جمعبندی 2018؛ نگاهی به کارنامه پلی استیشن 4 در سالی که گذشت
پلی استیشن 4 در حالی سال پنجم خود را پشت سر گذاشت که همچنان بهترین پلتفرم گیمینگ بازار بود و در حالی وارد سال 2019 میشود که قطعاً باید منتظر شایعات فراوان از پلی استیشن ...
پلی استیشن 4 در حالی سال پنجم خود را پشت سر گذاشت که همچنان بهترین پلتفرم گیمینگ بازار بود و در حالی وارد سال 2019 میشود که قطعاً باید منتظر شایعات فراوان از پلی استیشن 5 و چند انحصاری نویدبخش باشیم.
برجستهترین دلیل برتری پلی استیشن 4 در سالی که گذشت، بلاکباسترهای بسیار کیفیتی مانند God of War و Marvel's Spider-Man بود. پلی استیشن 4 در قیاس با ایکس باکس وان انحصاریهای بیشتری داشت و این برتری نه صرفاً در کمیت، بلکه در کیفیت مشهود بود؛ بنابراین خیلی کم پیش آمد که دارندگان پلی استیشن 4 در حسرت بازی خاصی بمانند؛ هرچند که روی این پلتفرم خبری از یک شبیهساز دزدان دریایی و یک بازی ریسینگ جهانباز بسیار باحال نبود.
در این سال پلی استیشن 4 نشان داد که علاوه بر کنسول خانگیاش، دو پلتفرم دیگر هم برای ارائه بلاکباسترهای انحصاری دارد؛ نخست پلی استیشن وی آر که هدستی نسبتاً گرانقیمت برای تجربه عناوین واقعیت افزوده است و دیگری سرویس PlayLink که موبایل هوشمند شما را وارد معادله میکند.
سونی در کنار موفقیت بسیارش، نشان داده که شدیداً از خود راضی است؛ به عنوان مثال هنوز خبری از یک سرویس اشتراکی شبه نتفلیکس، مثل کاری که مایکروسافت با گیم پس انجام داد روی پلی استیشن 4 نیست و از شواهد برمیآید که سونی علیرغم میل باطنیاش به سیستم کراس-پلی برای تجربه بین کنسولی عناوین مدرن تن داده است. با این همه، استراتژیهای سونی به خوبی جواب دادهاند و به سختی یک طرفدار پلی استیشن 4 مییابید که از سال 2018 ناراضی بوده باشد یا نسبت به حتی بهتر بودن سال 2019 تردید داشته باشد.
- جمعبندی 2018؛ نگاهی به کارنامه ایکس باکس وان در سالی که گذشت
- جمعبندی 2018؛ نگاهی به کارنامه پلی استیشن 4 در سالی که گذشت
- جمعبندی 2018: نگاهی به کارنامه پی سی گیمینگ در سالی که گذشت
- جمعبندی 2018: نگاهی به کارنامه نینتندو سوییچ در سالی که گذشت
سختافزار
از سال 2016 شاهد وجود دو مدل از پلی استیشن 4 در بازار بودهایم: مدل استاندارد که سال 2013 به بازار آمد و مدل قدرتمندتر پلی استیشن 4 پرو. قیمتگذاری این روزها بدین شکل است که با پرداخت 300 دلار میتوانید به مدل استاندارد پلی استیشن 4 با 1 ترابایت حافظه داخلی و یک بازی دسترسی باشید. پلی استیشن 4 پرو با 1 ترابایت حافظه داخلی و یک بازی باندل شده هم 400 دلار روی دستتان هزینه میگذارد. هر دو سیستم بازیهایی یکسان را اجرا میکنند و هیچ عنوانی در انحصار مدل قدرتمندتر پرو نیست.
بازیهای مولتی پلتفرم کماکان بهترین ویژگیهای بصری را روی ایکس باکس وان ایکس دارند؛ بنابراین اگر از عاشقان گرافیک هستید انتخاب اصلی شما باید کنسول مایکروسافت باشد. اما پلی استیشن 4 استاندارد و پلی استیشن 4 پرو هم هنوز حرفهای بسیار گفتن دارند و برخی از خوشمنظرترین بازیهای امسال را به اجرا در میآورند. پلی استیشن 4 پرو حالتهایی برای اجرای Monster Hunter World با فریم ریت بالاتر دارد و بازی انحصاری God of War هم بدون تردید تمام دارندگان مدل ابتدایی پلی استیشن 4 را به خرید مدل پرو ترغیب میکند.
شبکه و سرویسها
بهروزرسانیهایی که امسال برای فرمور پلی استیشن 4 عرضه شد، عمدتاً آن چیزی نبود که انتظارش را داشتیم. تنها دو بهروزرسانی بزرگ وجود داشت. آپدیت 5.50 کنترل والدین را به کنسول اضافه کرد و شامل قابلیت سوپرسمپلینگ برای آن دسته از خریداران پلی استیشن 4 پرو بود که تلویزیون 4K در دسترششان نبو اما میخواستند وضوح تصویر بالاتری نسبت به مدل استاندارد داشته باشند. آپدیت 6.02 هم مشکلی که باعث می شد کنسول مردم پس از زنجیرهای از اعمال به صورت کامل قفل شود را برطرف کرد. بسیاری تصور میکردند که با عرضه آپدیت «مهم» 6.0 شاهد تغییراتی اساسی (چه در قابلیتهای کنسول و چه در رابط کاربری آن) خواهیم بود اما سونی بازهم مشتریانش را ناامید کرد.
اما در خبری خوشحالکنندهتر، سونی امسال اعلام کرد که قابلیت تغییر نام در پلی استیشن نتوورک در راه است؛ هرچند که تاریخ دقیقی برای ارائه این قابلیت اعلام نشده.خبر هیجانانگیز دیگر هم این بود که پس از سالها مخالفت، سونی بالاخره در آینده امکان کراس پلی بازی «فورتنایت و دیگر عناوین شخص ثالث معین» را فراهم خواهد کرد. این قابلیت هماکنون برای فورتنایت راهاندازی شده و در فاز بتا به سر میبرد. تاریخ دقیق خروج این قابلیت از فاز بتا و نیز شروع به کار سایر بازیهایی که از آن پشتیبانی خواهند کرد هنوز اعلام نشده است.
برخی از تغییرات امسال هم چیزهایی نبودند که به مذاق گیمرها خوش بیایند. به عنوان مثال سونی اعلام کرد که از ابتدای ماه مارس 2019، عناوین رایگان سرویس پلی استیشن پلاس دیگر شامل بازیهای پلی استیشن 3 یا پلی استیشن ویتا نخواهد بود. این مسئله به بازیهایی که پیشتر دانلود کردهاید یا در آینده دانلود خواهید کرد آسیبی وارد نمیکند؛ اما دیگر خبری از بازیهای این دو پلتفرم در لیست ماهانه سونی نخواهد بود. شاید با خودتان فکر کنید که اصلاً هیچکس در این دوره و زمانه با پلی استیشن ویتا بازی نمیکند اما حقیقت اینست که پلی استیشن پلاس به تنهایی جامعه طرفداران این کنسول دستی را زنده نگه داشته بود.
مشترکین پلاس امسال چند ماه بسیار خوب داشتند؛ به عنوان مثال بازیهای SOMA، یاکوزا کیوامی و بلادبورن در ماههای دسامبر، نوامبر و مارس رایگان شدند. اما چند ماه نه چندان جالب (مثل زمانی که Knack رایگان شد) هم در کارنامه پلی استیشن پلاس به چشم میخورد. در ماه سپتامبر هم دستینی 2 به صورت رایگان به دست مشتریان رسید که خوب یا بد بودن این ماه، بستگی به کسی دارد که نظرش را میپرسید.
سرویس PlayStation Now هم امسال تغییری مهم به خود دید که بدیهتاً برای رقابت سازندهتر با سرویس موفق گیم پس مایکروسافت بوده است. این سرویس به صورت معمول اجازه استریم کالکشنی از بازیهای پلی استیشن 4، پلی استیشن 3 و پلی استیشن 2 را روی پلی استیشن 4 یا پی سی فراهم میکند. اما از این پس با خرید اشتراک 20 دلاری PS Now در هر ماه، قادر به دانلود بازیهای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 2 هم هستید.
واقعیت مجازی
پلی استیشن وی آر هیچوقت قرار نبود هدستی پریمیوم برای تجربه بازیهای واقعیت مجازی باشد. این هدست در سالی که گذشت جایگاه خود به عنوان نقطه تقاطع مقرون بهصرفگی و پرفورمنس قابل قبول را حفظ کرد؛ هرچند که مثل سایر تکنولوژیهای واقعیت مجازی، ضعفهای خودش را هم داشت.
پلی استیشن وی آر امسال به شکلی آهسته اما پیوسته میزبان عناوین جدید بود. بهترین مثال در میان بازیهای عرضه شده، Astro Bot بود که توسط استودیوی ژاپن سونی ساخته شد و حتی میتواند یکی از نامزدهای بهترین بازی سال باشد. این بازی برخلاف آنچه معمولاً در عناوین واقعیت مجازی دیده میشود، یک پلتفرمر سوم شخص است که گیمر را در جهانی پر از چالشهای پریدنی و آیتمهای قابل جمعآوری مخفی غرق میکند. بسیاری از مردم عقیده دارند تجربه عناوین سوم شخص در محیط واقعیت مجازی بیهوده است اما اگر حضور در جهانی سه بعدی را تصور کنید که کاراکتری مثل ماریو یا رچت در آن، اطراف شما بالا و پایین میپرند احتمالاً از چنین ایدهای استقبال کنید. Moss هم یک بازی سوم شخص دیگر بود که از نظر گرافیکی حرفهای زیادی برای گفتن داشت.
اما لاین آپ عناوین ارزشمند پلی استیشن وی آر به همین محدود نمیشود و شاهد عرضه چند بازی قابل توجه دیگر هم بودیم؛ از جمله Firewall که یک شوتر تاکتیکال چند نفره است، Tetris Effect که به صورت انحصاری روی پلی استیشن 4 عرضه شده و Beat Saber که ایده کلی بازیهایی مانند Guitar Hero را برداشته و در قالبی شدیداً نوآورانه پیاده کرده. اما تکنولوژی واقعیت مجازی به صورت کل، و پلی استیشن وی آر به عنوان بخشی از آن، هنوز هیچ بازی شاخصی ندارد که به خاطرش یکی از این هدستها را تهیه کنید.
بازیسازان شخص ثالث هم ظاهراً از تب و تاب واقعیت مجازی فاصله گرفتهاند. Tomb Raider جدید به عنوان مثال دیگر مثل نسخه قبلی شامل یک حالت واقعیت مجازی نبود و اکتیویژن و الکترونیک آرتز هم دیگر تمایلی به ساخت بازیهای کوچک برای این پلتفرم نداشتند. یوبیسافت هم به همین ترتیب نسخه غیر واقعیت مجازی Star Trek Bridge Crew را در ماه دسامبر عرضه کرد و عنوان Transference را هم در دستور کار داشت که هم در حالت عادی و هم در حالت واقعیت مجازی قابل بازی است. در نهایت سونی امسال با عرضه Wipeout Omega Collection یکی از برندهای شناخته شدهاش را بالاخره به پلی استیشن وی آر آورد و در حالی که آخرین روزهای سال 2018 را پشت سر میگذاشتیم، نسخه واقعیت مجازی Borderlands 2 هم عرضه شد؛ هرچند که احتمالاً همه ما Borderlands 3 را به نسخه واقعیت مجازی بازی قبلی ترجیح میدادیم.
بازیها
سونی ماههای ابتدایی سال را با چند بازی تحسین برانگیز شروع کرد. نخستین انحصاری، نسخه بازسازی شده بازی محبوب Shadow of The Colossus در ماه فوریه بود که نهتنها موفق به جلب رضایت طرفداران قدیمی شد، بلکه گیمرهای کم سن و سالتر را هم با یکی از کلاسیکهای شاهکار آشنا کرد. در ماه مارس هم گاد آو وار استودیوی سانتا مونیکا را داشتیم آیندهای نویدبخش برای این فرنچایز رقم زد. در ماه مه نوبت به Detroit: Become Human رسید که به زعم بسیاری یکی از بهترین اینتراکتیو دراماهای چند سال اخیر بود و در نهایت Marvel's Spider-Man را در ماه سپتامبر داشتیم که به بنچمارکی برای بازیهای اسپایدرمن تبدیل شد.
در این بین چند بازی مستقل جالب هم به صورت همزمان برای پلی استیشن 4 و پی سی عرضه شد؛ مانند The Swords of Ditto و Moonlighter. اما واکنش به این بازیها آنطور که انتظار میرفت خوب نبود و گیمرها عمدتاً منتظر عرضه آنها روی پلتفرم نینتندو سوییچ بودند. گرچه Swords of Ditto برای سوییچ عرضه نمیشود اما Moonlighter به کنسول هیبریدی نینتندو آمد و رضایت از این نسخه عمدتاً بیشتر بود.
از اینها که بگذریم سونی امسال سرویس PlayLink را در دستور کار داشت که پلتفرمی جالب برای رقابت نه چندان جدی با عناوین گروهی نینتندو است. این سرویس به گیمرها اجازه میدهد که به تجربه گروهی بازیها روی موبایل هوشمندشان بپردازند و غالباً میزبان بازیهاییست که چندان پیچیدگی ندارند و صرفاً ساخته شدهاند تا چند ساعتی سرگرمتان کنند. اما شاید تنها مثال نقض، بازی Hidden Agenda باشد که توسط سازندگان Until Dawn ساخته شده و اتمسفری تیره تر را به تصویر میکشد.
سایر مسائل به صورت خلاصه
- سونی امسال در خبری بسیار غافلگیرکننده اعلام کرد که در نمایشگاه E3 سال 2019 حضور نمییابد. چنین چیزی از اواسط دهه 90 که سونی شروع به شرکت در نمایشگاه E3 کرد بیسابقه بوده است. البته که سونی در این مسیر تنها نبوده و نینتندو، مایکروسافت، اکتیویژن و الکترونیک آرتز هم پیشتر دست به حرکتی مشابهی زده بودند.
- سونی در حرکتی عجیب در ماه اکتبر از کفشهای ورزشی نایکی با تم پلی استیشن رونمایی کرد. این کفش اسنیکرز خاکستری رنگ کیفیت بسیار خوبی داشته و احتمالاً دل تمام طرفداران کنسول سونی را میبرد.
جمعبندی
اگر بنای انتخاب بهترین پلتفرم سال 2018، بر عناوین انحصاری باشد سونی بدون شک برنده بزرگ سال 2018 بود. سونی امسال حداقل 4 انحصاری بزرگ و هیجانانگیز داشت و در کنار آنها مجموعهای از بازیهای سرگرمکننده واقعیت مجازی و بازیهای مستقل باکیفیت را نیز به دست مشتریان رساند. با توجه به سالی که پشت سر گذاشتیم، با انتظارات زیادی وارد سال 2019 میشویم و از شواهد برمیآید که سونی ناامیدمان نخواهد کرد.
تا امروز که این مطلب نوشته میشود، سونی تاریخ بسیاری از بازیهای مورد انتظارش را اعلام نکرده: بازیهایی مثل The Last of Us Part II ناتی داگ، Death Stranding کوجیما، Ghost of Tsushima ساکرپانچ و Dreams مدیا مولکول. آیا این بازیها در سال 2019 عرضه خواهند شد؟ شاید.
تنها دو انحصاری وجود دارد که هماکنون از تاریخ عرضه دقیق آنها باخبریم: MLB: The Show که یک بازی سالانه است و Days Gone که بعد از چندین تاخیر قرار است روز 26 آوریل عرضه شود. بازی خوشمنظر Concrete Genie هم از تاریخ عرضه قبلی در ماه دسامبر جا ماند و حالا در زمان نامشخصی طی 2019 روانه بازار میشود.
اما عدم تعیین تاریخ عرضه بازیها زمانی غیرقابل تحمل میشد که سونی نمیتوانست هر سال یک یا دو کاندید جدی برای بهترین بازی سال عرضه کند. این کمپانی طی سالهای اخیر به دنبال رسیدن به بالاترین میزان کیفیت بوده و عدم ارائه یک تاریخ مشخص برای انحصاریهای جدیدش، قطعاً فاکتوری به حفظ کیفیت مد نظر ژاپنیها کمک کرده.
برای سونی، سال 2019 سال پتانسیلهاست؛ اما در عین حال سالی عجیب هم هست. این کمپانی در نمایشگاه سالانه E3 شرکت نمیکند و مایکروسافت تنها شرکتی خواهد بود که کنفرانسی بزرگ برگزار خواهد کرد. ضمناً فستیوال سالانه PlayStation Experience سال 2018 هم برگزار نشد. بنابراین هماکنون نهتنها نمیدانیم که انحصاریهای پلی استیشن 4 چه زمانی عرضه میشوند، بلکه این را هم نمیدانیم که چه زمانی باید منتظر اعلام تاریخ عرضه آنها بود.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.