ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

احتمال مستثنی ‌شدن خودروهای هیبرید از ممنوعیت واردات قوت گرفت

وقتی بحث آلودگی هوا و نفس‌ های گرفته به میان می‌ آید و همه کاسه و کوزه‌ ها بر سر خودروها می‌ شکند. خودروهایی که اگر استاندارد آلایندگی یورو6 را داشته باشند و به‌ عنوان ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۱

وقتی بحث آلودگی هوا و نفس‌ های گرفته به میان می‌ آید و همه کاسه و کوزه‌ ها بر سر خودروها می‌ شکند. خودروهایی که اگر استاندارد آلایندگی یورو6 را داشته باشند و به‌ عنوان پاک‌ ترین خودروهای سال شناخته شوند، در شرایط آلودگی هوای تهران، باز هم به‌ عنوان مقصرین این فاجعه شناخته می‌ شوند و کسی حواسش نیست شاید بنزین ماست که هر خودروی پاکی را دودزا می‌ کند و به موتور خودرو صدمه می‌ زند.

جایگاه خودروهای هیبرید در صنعت خودرو از هر زمان دیگر اهمیت بیشتری دارد. فشار تحریم‌ های آمریکا در طول تاریخ مخاصمه این کشور با مردم ایران به اوج خود رسیده و این درحالی است که صنعت خودرو پیش ‌از اجرای این تحریم ‌ها با تصمیمات شتاب زده دولت به استقبال همین محدودیت‌ ها رفت.
در این بین فشار مضاعفی به روند بهره‎ گیری تکنولوژی‌ های مدرن نیز وارد آمد. ممنوعیت واردات خودرو راه ورود تکنولوژی‌ های پاک را به کشور بست و این امر با توجه به نبود توان تولید خودروهای هیبرید، دور از ذهن کارشناسان حوزه خودرو و فعالان محیط‌زیست در کشور بود.
عمر تکنولوژی هیبرید در جهان به دو دهه می ‌رسد، اما در کشور ما کمتر از یک‌ دهه از واردات این‎ گونه خودروها می ‎گذرد که دلیل آن نبود شناخت کافی از سوی مدیران و تصمیم‌ گیران صنعت خودرو و متولیان کاهش مصرف سوخت و نیز آلاینده‎ های هوا در کشور بوده است.

صنعت هیبرید می‌ توانست سال‌ ها قبل معضل آلودگی‌ هوای کلان‎ شهرهای کشور را تا حدود بسیاری حل کرده و میزان مصرف سوخت سرانه کشور را در مقایسه با سرانه مصرف جهانی به‌ هم نزدیک کند. حال نیز امید به تغییر در وضع موجود با مطرح‌ شدن طرح ساماندهی بازار خودرو جان دوباره ‌ای گرفته است.
مهناز رمضانی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص معتقد است: «کمیسیون صنعت مجلس در طرح ساماندهی بازار خودرو تمام زوایای پنهان و آشکار خودروسازی در کشور را مورد بررسی قرار داده است و می‌ توان گفت طرح ساماندهی نسخه شفابخش برای بازار خودرو خواهد بود.
در این طرح مشکلاتی که بارها ازسوی همه‌رسانه‌ها بدان پرداخته شده و اکثر مردم از آن‌ ها مطلع هستند، در نظر گرفته شده است. یکی از این خواسته‎ های عمومی، ورود خودروهای هیبرید به بازار است تا مشکل آلایندگی خودروهای بنزین ‎سوز و دیزلی کاهش یابد و سطح بهداشت و رفاه عمومی در کشور بالا برود. همچنین با کاهش مصرف سوخت، سرمایه ‌هایی که درحال‎ حاضر برای تامین سوخت هزینه می‌ شود، کاهش یابد.

موافقت بسیاری از نمایندگان با طرح

به گفته رمضانی، طرح ساماندهی بازار خودرو بین نمایندگان خانه ملت موافقان زیادی دارد. در این طرح تعرفه واردات خودرو ها تغییر خواهد کرد. همچنین دانش فنی، قیمت تمام‎ شده و کیفیت خودروهای تولیدی شرکت‌ های خودروساز دستخوش تغییرات می‌ شود. حمایت از واردات خودرو هایی با سوخت پاک نیز در این طرح مطرح شده است.
بسیاری اعتقاد دارند که فرهنگ استفاده از این خودروها با زیرساخت ‌های ممکن در ایران فراهم نیست و هنوز جا برای کار وجود دارد. سال 94 با آمدن تویوتا کمری هیبرید، دیدیم که این ذهنیت بسیار کمرنگ شد و بعد از چند ماه از ورود سری اول کمری LE وXLE، استقبال خوبی از این خودروها صورت گرفت. قیمت مناسب در کنار کارایی بالای این خودرو، به مردم اثبات کرد که اتفاقا خودروی هیبرید برای بازار ایران بسیار مناسب است.

وی در خصوص تاثیرات به‎ کارگیری خودروهای هیبرید در صنعت حمل‌ و نقل گفت: «مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گزارشی اعلام کرده است درحال‎حاضر میزان مصرف بنزین روزانه ۸۱میلیون‌ لیتر و میزان تولید ۶۵.۵ میلیون‌لیتر در روز و واردات روزانه ۱۵میلیون ‌لیتر است. باتوجه‌ به این آمار، متوجه هزینه گزاف سوخت در کشور خواهید شد. سهم بزرگی از این مصرف سوخت در کشور متعلق ‌به خودروهای عمومی و ناوگان حمل ‎و نقل است که با جایگزینی خودروهای هیبرید دولت سرمایه ‌گذاری بزرگی برای آیندگان در کشور کرده است. صندوق بین‌ المللی پول نیز اعلام کرده است تا سال ۲۰۴۰ بیش‌ از ۹۰درصد خودروها در آمریکا، کانادا و اروپا برقی یا هیبرید می‌ شود اما اکنون این خودروها در ایران، به دلیل اعمال تعرفه ‌های سنگین از سوی دولت بسیار گران به دست مشتریان می‌ رسد.»

هزینه‎ های ممنوعیت ورود خودروهای هیبرید

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: «مصرف سوخت‌ های فسیلی به ‎تنهایی هزینه‌ هایی را به دولت و بخش‌ های درمانی دولتی وارد می‌ کند که از درآمد برخی کشورهای منطقه نیز بیشتر است. اگر این بار سنگین از دوش دولت برداشته شود، قطعا سازمان‌ های خدمات ‎دهنده بهداشت در کشور چابکی بیشتری خواهند یافت.»

وی درخصوص شیوع بیماری ‌های خاص ناشی ‌از سوء مصرف سوخت‌ های فسیلی تاکید داشت: «بیماری‌ های قلبی و ریوی در کلان ‌شهرها که ناشی‌از آلودگی هوا هستند، جزو پر هزینه ‌ترین بخش‌ های خدماتی بیمه‌ های درمانی شده به حساب می ‌آیند. این امر به غیر از هدررفت هزینه ‌های نیروی انسانی در سطح کشور، معضلات اجتماعی دیگری را به کلان‌ شهرها تحمیل می‌ کند. کاهش مصرف سوخت می ‌تواند اولین راهکار پیشنهادی تکنیکال برای مبارزه با آلودگی هوا باشد. بسیاری از بیماری ‌های سرطان خون، ریه و.. نیز ریشه در آلودگی‌ هوا و ریز ذرات معلق در هوا ناشی‌از سوخت بنزن در ترکیب بنزین‌ های مصرفی خودروهای فسیلی‌ سوز دارند.»
مشوق ‌های خرید خودروهای هیبرید در دیگر کشورها
یکی از مولفه‌ های اساسی کاهش ترافیک و آلودگی‌ ها در کلانشهرها استفاده از کم هزینه ‌ترین، سالم ‌ترین و راحت‌ ترین وسایل نقلیه است، خودروهای هیبریدی با توجه به اینکه سوخت اولیه آنها در ترافیک 60 کیلومتر در ساعت با استفاده از برق است و سرعت سرویس هم در کلانشهرها عددی بالاتر از 60 کیلومتر در ساعت نیست، می تواند در کاهش آلایندگی مفید باشد.

خودروهای هیبرید

این کارشناس صنعت خودرو درخصوص مشوق ‌های خرید خودروهای هیبرید در دیگر کشورهای جهان افزود: «در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی تاریخ پایان مصرف خودروهای فسیلی سوز پایان سال 2040 اعلام شده است. پس‌از برخی کشورهای اروپای‌ غربی، مقامات چینی هم اعلام کرده‌ اند که این کشور به‌دنبال ممنوع‌ کردن تردد خودروهایی است که از سوخت‌ های فسیلی استفاده می‌ کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی