ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت AMD از نسل سوم پردازنده‎های رایزن با معماری 7 نانومتری Zen 2 رونمایی کرد

کمپانی AMD ساعتی پیش کنفرانس خود در نمایشگاه CES 2019 را برگزار کرد و در جریان این رویداد، شاهد رونمایی از نخستین پردازنده 7 نانومتری AMD بودیم که در نقش نسل سوم خانواده Ryzen ظاهر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۹ دی ۱۳۹۷ | ۲۲:۱۰

کمپانی AMD ساعتی پیش کنفرانس خود در نمایشگاه CES 2019 را برگزار کرد و در جریان این رویداد، شاهد رونمایی از نخستین پردازنده 7 نانومتری AMD بودیم که در نقش نسل سوم خانواده Ryzen ظاهر خواهند شد.

این پردازنده جدید که هنوز نام مشخصی ندارد، هشت هسته و 16 رشته داشته و با معماری 7 نانومتری Zen 2 توسعه یافته است. علاوه بر این، از شواهد بر می آید که AMD با پردازنده جدیدش به دنبال رقابت مستقیم با پرچمدار فعلی اینتل، یعنی Core i9-9900K است.

AMD روی استیج CES 2019 بنچمارکی از پردازنده مرموز خود در تست Cinebench به نمایش در آورد و این سخت افزار به امتیاز 2023 دست یافت. برای مقایسه، Core i9-9900K اینتل و نیز Ryzen 7 2700X خود AMD به ترتیب امتیازهای 1873 و 1798 را در این بنچمارک به دست آورده اند. با توجه به این موضوع، اساساً با نسل سوم پردازنده های رایزن شاهد بهبود 12 درصدی پرفورمنس روبرو خواهیم بود؛ با این همه، متاسفانه AMD فرکانس های کاری پردازنده های این خانواده را به اشتراک نگذاشت.

نکته تحسین برانگیز اینکه نسل سوم پردازنده های رایزن ظاهراً از سری Coffee Lake Refresh اینتل هم در مصرف انرژی بهینه تر هستند. در جریان دموی بنچمارک Cinebench، شرکت AMD نشان داد که بیشینه مصرف انرژی در سیستم اینتل معادل 179.9 وات است، در حالی که رایزن در بیشترین حالت 133.4 وات انرژی می طلبد که حدوداً 30 درصد از سخت افزار اینتل بهینه تر تلقی می شود.

اگر بخواهیم وارد جزییات فنی تر معماری پردازنده های رایزن نسل سوم شویم، این سخت افزارها از دو قطعه سیلیکونی تشکیل شده اند که در پکیجی واحد جای گرفته اند: یک چیپلت هشت هسته ای و 7 نانومتری که توسط TSMC تامین می گردد و یک چیپلت ورودی/خروجی ثانویه و 14 نانومتری که کنترلرهای حافظه دوگانه و خطوط PCIe را شامل می شود و تولیدش به GlobalFoundries سپرده شده است.

AMD با نسل سوم رایزن، به دنبال عرضه نخستین پردازنده های مخصوص مصرف کنندگانی است که از PCIe 4.0 پشتیبانی می کنند؛ تکنولوژی ای که گفته می شود پهنای باند فعلی PCIe 3.0 را از 8 گیگاترانسفر بر ثانیه به 16 گیگاترانسفر افزایش خواهد داد. در نهایت نیز باید به این خبر خوش اشاره کرد که نسل سوم رایزن کماکان از سوکت AM4 بهره مند خواهد بود و به همین خاطر، پردازنده های جدید کماکان با مادربردهای سری 300 و 400 کمپانی سازگاری خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ramin20i
    ramin20i | ۲۰ دی ۱۳۹۷

    Amd شرکت خلاق و نواور

  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۱۹ دی ۱۳۹۷

    رقابت همیشه به نفع مشتری هستش. چیزی که توی ایران انحصار نابود میشه

  • molavy
    molavy | ۱۹ دی ۱۳۹۷

    این شد پیشرفت

مطالب پیشنهادی