی زیاد از منابع داخلی تلفن هوشمند و بسیاری از موارد دیگر باعث می‌شود کاربران برای استفاده از این نرم افزار‌ها روزگار سختی را پشت سر بگذرانند.

همچنین این موضوع فقط راجع به دارندگان تلفن‌های قدیمی یا میان رده صدق پیدا نمی‌کند و بسیاری از کاربران علاقه‌ای به استفاده از اپلیکیشن‌های پر حجم ندارند و ترجیح می‌دهند نرم افزار‌هایی مثل یوتوب، فیسبوک، توییتر و حتی مرورگر مورد استفاده‌شان نسخه‌ای کم حجم تر داشته باشد.

از طرفی، یکی دیگر از معایب اپلیکیشن‌های پر حجم، استفاده‌ی بیشتر از اینترنت است. موضوعی که ممکن است آنچنان اقتصادی نباشد و کاربران را مشتاق کند تا از نسخه‌های لایت یا کم حجم آن اپلیکیشن‌ها بهره‌مند شوند. در این مطلب قصد داریم به معرفی ۱۲ اپلیکیشن لایت و کم حجم بپردازیم که بیشتر مورد استفاده‌ی عموم قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید.

اپلیکیشن Google Maps Go

اپلیکیشن لایت و کم حجم

این اپلیکیشن نسخه‌ی کم حجم گوگل مپس معروف به شمار می‌رود. نسخه‌ی کامل نقشه خوان گوگل نسبتا حجم بالاتری دارد و همچنین به استفاده از منابع قابل توجهی از تلفن‌های هوشمند می‌پردازد؛ موضوعی که شاید مورد علاقه‌ی بیشتر کاربران نباشد.

اپلیکیشن Google Maps Go کم حجم و روان تر است و به طور قابل توجهی مصرف اینترنت آن نسبت به نسخه‌ی اصلی کاهش یافته است. متاسفانه نسخه‌ی رسمی Google Maps Go‌ تنها برای اندروید در دسترس است، اما کاربران iOS می‌توانند از نسخه‌ی PWA آن بهره‌مند شوند.

Google Maps Go - Directions, Traffic & Transit

Google Maps Go - Directions, Traffic & Transit

سازنده: Google LLC قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 0.167 مگابایت زبان:

اپلیکیشن Facebook Lite

فیسبوک علی‌رغم همه‌ی حاشیه‌هایی که در یک سال گذشته پشت سر گذاشته، همچنان محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی دنیا محسوب می‌شود. فیسبوک جاه طلبی‌های خود را در نسخه‌ی کامل اپلیکیشن خود نیز نشان داده و علاوه بر حجم بالا، استفاده‌ی بسیار زیادی از اینترنت و منابع داخلی گوشی دارد؛ از جمله استفاده‌ی بالا از باتری.

اما نسخه‌ی Facebook Lite کم حجم تر است و همچنین کم تر با اعلان‌های گاه و بی گاهش مزاحم کاربران می‌شود. لازم به ذکر است که نسخه‌ی اندروید Facebook Lite به طور کامل عرضه شده ولی کاربران آیفون فعلا می‌توانند از نسخه‌ی تحت وب فیسبوک بهره‌مند شوند.

Facebook Lite

Facebook Lite

سازنده: Facebook قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: نسبت به هر دستگاه متفاوت است مگابایت زبان:

اپلیکیشن Spotify Lite

اسپاتیفای قوی‌ترین و بزرگ‌ترین اپلیکیشن استریم موسیقی با ۱۸۰ میلیون کاربر فعال ماهانه همچنان در حال ارزیابی نسخه‌ی ۱۵ مگابایتی نسخه‌ی لایت خود است. این در حالیست که در بعضی از تلفن‌های هوشمند حجم نسخه‌ی کامل آن به ۱۰۰ مگابایت می‌رسد.

امکان ارزیابی این نسخه از همین حالا وجود دارد اما متاسفانه دارای محدودیت‌هایی نسبت به مکان و دستگاه‌های مورد ارزیابی دارد. همچنین از نقد‌هایی که درباره‌ی این اپلیکیشن نوشته شده اینطور به نظر می‌رسد که امکان پخش آفلاین موزیک در این نسخه از اپلیکیشن وجود ندارد. کاربران اندروید می‌توانند نسخه‌ی غیر رسمی این اپلیکیشن را از طریق این لینک دانلود نمایند. در ادامه البته نسخه‌ی رسمی موجود این اپلیکیشن را برای کاربران اندروید قرار داده‌ایم. نسخه‌ی iOS این اپلیکیشن هنوز عرضه نشده است.

Spotify Lite

Spotify Lite

سازنده: Spotify Ltd. قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: نسبت به هر دستگاه متفاوت است مگابایت زبان:

اپلیکیشن Facebook Messenger Lite

از آنجایی که فیسبوک پرکاربردترین و پرمخاطب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی دنیا محسوب می‌شود، پر بیراه نیست که مسنجر آن‌‌هم به همان اندازه مورد توجه باشد. ابزار گفتگوی آنلاین فیسبوک بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

نسخه‌ی کم حجم این پیام‌رسان به ۵ مگابایت کاهش یافته. نباید از یاد برد که این نسخه دارای محدودیت‌های به مراتب بالاتری است و به یک پیام رسان ساده بدل شده اما همان محیط کاربری در آن مورد استفاده قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این اپلیکیشن هم تنها برای اندروید در دسترس قرار دارد و کاربران آیفون همچنان مجبور به استفاده از نسخه‌ی پر حجم آن هستند.

 Editors' ChoiceEditors' Choice Messenger Lite: Free Calls & Messages

Editors' ChoiceEditors' Choice Messenger Lite: Free Calls & Messages

سازنده: Facebook قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: نسبت به هر دستگاه متفاوت است مگابایت زبان:

اپلیکیشن Youtube Go

این اپلیکیشن از سال ۲۰۱۶ میلادی در دسترس کاربران قرار گرفته است و نسخه‌ای محدود‌تر اما کم حجم تر نسبت به نسخه‌ی کامل یوتیوب معروف است. این اپلیکیشن در بیش از ۱۳۰ کشور دنیا عرضه شده است. نسخه کم حجم یوتیوب ویژگی‌های مهمی را ارائه می‌کند اما به  هر ترتیب با محدودیت‌هایی مواجه شده است.

این نسخه از یوتیوب همیشه پیش از تماشای یک ویدیو از شما می‌پرسد که می‌خواهید نسخه‌ی کم حجم تر (و البته بی کیفیت تر) را مشاهده کنید یا خیر. این موضوع تا حد زیادی در صرفه‌جویی در مصرف اینترنت به شما یاری خواهد رساند. همچنین با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید ویدیو‌های دانلود شده‌ی خود را از طریق بلوتوث برای دیگران ارسال کنید. این اپلیکیشن هم تنها برای اندروید در دسترس قرار دارد و هنوز خبری از نسخه‌ی iOS آن نیست.

YouTube Go

YouTube Go

سازنده: Google LLC قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: نسبت به هر دستگاه متفاوت است مگابایت زبان:

اپلیکیشن Google Go

اگر از کاربران اندروید باشید به طور قطع از Chrome‌ استفاده کرده‌اید. نرم افزاری که در عین کاربردی بودن، به خاطر استفاده‌ی بسیار زیادش از منابع داخلی تلفن همراه معروف شده است. اپلیکیشن Google Go نسخه‌ی کم حجم شده‌ی Chrome در تلفن‌های اندرویدی محسوب می‌شود.

 Google Go: A lighter, faster way to search

Google Go: A lighter, faster way to search

سازنده: Google LLC قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: نسبت به هر دستگاه متفاوت است مگابایت زبان:

اپلیکیشن Opera Mini

اپلیکیشن Google Go هنوز در بسیاری از کشور‌ها در دسترس نیست. اما یکی از جایگزین‌های این مرورگر می‌تواند Opera Mini باشد؛ نسخه‌ای کم حجم از مرورگر اصلی Opera‌ که معرف حضور همه هست. هدف اصلی این مرورگر استفاده کمتر از اینترنت، جلوگیری از نمایش تبلیغات و همچنین چند ویژگی خاص برای پخش ویدیوهاست (که البته برای وبسایت یوتیوب این ویژگی‌ها کاربردی ندارند).

Opera Mini - fast web browser

Opera Mini - fast web browser

سازنده: Opera قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 3.73/77.3 مگابایت زبان:

اپلیکیشن Gmail Go

اپلیکیشن Gmail Go نسخه‌ی کم حجم اپلیکیشن Gmail معروف محسوب می‌شود. این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۸ برای کشور‌های مختلف عرضه شده و تنها ۱۰ مگابایت حجم دارد که بسیار کمتر از نسخه‌ی کامل آن با ۴۷ مگابایت محسوب می‌شود. این اپلیکیشن اکثر ویژگی‌های استاندارد نسخه‌ی کامل را ارائه می‌کند اما استفاده‌ی آن از اینترنت به مراتب پایین‌تر است.

البته برخی از ویژگی‌های ظاهری در این اپلیکیشن مثل نسخه‌ی کامل آن روان و دلچسب نخواهند بود اما به طور کلی این اپلیکیشن انتخاب مناسبی برای افرادی که علاقه‌ای به استفاده از اپلیکیشن‌هایی با حجم بالا ندارند محسوب می‌شود.

Gmail Go

Gmail Go

سازنده: Google LLC قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 9.9 مگابایت زبان:

اپلیکیشن Skype Lite

مایکروسافت نسخه‌ی کم حجم پیام‌رسان معروف خود را برای هند و آمریکای شمالی در دسترس قرار داده است. نسخه‌ی Unreleased اندروید همه‌ی ویژگی‌های مربوط به اسکایپ را ارائه می‌کند، از تماس‌های تصویری و صوتی گرفته تا ارسال پیام‌ها. این اپلیکیشن برای iOS در دسترس قرار ندارد و تنها نسخه‌ی Unreleased (و تا حدی به نظر می‌رسد غیر رسمی) آن را می‌توانید برای اندروید دریافت کنید.

Skype Lite - Free Video Call & Chat (Unreleased)

Skype Lite - Free Video Call & Chat (Unreleased)

سازنده: Skype قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: نسبت به هر دستگاه متفاوت است مگابایت زبان:

اپلیکیشن Twitter Lite

ممکن است بارها بدون آنکه بدانید از نسخه‌ی کم حجم توییتر استفاده کرده باشید. نسخه‌ی تحت وب توییتر برای موبایل که می‌توانید از طریق mobile.twitter.com به آن دسترسی پیدا کنید همان نسخه‌ی کم حجمی است که می‌توانید با دانلود از گوگل پلی آن را در موبایل‌تان داشته باشید.

این اپلیکیشن طوری طراحی شده که با اینترنت‌های سلولی نسل دوم و سوم هم به راحتی قابل استفاده باشد. همچنین ویژگی‌هایی ارائه می‌کند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در مصرف اینترنت صرفه جویی کنید.

Twitter Lite

Twitter Lite

سازنده: Twitter, Inc. قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 0.910 مگابایت زبان:

اپلیکیشن Google Photos

گوگل تصمیم گرفت تا با آخرین به روزرسانی خود این اپلیکیشن را به صورت آنلاین در اختیار همه‌ی پلتفرم‌ها قرار دارد، به طوری که هم کاربران اندروید بتوانند از آن استفاده کنند و هم کاربران iOS. کافیست به لینک photos.google.com بروید تا به آن دسترسی داشته باشید.

همچنین می‌توانید این اپلیکیشن تحت وب را به صفحه‌ی اصلی‌تان تلفن هوشمندتان در اندروید بیاورید. کافیست از طریق مرورگر Chrome لینک یاد شده را باز کنید و از گوشه‌ی سمت راست گزینه‌ی Add to Home screen را انتخاب کنید. با استفاده از این روش می‌توانید از طریق Photos به آپلود عکس‌ها، تماشای عکس‌های به اشتراک گذاری شده، ساخت آلبوم‌ها و بسیاری از کار‌های دیگر بپردازید. برای استفاده از این سرویس کافیست به این لینک بروید.

اپلیکیشن Files Go

گوگل این اپلیکیشن را ساخته  تا کاربران بتوانند با بهره‌مندی از آن به مدیریت حافظه بپردازند و همچنین حجم بسیار زیادی از منابع تلفن اندرویدی‌شان را در اختیار این اپلیکیشن نگذارند. این نرم افزار کاربردی امکانات قابل توجهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و برای کسانی که نمی‌خواهند برای نرم افزار مدیریت حافظه‌شان حجم زیادی از تلفن هوشمند را مصرف کنند، می‌تواند گزینه‌ی بسیار مطلوبی محسوب شود.

 Files Go by Google: Free up space on your phone

Files Go by Google: Free up space on your phone

سازنده: Google LLC قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 9.4 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • captain
    captain | ۴ آبان ۱۳۹۷

    آقای میر جوادی عزیز یه محبت کنید چک بفرمایید Youtube go و google go اجازه نصب نمیده. محدودیت کشورو داره. دیتای گوگل پلی هم پا میکنم قبلش و با فیلتر شکن اپ استور جهانی ام ولی بازم اجازه نمیده.

  • abbasalim
    abbasalim | ۳ آبان ۱۳۹۷

    وقتی نمیشه نسخه پرحجم گوگمل مپ و جیمیل و ... رو از گوشیت حذف کرد اینا به چه درد کاربر میخوره (مگه اونی که گوشیش رو روت کنه..)

  • Nima Naghipour
    Nima Naghipour | ۳ آبان ۱۳۹۷

    فکر میکنم اپ های سری go یا همون lite برای گوشی های پایین زده و کشورهایی ک هزینه اینترنت بالایی دارن ساخته شد، منظورم اینه ک ای او اس اصلا نیازی ب این مدل نداره چون اصلا پایین رده ای نداره

  • mahdi_asdn
    mahdi_asdn | ۲ آبان ۱۳۹۷

    دستتون درد نکنه. از این مقاله ها بیشتر بزارید

مطالب پیشنهادی