ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید بی ام و 530 نسل پنجم؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت، مزایا و معایب

تملک محصولاتی از برندهای لوکس دنیا، موضوعی جذاب برای اغلب مردم است اما با توجه به قیمت بالای آنها نسبت به محصولات مشابه از برندهای رده پایین تر، در بسیاری از کشور های دنیا در ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۸ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

تملک محصولاتی از برندهای لوکس دنیا، موضوعی جذاب برای اغلب مردم است اما با توجه به قیمت بالای آنها نسبت به محصولات مشابه از برندهای رده پایین تر، در بسیاری از کشور های دنیا در حد یک رویا باقی خواهد ماند. اما در زمینه خرید خودرو، اگر توان کنار آمدن با انتخاب یک گزینه دست دوم سالم و شاید کم کارکرد را داشته باشید، روزنه امیدی وجود خواهد داشت. در بازار ایران که خودروهای کره ای در شاخه لوکس رده بندی می شوند، اگر خواهان تجربه مالکیت یک خودروی لوکس واقعی باشید و همینطور جیب خود را کاملا خالی نکنید، بهترین راهکار پیش رو خرید مدل های دست دوم برند هایی مثل بنز، ب ام و و لکسوس است. در این بین سری 5 ب‌ ام‌ و از گزینه های وسوسه کننده بین برندهای آلمانی است. بی ام و 530 نسل پنجم نیز بی شک یکی از همین خودروهاست که حالا در بازار دست دوم گزینه ای جذاب و البته پرحاشیه به نظر می رسد.

بی ام و 530

پروسه طراحی و تولید نسل پنجم ب ام و سری پنج که با کد E60 شناخته می شود در سال 1997 کلید خورد و تحت نظارت مدیر بخش طراحی آن زمان، کریس بنگل، تا سال 2002 ادامه یافت. این مدل در 5 جولای سال 2003 در اروپا و طی اکتبر 2003 در ایالات متحده معرفی شد. سری 5 ب‌ ام‌ و از زمان عرضه اولین نسل خود در سال 1972 تا به حال یکی از پرطرفدارترین سدان های لوکس و اسپرت در جهان است. تاکنون 7 نسل مختلف از این سری روانه بازار گشته اند که با کدهای E12، E28، E34، E39، E60، F10 و G30 (آخرین نسل) شناخته می شوند که نسل آخر آن نیز به بازار داخلی کشورمان راه پیدا کرده است و با قیمت های سرسام آوری خرید و فروش می شود. اتاق E60 در بازار ایران خوشبختانه با تنوع زیادی از منظر فنی ارائه شد اما به دلیل محدودیت شماره گذاری خودروهای دارای حجم موتور بالا، مدل های جدیدتر از این مزیت برخوردار نیستند.

بی ام و 530
از راست به چپ: E12، E28، E34، E39، E60، F10، G30

این نسل از سری 5 ب‌ ام‌ و پس از مدل 518 که در سال های پیش از انقلاب به ایران وارد می شود محبوب ترین در بازار کشور است و به دلیل فراوانی مدل بی ام و 530i عامه مردم آن را با همین نام می شناسند. این خودرو در بین سال های 2005 تا 2010 در بازار ایران حضور داشت و بسیاری از نمونه‌ های 2005 آن در سال 2008 از گمرک ترخیص شدند.

نسخه M مدل E60 (بی ام و M5) در سال 2005 با پیشرانه‌ 10 سیلندر V شکل با حجم 5 لیتر و قدرت 507 اسب بخار معرفی شد. از این سوپر سدان در 20 هزار و 548 دستگاه تولید شد و موفق‌ترین نسل از سری 5 ب‌ ام‌ و به شمار می رود. M5 E60 اولین سدان جهان بود که از پیشرانه‌ V10 بنزینی قدرت می‌ گرفت و به یاری بهره گیری از این پیشرانه سریع‌ترین سدان جهان در آن زمان بود. در این راهنمای خرید نگاهی به جزئیات مدل های کارکرده و عملکرد آن ها در بازار ایران خواهیم انداخت. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری بی ام و سری پنج نسل پنجم

بی ام و 530

وقتی نخستین تصاویر از پنجمین نسل سری 5 ب‌ ام‌ و در سال 2003 منتشر شدند، به دلیل طراحی ساختار شکنانه بسیاری زبان به انتقاد گشودند. با این حال و با گذشت زمان نگاه ها نسبت به E60 تغییر کرد و به تدریج اوج هنر تیم طراحی به سرپرستی کریس بنگل برای دوست داران قدیمی ب ام و نیز آشکار شد چراکه طراحی این خود رو فراتر از زمان خود بود.

بی ام و 530

چراغ های چشم گربه ای با لنز های دوگانه زنونی جدای بر افزایش خشونت در دماغه، طرحی ماندگار را در ذهن بیننده ثبت و در کنار جلو پنجره کلیوی و لگوی آبی سفید باواریایی ها به راحتی نگاه ها را محسور خود می کنند. طراحی این چراغ ها به قدری خاص و متفاوت صورت گرفته که سایر بخش های دماغه خودرو کاملا ساده به نظر می رسند و همینطور هم هست. این چراغ ها در بخش بالایی به نواری از LED نارنجی رنگ مزین شده اند که بی شباهت به ابروی انسان نیستند و نقش چراغ راهنما را ایفا می کنند. به جرئت می توان چراغ های E60 را در قسمت جلو، آغازگر نسلی نوین از چراغ ها در طراحی خودروهای پس از آن بدانیم.

E60 یکی از اولین خودروهای جهان با سپر جذب شده در بدنه محسوب می شود. این سپر بخش زیادی از المان های قسمت جلو را احاطه کرده که جلوپنجره معروف ب ام و هم شامل آن ها می شود. در بخش پایینی سپر جلو دو چراغ می شکن گرد و کوچک قرار دارند و ورودی هوا نیز در میان آن ها دیده می شود. این ورودی هوا در مدل های فیس لیفت بسیار عریض و یکپارچه است در حالی که در مدل های قدیمی تر به صورت 3 تکه طراحی شده بود.

بی ام و 530
535i با کیت بدنه ام پاور

در نمای جانبی گلگیرها با حجم و برآمدگی مناسب خوب جلوه می کنند. از بخش انتهایی نوار چراغ جلو خطی نشات گرفته که تا چراغ عقب ادامه یافته است. چراغ های راهنمای کناری با طرحی سه گوش در پس گلگیر جلو قرار دارند و خبری از راهنمای روی آینه جانبی نیست. نحوه طراحی درب ها و ستون های جانبی ساده بوده اما ترکیب نهایی خوبی را با شکل بدنه خودرو رقم زده اند.

بی ام و 530

نمای عقب E60 تا حدودی ساده است به خصوص با توجه به فرمی که در دماغه خودرو انتظارتان را می کشد. چراغ های عقب تا حدودی وامدار نسل قبلی سری 5 هستند اما با وجود طراحی ساده، ظاهری خشن و جذاب دارند.

خصوصا در مدل های فیس لیفت که گرافیک جدید چراغ هایشان در شب خیره کننده است. سپر عقب حامی دو شبرنگ و خروجی های اگزوز پیشرانه بوده و در کنار سادگی، به دلیل طراحی بی نقض حجم خوبی به این قسمت بدنه می دهد و همچنان می تواند سن و سال بالای E60 را مخفی نگه دارد.

طراحی داخلی

بی ام و 530

در داخل کابین میزان متنابهی از چرم و چوب و در تریم های خاصی فلز بکار رفته و طراحی این بخش همانند خارج تا حدودی اسپرت جلوه می کند. هنگامی که درون کابین قرار می گیرید، سریعاً متوجه دو بخش مواج بالای داشبورد می شوید که یکی صفحه نمایش و دیگری صفحه آمپر را تحت پوشش قرار داده اند.

بی ام و 530

در میانه داشبورد تریم چوبی یا فلزی خودرو قرار دارد که در مدل های فیس لیفت تا از طرفین تا رودری ها ادامه یافته و در کنسول میانی نیز بکار گرفته شده است. دریچه های کولر طراحی ذوزنقه ای و ساده دارند.

بی ام و 530

در بخش پایین دریچه های میانی ادوات تنظیم سیستم تهویه هوا وجود دارند که با سه اهرم دوار و 5 کلید، تنظیمات متفاوتی در اختیارتان قرار می دهند. کمی پایین تر دریچه ها و سیستم سی دی پلیر قرار دارد که با توجه به سطح آپشن خودرو خروجی خود را از طریق 6 یا 10 بلندگو به گوش سرنشین می رساند.

بی ام و 530

در کنسول میانی زیر آرنجی سرنشینان جلو، دسته دنده و جوی استیک سیستم Idrive وجود دارند و کل این مجموعه ارگونومی بسیار خوبی در اختیار راننده قرار می دهد، حتی با این وجود که مانند نسل های جدیدتر داشبورد به سمت راننده متمایل نیست.

بی ام و 530

نشانگرهای دور موتور و سرعت سنج E60 از همان طراحی همشگی ب ام و های پیش از خود بهره می برد که با نور پس زمینه نارنجی رنگش، در شب جلوه ای خاص و متفاوت دارد. فضای داخلی نسل پنجم سری 5 در ردیف جلو تا حدی مطلوب است و افراد قد بلند از نظر فضای سر در هر دو ردیف با کمبودی مواجه نمی شوند.

بی ام و 530

اما فضای پای سرنشینان عقب برای خودرویی در این کلاس و با این ابعاد بدنه کافی نیست و انحنای موجود در پشت صندلی های جلو نیز به منظور برطرف کردن این معضل در نظر گرفته شده اند. صندوق عقب 560 لیتری E60 فضای بسیار زیادی در اختیار دارنده می گذارد که از دیگر مزیت های آن به شمار می رود.

در بخش داخلی خودرو تفاوت های بین مدل های فیس لیفت و قدیمی تر وجود دارد که به صورت مختصر به آن ها می پردازیم.

اولین مورد غربیلک فرمان است که در مدل های جدیدتر مشابه نمونه استفاده شده در نسل دوم سری 6 است و از پدال شیفتر بهره می برد. مورد دیگر طراحی رودری هاست که در مدل های غیر فیس لیفت فرم چندان جالبی ندارند و بلعکس در نسخه های فیس لیفت از طرحی بسیار مناسب بهره می برند.

دو مورد دیگر دسته دنده و سیستم Idrive هستند که اولی در مدل های فیس لیفت از نوع جوی استیکی بوده و دومی به لطف برخی بروزرسانی ها بسیار کاربرپسندتر از نسخه اول شد؛ چراکه نسخه اولیه سیستم Idrive از رابط کاربری پیچیده ای بهره مند بود. در بخش انتهایی میان داشبورد و در جلوی دسته دنده نیز شاهد تغییراتی در نحوع قرارگیری دکمه های مربوط به گرمکن های صندلی ها هستیم.

مشخصات فنی

مدل 535 با موتور شش سیلندر توربو با قدرت 302 اسب بخار

همانطور که پیشتر اشاره کردیم نسل پنجم سری 5 ب‌ ام‌ و با پیشرانه های بسیار متنوعی در ایران موجود است. 4 مدلی که در بازار وجود دارند عبارتند از 520i، 525i،530i و 540i که مدل 540i به تعداد فوق العاده محدود به کشور وارد شد.

بی ام و 530

بی ام و 520 از پیشرانه ای 2 لیتری 4 سیلندر با قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتون بر متر بهره می برد. شتاب 0 تا 100 این مدل در حدود 10.6 ثانیه و حداکثر سرعت آن 219 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت این پیشرانه در E60 حدود 8.2 لیتر در هر 10 کیلومتر محاسبه شده است که با توجه به ظرفیت مخزن سوخت 70 لیتری و وزن 1565 کیلوگرمی خودرو نوید پیمایش هایی طولانی را می دهند.

بی ام و 530

بی ام و مدل 525 تولید 2007 به بعد با جهشی چند پله ای به پیشرانه 3 لیتری با 6 سیلندر و  مجهز می شود. این پیشرانه 218 اسب بخار قدرت و 270 نیوتون متر گشتاور در اختیارتان می گذارد و بدین ترتیب طی زمانی برابر 7.9 ثانیه از ایست کامل به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا خواهید کرد.حداکثر سرعت این مدل از سری 5 ب‌ ام‌ و 243 کیلومتر در ساعت، مصرف سوختش 9.4 لیتر در 100 کیلومتر و وزن آن 1605 کیلوگرم عنوان شده. مدل های 525 تولید قبل از 2007 از پیشرانه های 2.5 لیتری شش سیلندر بهره می برند که 189 اسب بخار قدرت و 245 نیوتون متر گشتاور ایجاد می کند. شتاب 0 تا 100 حاصل از این پیشرانه ها که با کد M54B25 شناخته می شوند برابر 7.9 ثانیه و مصرف سوختشان نیز برابر 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

معروف ترین مدل نسل پنجم سری 5 ب‌ ام‌ و که همان بی ام و 530 است از پیشرانه کد N53B30 استفاده شده در بی ام و 525 بهره می برد. تفاوت اصلی در میزان خروجی این 2 پیشرانه است. خروجی پیشرانه 530 برابر با 272 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور است (مدل های قبل از فیس لیفت قدرت کمتری را در محدوده 231 الی 258 اسب بخار ارائه می دهند) که این سدان سنگین وزن را قادر می سازد در ظرف تنها 6.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت بی ام و 530 محدود شده به 250 کیلومتر در ساعت، وزن آن برابر 1615 کیلوگرم و مصرف سوخت متوسط آن 9.3 لیتر در 100 کیلومتر است. بی ام و 530 تولید شده تا قبل از سال 2007 خروجی برابر 258 اسب بخار دارند.

برخلاف 3 مدل قبل که از پیشرانه های خطی مشهور ب ام و سود می بردند بی ام و 540 از نیروگاهی V8 به حجم 4 لیتر نیرو می گیرد. 306 اسب بخار و 390 نیوتون متر گشتاور ناقابل حاصل چنین ترکیب زیباییست. شتاب 0 تا 100 این مدل 6.2 ثانیه، حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت به صورت محدود شده و میزان مصرف سوخت متوسط 10.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. وزن این مدل 1735 کیلومتر است.

تمامی مدل های سری 5 ب‌ ام‌ و به غیر از مدل 520 از رینگ های 17 اینچی کارخانه و تایر های 225/55 بهره می برند. مدل 520 دارای رینگ هایی به شعاع 16 اینچ است. گیربکس هر 4 مدل نیز از نوع 6 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده که خروجی پیشرانه ها را به چرخ های عقب انتقال می دهند. در ضمن پیشرانه های موجود در مدل 530 به دلیل نسبت تراکم بسیار بالای 12 به 1 به کیفیت سوخت فوق العاده حساس است. البته نسخه های دو دیفرانسیل (X DRIVE) بی ام و 530 نیز به تعداد محدود به کشور راه یافته اند که از نظر مشخصات موتور و گیربکس با گونه های تک دیفرانسیل مشابهت دارند.

امکانات ایمنی و رفاهی ب ام و سری پنج نسل پنجم

بی ام و 530

سری 5 ب‌ ام‌ و در نمونه فیس‌ لیفت و فول‌ ترین حالتش امکاناتی همچون سیستم نمایشگر هدآپ دیزپلی (HUD)، امکان تنظیم برقی غربیلک و ذخیره آن، تنظیم برقی صندلی‌ ها به همراه تنظیم گودی کمر، ماساژور صندلی (540i)، گرمکن صندلی های جلو و عقب و سیستم یکپارچه حافظه صندلی راننده، آینه‌های جانبی و موقعیت غربیلک، تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه گرمکن آینه ها، سانروف و پرده عقب برقی، اتولایت، چراغ های زنون و چرخش لنز چراغ‌ های جلو در پیچ، سنسور باران، سنسور پارک، کروز کنترل هوشمند، سیستم فرمان فعال، تهویه مطبوع خودکار دوگانه با دریچه برای سرنشینان عقب، چراغ شور، سانروف برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم دید در شب و سیستم صوتی با 10 بلندگو و... را به سرنشینان ارائه می‌ دهد.

همچنین سری 5 ب‌ ام‌ و با داشتن ترمز های دیسکی در دو محور و مجموعه امکاناتی نظیر ABS، EBD، DTC، DSC و DBC به همراه 6 عدد ایربگ خودرویی ایمن محسوب می شود.

تجربه رانندگی با بی ام و 530

نام ب ام و از دیرباز با ترکیب راحتی و شور رانندگی عجین شده است. هنگامی که پشت فرمان E60 قرار می گیرید فرمان زیبا و چرمی آن دست هایتان را به سمت خود جلب فرا می خوانند و به وسیله پدال شیفترها و نشانگرهای کلاسیک پشت فرمان ترکیبی فوق العاده رقم می خورد که شما را به هر چه سریعتر قرار دادن سوییچ در محل تعبیه شده و فشردن دکمه استارت/استاپ سوق می دهد.

گیربکس 6 سرعته ساخت کمپانی ZF عملکردی تحسین برانگیز دارد و گمان نمی کنم چندان نیازی به استفاده از حالت تعویض دستی پیدا کنید. البته نکته حائز اهمیتی در مورد این نسل سری 5 ب‌ ام‌ و وجود دارد و آن مبدل گشتاور گیربکس 6 سرعته اتوماتیک این خودرو است که پس از هر چند هزار کیلومتر کارکرد دچار ضعف‌ هایی می‌ شود و آغاز به حرکت را با مکثی کوتاه اما محسوس همراه می‌ کند.

شتاب اغلب E60 ها همچنان با گذر مدت زیادی از زمان عرضه شان مطلوب و راضی کننده است، اما توجه داشته باشید دستیابی به اعداد ذکر شده توسط کمپانی در ایران تقریبا غیر ممکن است. در مدل های 520 و 525 با پیشرانه 2.5 لیتری در سرعت های بالا افت گشتاور به چشم می آید. اما در مدل های 525 جدید، بی ام و 530 و 540 این مورد حس نمی شود و قدرت پیشرانه راضی کننده است. در هنگام شتاب گیری و ترمزگیری نیز گیربکس سری 5 ب‌ ام‌ و با ذکاوت کامل اقدام به معکوس کشی و سبک کردن دنده ها می کند.

سیستم تعلیق در سری 5 ب‌ ام‌ و عملکردی نرم و مطلوب دارد و هندلینگ نیز به واسطه تقسیم وزن 50:50 واقعا خوب است. صندلی ها نیز در کنار راحتی، به خوبی بدن راننده و سرنشین جلو را در بر می گیرند. به دلیل وجود سیستم DSC هرزگردی چندانی در تایرهای عقب ایجاد نمی شود. البته در صورت خاموش کردن این سیستم می توان کمی هم با این سدان بزرگ جثه به بازیگوشی پرداخت، اما به دلیل اینکه سیستم DSC این خودروها هیچگاه به طور کامل از مدار خارج نمی شود، نمی توان روح یک محصول خالص باواریایی را احضار کرد.

البته حسن این محدودیت به افزایش ایمنی و حفظ تعادل مناسب در سر پیچ های تند بر می گردد؛ جایی که E60 هیچگاه کم نمی آورد. در چنین لحظاتیست که به نشان میان غربیلک فرمان چشم می دوزید و با غروری بیش از پیش ادامه مسیر را در می نوردید.

قیمت و رقبا در بازار

از رقبای این خودرو در بازار می توان به انواع کارکرده لکسوس نظیر سری GS و ES اشاره کرد. مرسدس E350 و E280 نیز گزینه های مطلوبی در این رده قیمتی هستند.

مدل 520i در گرانترین حالت قیمتی در حدود 350 میلیون تومان دارد و در مدل های با کارکرد بالا 170 میلیون تومان هم قیمت می خورد. 525i در بازار، بازه قیمتی بین  180 میلیون تومان تا  میلیون تومان 380 را به خود می بیند. قیمت ها برای مدل پر فروش 530i از 210 میلیون تومان آغاز می شوند و بسته به کارکد و سلامت خودرو تا بالای 400 میلیون تومان نیز پیش می روند. قوی ترین نمونه های سری 5 ب‌ ام‌ و در ایران که 540i هستند در کم تریم حالت خود در حدود 400 میلیون تومان قیمت دارند و این رقم می تواند تا بالای 500 میلیون تومان در نمونه های سالم پیشروی کند.

راهنمای خرید بی ام و 530

در نهایت باید گفت که اگر نسبت به خرید یک نمونه از این خودروها تمایل دارید باید کاملا بر این امر واقف باشید که بی ام و 530 به نسبت تعداد بیشتر خود نسبت به سایر مدل ها با دردسر نگهداری کمتری همراه است اما به هرحال با یک خودرو آلمانی گران قیمت با عمری در حدود ده سال طرف خواهید بود که از حساسیت های ویژه ای برخودار است. مسلما کارکرد کمتر بی ام و 530 می تواند به معنای ریسک کمتر خرابی های آن باشد، اما از آنجا که کم کردن کیلومتر در چنین خودروهایی بسیار رایج است، بهترین کار این است که قبل از انجام معامله با مراجعه به کارشناس از سلامت اجزای فنی و نداشتن ERROR های مختلف اطمینان حاصل کنید چرا که این نسل از خودروهای ژرمن ها (شامل بی ام و 530 نسل پنجم) به شکل فراگیری به مشکلات الکترونیکی مبتلاست. در واقع همانقدر که رانندگی با یک بی ام و 530 سالم می تواند هیجان انگیز و جذاب باشد، راندن یک خودرو معیوب نیز آزاردهنده خواهد بود، از این رو لازم است در انتخاب خودرو مد نظر خود با احتیاط عمل نمایید.

سری 5 ب‌ ام‌ و

معایب و مزایا سری 5 ب‌ ام‌ و

مزایا
  • طراحی داخلی و خارجی زیبا
  • سطح امکانات قابل قبول
  • گیربکس دقیق
  • هندلینگ خوب و سواری جذاب
  • کیفیت متریال مناسب در کابین
معایب
  • استهلاک و مخارج بالا سری E60
  • فضای کم پا در ردیف عقب
  • سیستم اینفوتینمنت (اطلاعات-سرگرمی) دیگر کاربرد خاصی ندارد

سوالات متداول کاربران درباره بی ام و 530

مشخصات فنی بی ام و 530 چیست؟

موتور استفاده شده در این خودرو مدل N53B30 است که خروجی معادل با خروجی پیشرانه 530 برابر با 272 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور است.

ویژگی ها ظاهری بی ام و 530 چیست؟

بی ام و 530 ظاهری جذاب و ساختار شکنانه دارد. این خودرو جزو اولین ماشین هایی بود که سپر های جذب در بدنه داشت. طراحی زیبا و نوآوری هایی که در خانواده بی ام و 530 رخ داد این محصول را خصوصا در ایران به یکی از جذابترین خودرو های این شرکت سازی تبدیل کرد.

قیمت ماشین بی ام و 530 چقدر است؟

کارکرده این خودرو که البته چیزی حدود 30000 کیلومتر راه رفته باشد با قیمت 5 تا 6 میلیارد تومان به فروش میرسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Ali Rahimi
    Ali Rahimi | ۸ دی ۱۳۹۷

    معایب؟؟!! ??

  • pooria.pm
    pooria.pm | ۸ دی ۱۳۹۷

    یادمه اردیبهشت به قیمتای 520 نگاه میکردم و با خودم رویاپردازی میکردم که تا عید 98 و با گرفتن وام و خیلی کار کردن این ماشین رویایی رو میخرم... اون موقع یادمه حتی با قیمت 120 میلیون هم دیده بودمش تو دیوار، اینقدر اوضاع خوب پیش رفت که الان رویا و هدفم شده سمند?

  • abo_l
    abo_l | ۸ دی ۱۳۹۷

    راهنمای خرید چی ؟؟؟!

مطالب پیشنهادی