ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هوش مصنوعی محققان دانشگاه کالیفرنیا درمان بیماری آلزایمر را آسان‌تر می‌کند

بیماری آلزایمر بدون شک یکی از دردناک‌ترین عوارض مغزی محسوب می‌شود که یک فرد می‌تواند طی زندگی خود با آن روبرو شود. با این حال طی سال‌های اخیر پژوهش‌های متعددی برای کاهش عوارض این بیماری ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۸ آبان ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

بیماری آلزایمر بدون شک یکی از دردناک‌ترین عوارض مغزی محسوب می‌شود که یک فرد می‌تواند طی زندگی خود با آن روبرو شود. با این حال طی سال‌های اخیر پژوهش‌های متعددی برای کاهش عوارض این بیماری انجام شده که یکی از جدیدترین آن‌ها کمک گرفتن از هوش مصنوعی برای شناسایی آلزایمر قبل از نمود پیدا کردن علائم اصلی آن است.

البته این اولین نمونه استفاده از هوش مصنوعی در درمان بیماری‌ها نیست و دانشمندان پیش از این برای تشخیص مشکل قلب، افسردگی و حتی بیماری چشم هم از این تکنولوژی استفاده کرده بودند. محققان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از تصاویر گرفته شده از مغر بیماران مبتلا به آلزایمر یک هوش مصنوعی را تعلیم داده‌اند که می‌تواند باعث آغاز سریع‌تر روند درمان و جلوگیری از گسترش این بیماری شود.

با آموزش بیش از ۲۱۰۰ تصویر به این هوش مصنوعیِ، محققان دانشگاه کالفرنیا می‌توانند علایم مربوط به متابولیسم آلزایمر را با دقت ۱۰۰ درصد شناسایی کند. البته این تکنولوژی تازه تنها روی ۴۰ نفر آزمایش شده و فاصله زیادی تا همگانی شدن دارد.

بیماری آلزایمر
تصویر سمت راست: فرد مبتلا به بیماری آلزایمر - تصویر سمت چپ: فرد سالم

با این حال، تربیت این هوش مصنوعی کمک زیادی را برای تشخیص بیماری‌هایی مانند آلزایمر که شناسایی آن‌ها سخت است می‌کند و شاید انگیزه‌ای برای آغاز کار پژوهش‌هایی با مقایس بزرگتری هم باشد.

طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه درمان بیماری آلزایمر صورت گرفت است. برای مثال و بر اساس نتایجی که اخیرا به دست آمده، مصرف آنتی اکسیدن‌ها باعث می‌شود پیشرفت بیماری آلزایمر به طور قابل مشاهده‌ای آهسته‌تر شود.

البته در حال حاضر زمزمه‌هایی در رابطه با امکان درمان کامل آلزایمر هم شنیده می‌شود و امکان دارد این بیماری تا چند سال آینده برای همیشه درمان شود. تا آن موقع بهتر است در صورت مشاهده علایمی همچون عدم امکان حدس زدن لغات، مشکل در به یاد آوردن اسامی افراد و فراموش کردن مواردی که تازه مطالعه کرده اید حتما به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی