ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساز و کار هوشمند مبین‌نت برای جبران خسارت اختلال در اینترنت TD-LTE

مدیر روابط عمومی شرکت «مبین نت» در گفتگو با دیجیاتو جزییات بیشتری در خصوص قطعی‌های سرویس TD-LTE این شرکت و راهکار جبران آن برای کاربران ارائه داد. «میلاد حریری» خبر داد که اختلال اینترنت TD-LTE ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۰

مدیر روابط عمومی شرکت «مبین نت» در گفتگو با دیجیاتو جزییات بیشتری در خصوص قطعی‌های سرویس TD-LTE این شرکت و راهکار جبران آن برای کاربران ارائه داد.

«میلاد حریری» خبر داد که اختلال اینترنت TD-LTE مبین نت از ۱۹ شهریور ماه آغاز شده است: «از این تاریخ به مدت ۴ روز به شکل جدی این اختلال وجود داشت. پس از آن سیگنال مزاحم متوقف شد و سپس در بازه‌های زمانی بعدی تا همین یک هفته پیش، سیگنال مزاحم به شکل مقطعی و در بعضی روز‌ها وجود داشت. در واقع با شروع این پارازیت، شبکه ما به شدت تحت تاثیر قرار می‌گرفت.»

او علت اصلی اختلال در شبکه مبین نت را وجود سیگنال مزاحمی عنوان می‌کند که در هفته‌های اخیر، GPS یا سیستم مسیریابی موبایل‌های هوشمند را نیز تحت تاثیر قرار داده است: «دستگاه‌هایی که به هر شکلی با GPS کار می‌کنند با اختلال روبه‌رو شدند. شنیده‌ایم که حتی هواپیمایی نیز به دلیل مکان‌یابی‌های خاصی که دارد با این موضوع به مشکل خورده است.»

با این حال ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به دلایل مختلف پارازیت در آن وجود دارد. آیا مبین نت متوجه تفاوت این پارازیت که باعث اختلالی به این گستردگی شده با سایر پارازیت‌ها شده است؟ مدیر روابط عمومی مبین‌نت در پاسخ به این پرسش دیجیاتو می‌گوید:

«از کلمه پارازیت استفاده می‌کنیم چون برای مردم ملموس است و متوجه می‌شوند یک موضوع مختل کننده وجود دارد. در حقیقت اما این موضوع نه تنها پارازیت نیست، بلکه یک سیگنال و فرکانس قدرتمند است که باعث از بین رفتن فرکانس‌های موجود می‌شود و GPS را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سه ماهواره وجود دارد که اطلاعات دقیق موقعیتی و زمانی را ارائه می‌دهند. این سیگنال، فرکانس این سه ماهواره را از دسترس خارج کرد و ما به همین علت از واژه پارازیت استفاده کردیم.»

حریری در خصوص نتیجه پیگیری مبین‌ نت درباره سیگنال مزاحم می‌گوید سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی، امنیت شبکه و شخص وزیر ارتباطات پیگیر این موضوع بوده‌اند: «همانطور که وزیر ارتباطات گفتند، بحث اینکه ایجاد کننده این سیگنال یا فرکانس از کجاست، نامشخص و نامعلوم است. در بازه زمانی که این سیگنال فعال بود کسی نتوانست شناسایی کند که سیگنال از کجاست.»

همه این‌ها در حالیست که مشکل سیگنال مزاحم هنوز هم به شکل مقطعی و در زمان‌های تصادفی وجود دارد اما مدیر روابط عمومی مبین‌نت خبر می‌دهد که اکنون این شرکت توانسته به راهکاری دست پیدا کند که سیگنال مزاحم باعث اختلال شبکه نشود. او در خصوص چگونگی حل مشکل به دیجیاتو می‌گوید:

«سیستم IP Clock داخلی مبین‌نت را راه‌اندازی کردیم. البته IP Clock یک راهکار جایگزین نیست و ما هرگز نمی‌توانیم به شکل همیشگی با کیفیت بسیار بالا از آن استفاده کنیم. IP Clock در اصل روشی است که در اینترنت‌های FD و موبایل از آن استفاده می‌شود نه در TD-LTE. ما اما این روش را بارگذاری کردیم، و با کمک ویژگی‌هایی که طراحی شبکه ما داشت، توانستیم کیفیت را افزایش دهیم. حالا اگر سیگنال مزاحم دوباره فعال شود که این اتفاق هم اخیراً افتاده است، می‌توانیم به راحتی شبکه را تعویض و بر اساس IP Clock خدمات ارائه کنیم.»

حریری در پاسخ به این پرسش که طرح هدیه برای جبران اختلال، چه حجمی را به کاربر می‌دهد، می‌گوید که این حجم برای کاربران متفاوت است و به شکل هوشمند تعیین می‌شود چون مبین نت می‌داند که هر کاربر با چه حجمی از اختلال رو به رو بوده است: «حجم و زمان‌های مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهیم. این میزان از ۴۰ گیگابایت ۷ روزه شروع می‌شود و بعضی از موارد هم به شکل گیگ‌پک ارائه می‌شود. در این مدل ساعات قطعی مشترک را محاسبه کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم تا دوبرابر، به آنها هدیه بدهیم.»

او خبر می‌دهد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر قطعی‌های اینچنینی نظارت سختی دارد و بعضاً جریمه‌های سنگینی هم برای چنین اتفاقاتی در نظر می‌گیرد: «در این مورد خاص به دلیل درکی که از شرایط وجود داشت، از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هیچ الزامی برای جبران نداشتیم. بعضاً رقبای ما چنین کاری انجام ندادند. کاری که می‌کنیم اما برای رضایت مشتری است و می‌خواهیم توضیح بدهیم که مشکل واقعاً از طرف ما نبوده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی