ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف شیر عنکبوت؛ فقط پستانداران نیستند که به فرزندان خود شیر می‌دهند

شاید باور کردن وجود شیر عنکبوت تا حدودی سخت باشد اما پژوهش های جدید نشان می دهند که نوعی عنکبوت جهنده با نام علمی Toxeus magnus وجود دارد که مانند پستانداران، به فرزندان خود شیر ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

شاید باور کردن وجود شیر عنکبوت تا حدودی سخت باشد اما پژوهش های جدید نشان می دهند که نوعی عنکبوت جهنده با نام علمی Toxeus magnus وجود دارد که مانند پستانداران، به فرزندان خود شیر می دهد.

نوزادان عنکبوت جهنده پس از بلوغ نیز از شیر مادر تغذیه می کنند

بندپایان مختلف از جمله عنکبوت ها روش ها و سطوح مختلفی از نگهداری و مراقبت فرزندان را به نمایش می گذارند که محافظت از تخم ها قبل از تولد، حمل نوزادان بر پشت و گذاشتن تخم های نابارور جهت تغذیه، نمونه هایی از آن هستند. اما تحقیق جدیدی که توسط آکادمی علوم چین انجام شده، نشان می دهد نوزادان عنکبوت جهنده نه تنها از شیر مادر خود تغذیه می کنند، بلکه تا مدتی پس از بلوغ نیز به این کار ادامه می دهند.

اغلب مردم بندپایان را مانند ربات های کوچکی تصور می کنند که تنها به تغذیه و تولید مثل پرداخته و خیلی زود می میرند. اما پژوهش جدید سطح بالاتری از ارتباطات میان این موجودات کوچک را نشان داده و ثابت می کند عنکبوت ها هم به رشد فرزندان خود اهمیت می دهند.

شیر عنکبوت

بر اساس مشاهدات تیم محقق، نوزادان عنکبوت جهنده تا 21 روز در لانه باقی مانده و در این مدت، عنکبوت مادر هیچ غذایی را با خود به لانه باز نمی گرداند؛ اما نوزادان رشد می کنند. با نگاه دقیق تر به لانه و رفتار عنکبوت ها، مشخص شد عنکبوت مادر در هفته نخست پس از  تولد، ماده ای را در سطح لانه ترشح می کند که نوزادان از آن تغذیه می کنند.

پس از هفت روز فرزندان به صورت مستقیم شیر عنکبوت را مصرف کرده و تا 21 روز به همین صورت رشد خواهند کرد. جالب اینکه در حالت عادی، پس از سه هفته نوزادان عنکبوت جهنده به بلوغ رسیده و لانه را ترک می کنند. اما در شرایط آزمایشگاه، این نوزادان تا 18 روز پس از بلوغ نیز به لانه بازگشته و از شیر عنکبوت مادر تغذیه کرده اند.

شیر عنکبوت

لازم به ذکر است که پس از بازه زمانی 21 روزه، عنکبوت مادر از بازگشت فرزندان مذکر به لانه جلوگیری کرده اما عنکبوت های ماده همچنان به لانه رفت و آمد می کنند.

گفتنی است فرآیند شیردهی به نوزادان فعلاً تنها در گونه Toxeus magnus مشاهده شده و مشخص نیست در طبیعت چند گونه عنکبوتی دیگر قادر به انجام چنین کاری هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Abbas_Amoohashemi
    Abbas_Amoohashemi | ۱۱ آذر ۱۳۹۷

    تصور کن عنکبوت با بچش دعواش میشه بهش میگه: شیرم رو حلالت نمیکنم! ?
    بعد بچش میگه: کدوم شیر منکه با شیرخشک بزرگ شدم! ?

مطالب پیشنهادی