ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برای نخستین بار در تاریخ لحظه تولد سیاهچاله به ثبت رسید

ستاره شناسان برای نخستین بار در تاریخ شاهد ظهور یک جرم بسیار چگال خارج از کهکشان راه شیری شده اند که به احتمال زیاد تولد سیاهچاله یا ستاره نوترونی جدیدی را نشان می دهد. تا ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

ستاره شناسان برای نخستین بار در تاریخ شاهد ظهور یک جرم بسیار چگال خارج از کهکشان راه شیری شده اند که به احتمال زیاد تولد سیاهچاله یا ستاره نوترونی جدیدی را نشان می دهد.

تا کنون تمام سیاهچاله ها و ستاره های نوترونی شناخته شده چندین هزار یا میلیون سال عمر داشته اند و پدیده اخیر، نخستین تولد سیاهچاله ایست که توسط دانشمندان به ثبت رسیده و مطالعه می شود. اکتشاف مورد بحث که طی برنامه روتین کاوش در آسمان توسط تلسکوپ کک انجام شده، «The Cow» نام گرفته است.

سیاهچاله از انفجار یک ستاره پرجرم به وجود می آید

سیاهچاله ها و ستاره های نوترونی پس از مرگ ستاره و با یک انفجار بزرگ تحت عنوان ابرنواختر به وجود می آیند و معمولاً به دلیل حضور بقایای ستاره در اطراف آنها، تا چندین سال پس از شکل گیری قابل شناسایی نیستند. اما در مورد اخیر، پژوهشگران توانستند از میان مواد بجای مانده از انفجار ستاره، سیگنال هایی دریافت کنند که حاکی از شکل گیری یک سیاهچاله یا ستاره نوترونی است.

تولد سیاهچاله

البته هنوز برای تشخیص نوع جرم کیهانی مورد بحث اندکی زود است، اما مطالعه روند تولد سیاهچاله (یا ستاره نوترونی) در طول زمان، اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد و ممکن است بسیاری از اصول پذیرفته شده علمی را زیر و رو کند.

لازم به ذکر است که به اعتقاد پژوهشگران حاضر در رصدخانه کک، احتمالاً ستاره مورد نظر پس از انفجار مواد زیادی را به بیرون پراکنده نکرده و به همین خاطر سیگنال های خارج شده از آن به زمین رسیده اند.

تولد سیاهچاله

گفتنی است سیاهچاله-ستاره نوترونی The Cow در فاصله 200 میلیون سال نوری از زمین قرار داشته که در مقیاس کیهانی تقریباً نزدیک محسوب می شود. البته در حال حاضر موقعیت جرم مذکور در آسمان نزدیک به خورشید بوده و برای رصد دقیق آن باید چند روزی صبر کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی