ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیروزآبادی: مدیریت گذرگاه اینترنت کشور باید فقط یک مسئول داشته باشد

طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است اما یکی از بخش‌های حاشیه‌ساز آن که مربوط به «صیانت از داده‌ها» می‌شود، پیشنهاد می‌دهد که مدیریت گذرگاه ورودی و خروجی اینترنت کشور ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۶

طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است اما یکی از بخش‌های حاشیه‌ساز آن که مربوط به «صیانت از داده‌ها» می‌شود، پیشنهاد می‌دهد که مدیریت گذرگاه ورودی و خروجی اینترنت کشور به نیروهای مسلح سپرده شود.

«ابوالحسن فیروزآبادی»، رییس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر چگونگی دیدگاه مرکز ملی فضای مجازی در رابطه نسبت به این طرح می‌گوید:

«این طرح هر روز تغییر می‌کند و هنوز در مجلس در رابطه با آن بحث وجود دارد. گذرگاه باید یک مسئول داشته باشد و مسئولیت آن قابل تقسیم نیست چون در زمینه پاسخ‌گویی به مشکل می‌خورد. گذرگاه اینترنت کشور باید کارایی داشته باشد و مطابق شرایط روز توسعه پیدا کند. از طرفی با بخش اجرایی که مصرف‌کننده اصلی اینترنت در کشور است، در تماس باشد. از همه این‌ها مهم‌تر مسئول این بخش باید مسئولیت‌پذیری امنیتی را برعهده بگیرد. به همین دلیل مسئولیت این بخش باید واحد باشد.»

فیروزآبادی به این پرسش که آیا این مدیریت واحد باید از سوی وزارت ارتباطات باشد یا نیروهای مسلح، پاسخ نداد.

اظهار نظر فیروزآبادی در حالی است که سردار «غلامرضا جلالی»، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ۱۵ آبان گفت که برداشت عمومی از این طرح، تحلیل غلط بوده و صرفاً بحث نیروهای مسلح در میان نیست، بلکه چندین بخش باید در این حوزه مشارکت داشته باشند. سردار جلالی در همین رابطه به دیجیاتو گفته بود:

«وزارت ارتباطات برقرار کننده زیرساخت مرز سایبری است و کنترل‌کننده، وزارت اطلاعات است. در مرز، چندین ماموریت وجود دارد: امنیتی، دفاعی، کنترل جاسوسی و برقراری زیرساخت. برای مثال در مزر هوایی فرودگاه مهرآباد یا امام خمینی، وزارت راه است که آنجا را مدیریت می‌کند ولی وزارت راه همه‌ی مسئولیت‌ها را برعهده ندارد. در مرز سایبری هم هر دستگاهی وظیفه خودش را دارد و بخش دفاع هم وظیفه مرزبانی دفاعی در فضای سایبر را دارد که باید تعریف و دنبال شود.»

سردار جلالی همچنین گفته بود که در فضای سایبری مانند فضای فیزیکی مرز وجود دارد که در آن مرز هم باید مشارکت همه دستگاه‌های مسئول و دارای وظیفه در این حوزه پیش‌بینی شود. این البته دیدگاهی است که دبیر شورای عالی فضای مجازی با آن مخالف است و عقیده دارد که مسئولیت باید واحد باشد.

در ماده ۱۲ طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی که در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شده بود، می‌خوانیم:

«مرزبانی دیجیتال و دفاع سایبری از کشور و جلوگیری از بهره برداری غیر مجاز از داده‌های مجازی در درگاه‌های ورود و خروج پهنای باند کشور، با محوریت ستاد کل نیروهای مسلح، توسط مراجع ذی‌ربط انجام خواهد شد. حدود و ثغور وظایف با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب فرماندهی معظم کل قوا خواهد رسید.»

«حمیده زرآبادی»، نماینده مجلس شورای اسلامی و از امضا کنندگان طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی پیش از این در رابطه چرایی تلاش جهت واگذاری گذرگاه اینترنت کشور به نیروهای مسلح، به دیجیاتو گفته بود:

 «ماده ۱۲ می‌گوید مرزبانی دیجیتال، برعهده نیروهای مسلح است و من فکر می‌کنم این ماده باید تغییر کند چون فضای مجازی با فضای حقیقی متفاوت است. البته بحث مرزبانی دیجیتالی که مطرح می‌شود به مفهوم جلوگیری از حملات سایبری و صیانت از حریم داده‌هاست. اما در کل ساماندهی در این حوزه‌ها خوب است و ما خیلی هم مقابل پیشرفت تکنولوژی در این حوزه قوانین نداریم. ولی قرار نیست مسائل پیچیده‌تر و مشکلات بیشتر شود، و اگر قرار باشد چنین شود، خلاء قانونی داشته باشیم بهتر است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • enrix
    enrix | ۲۲ آبان ۱۳۹۷

    آقا ما کافریم ما ضد انقلابیم ما همه چی در نظر بگیرید هستیم! ولی شهید چمران چی؟؟
    دقت کنید ایشون چی گفتند : کسی که تخصصی ندارد و کاری را میپذیرد بی تقواس!!!!!!!!
    چرا کسایی که فرق بین پهنای باند و سرور رو نمیدونن باید بیان مسئولیت مهم مدیریت
    پورت هارو به عده بگیرن! یعنی فردا تو استیم مشکل پیش بیاد جوابگو هستن؟؟؟؟

  • LOGANLEGEND
    LOGANLEGEND | ۲۲ آبان ۱۳۹۷

    نامفهومه!

    • enrix
      enrix | ۲۲ آبان ۱۳۹۷

      درد بزرگ مملکت ما اینجاس چه موافق این طرح چه مخالفشون یه کلمه بلد نیستن حرف بزنن فقط مرز حقیقی رو تشبیه میکنن به مرز مجازی و برعکسش! درباره چیزی حرف میزنن که هیچ تخصصی ندارن!اونوقت یکی از من درباره نماز و این چیزا بپرسه صریح میگم نمیدونم! خیلی سادس بگید نمیدونم!

مطالب پیشنهادی