ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نبرد رو در رو؛ سلاطین چهارچرخ متحرک ها در برابر یکدیگر [مشاهده کنید]

آئودی اولین خودروسازی بود که  سیستم چهارچرخ متحرک مدرن را اولین بار در مدلی با نام quattro در نمایشگاه ژنو سال 1980 میلادی به جهانیان معرفی کرد. این تاریخ تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

آئودی اولین خودروسازی بود که  سیستم چهارچرخ متحرک مدرن را اولین بار در مدلی با نام quattro در نمایشگاه ژنو سال 1980 میلادی به جهانیان معرفی کرد. این تاریخ تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ مسابقات رالی که امروزه با نام WRC می شناسیم تبدیل شد. در آن زمان تمامی خودروهای شرکت کننده در این مسابقات از آرایش سیستم محور متحرک عقب بهره می بردند و آئودی با هوشمندی به سبک آلمان ها با تغییر که در قوانین مسابقات رالی به وجود آورد با معرفی اولین خودروی رالی چهارچرخ متحرک حکمرانی خود را در این مسابقات آغاز کرد.

به گونه ای که پس از آن تاریخ تنها لانچیا استراداله (037) به عنوان یک خودروی محور متحرک عقب توانست قهرمان این مسابقات شود. این مسابقات تا سال 1986 میلادی تحت عنوان گروه B شناخته می شد و پس از این تاریخ تحت نام گروه A تا سال 1996 میلادی ادامه پیدا کرد و پس از آن تا به امروز تحت عنوان مسابقات رالی قهرمانی جهان WRC شناخته می شود.

سیستم چهارچرخ متحرک

امروزه به مدد فن آوری های پیشرفته و استفاده از سیستم های الکترومکانیکی چهارچرخ متحرک دچار تغییر و تحول اساسی شده است و حتی امکان فرمان دادن به چرخ های عقب نیز در بعضی از این محصولات مشاهده می شود.

مجله TOPSPEED اخیرا تستی را برای میزان هوشمند بودن سیستم های چهارچرخ متحرک تدارک دیده است که خودروها در شرایط مختلف با قرار گیری بر روی یک تا چهار غلتک (رولر) به بررسی عملکرد و مقایسه خود با دیگر رقبا می پردازند. آئودی Q8 quattro که در واقع همان لامبورگینی اوروس با برند آئودی است در این تست حضور دارد.

دیگر رقیب آئودی یعنی بی ام و نیز که سالیان طولانی به عنوان یکی از خودروسازان مشهور در زمینه ساخت مدل های محور متحرک عقب شناخته می شد نیز در این تست حضور بهم رسانده است. یکی از محصولات تاریخی بی ام و در زمینه سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند  M5 F90 است. این خودرو که با تجهیز شدن به سیستم چهارچرخ متحرک توانسته رکوردهای مختلفی را در پیست های اتومبیل رانی به ثبت برساند در حال حاضر به نوعی  به عنوان سریع ترین سدان جهان شناخته می شود. در واقع سیستم چهارچرخ متحرک استفاده شده در M5 به قدری میزان کنترل و عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار داده است که این خودرو را به مقدار بسیار زیادی از نسل قبل آن جدا می کند و حتی احتمال این نیز داده شده است که بی ام و در آینده و با معرفی نسل جدید M3/M4 از آرایش چهارچرخ متحرک برای مدل های نامبرده شده استفاده کند.

در هر صورت این مجله به بررسی عملکرد M5 نیز پرداخته است که در ادامه می توانید مشاهده کنید و به مقایسه عملکرد آخرین فن آوری ها از سوی خودروسازان بزرگ آلمانی بپردازید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی