ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

جزئیات بیشتر از لاکهید مارتین X-59 Quiet؛ ثبت سرعت 1500 کیلومتر بر ساعت در سکوت

لاکهید مارتین یکی از معروف ترین شرکت های آمریکایی است که در حوزه های مختلف از جمله هوافضا فعالیت می کند. این شرکت می خواهد با هواپیمایی موسوم به X-59 Quiet چالش بزرگ کمبود سرعت را ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۵

لاکهید مارتین یکی از معروف ترین شرکت های آمریکایی است که در حوزه های مختلف از جمله هوافضا فعالیت می کند. این شرکت می خواهد با هواپیمایی موسوم به X-59 Quiet چالش بزرگ کمبود سرعت را که سال هاست گریبان صنعت هوانوردی جهان را گرفته است پشت سر بگذارد، لاکهید مارتین بخشی به نام توسعه برنامه های پیشرفته دارد که با نام مستعار Skunk Works شناخته می شود. اگر نگاهی به تاریخچه این بخش داشته باشیم، خواهیم دید که هواپیماهای بسیار پیشرفته ای توسط مهندسین آن طراحی و تولید شده اند. از جمله این هواپیماها می توان به F-117 Nighthawk، جنگنده معروف F-22 Raptor و جت چند منظوره F-35 Lightning II اشاره کرد.

X-59 Quiet

به تازگی ناسا قراردادی را با Skunk Works امضا کرده و وظیفه تولید هواپیمای آزمایشی و سوپرسونیک X-59 Quiet را بر عهده این بخش گذاشته است. به گفته لاکهید، مراحل ساخت این هواپیما آغاز شده و حتی قسمت های اولیه آن تکمیل شده اند.

طبق تصاویر موجود هواپیمای آزمایشی X-59 Quiet طراحی منحصر به فردی دارد. دماغه این هواپیمای مافوق صوت بسیار طولانی بوده و بدنه آن از پهنای کمی برخوردار است. ضمن اینکه کابین خلبان نیز در قسمت میانی تعبیه شده است.

X-59 Quiet (1)

هدف از بکارگیری چنین شکلی برای بدنه، به حداقل رساندن صدای ناشی از شکستن دیوار صوتی اعلام شده است. شرکت لاکهید در نظر دارد اولین پرواز آزمایشی X-59 Quiet را در سال 2021 انجام دهد.

X-59 Quiet (5)

جدیدترین هواپیمای آمریکایی ها با هدف پرواز تا ارتفاع 55 هزار پا (16.7 کیلومتر) و با حداکثر سرعت 940 مایل (حدود 1500 کیلومتر) توسعه می یابد. اما نکته فوق العاده جالب اینکه صدای تولید شده توسط این هواپیمای سوپرسونیک به اندازه بسته شدن در یک خودرو خواهد بود! به عبارت دقیق تر بلندی صدای حداکثر 75 دسیبل برای X-59 هدفگذاری شده است؛ به همین خاطر پسوند Quiet (به معنای ساکت) در نام آن دیده می شود.

X-59 Quiet (2)

چنانچه تست های مربوط به نمونه آزمایشی همراه با موفقیت باشد، در سال های آینده شاهد آغاز عصری جدید در صنعت هوانوردی و عرصه مسافرت های هوایی بین قاره ای خواهیم بود، عصری که می توان آن را ترکیب سرعت و سکوت دانست.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی