ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رشد گیاه در ماه
علمی

رباتهای چینی در ماه از هم عکس می‌گیرند

چندی پیش سازمان ملی فضایی چین (CNSA) موفق شد برای اولین بار سطح نشینی را روی نیمه تاریک ماه فرود آورد و به نوعی پیشرفت فناوری خود را به رخ رقبایش بکشاند. حال عکس‌های جدیدی توسط این ارگان منتشر ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

چندی پیش سازمان ملی فضایی چین (CNSA) موفق شد برای اولین بار سطح نشینی را روی نیمه تاریک ماه فرود آورد و به نوعی پیشرفت فناوری خود را به رخ رقبایش بکشاند. حال عکس‌های جدیدی توسط این ارگان منتشر شده که  سطح نشین یاد شده و کاوشگر Jade Rabbit 2 را به تصویر می‌کشد. 

سازمان ملی فضایی چین عکس‌های از دو ساخته دست بشری که هم اکنون در نیمه‌ تاریک ماه قرار دارند، منتشر کرده و به نظر می‌رسد رباتهای چینی تفریح جدیدی در نیمه تاریک ماه پیدا کرده‌اند و به عکسبرداری از یکدیگر مشغول شده‌اند.

کاوشگر Jade Rabbit 2 هم اکنون به گشت و گذار در دهانه‌ی Von Kármán مشغول شده تا بشر بتواند نگاهی به نیمه‌‌ای از ماه بیندازد که در زمین قابل رویت نیست و به همین دلیل مصطلاحاً نیمه‌ی تاریک ماه لقب گرفته است. البته نسبت دادن این لقب بدین معنی نیست  این نیمه نوری از خورشید دریافت نمی‌کند.

حال عکس‌هایی توسط سطح نشین Chang'e 4 منتشر شده که کاوشگر  Jade Rabbit 2 و  رد لاستیک آن را در سطح ماه را به تصویر می‌کشد. علاوه بر این سازمان ملی فضایی چین یا CNSA پاناروما‌های جدید و زیبایی از دهانه‌ی مذکور منتشر کرده که در میان آن سطح نشین چینی به چشم می‌خورد. در همین تصاویر کاوشگر مذکور نیز دیده می‌شود که در حال گشت و گذار در ماه است.

فرود روی نیمه تاریک ماه تاکنون توسط هیچ کشور دیگری انجام نشده چرا که یکی از مهمترین پیچیدگی های چنین مأموریتی دشواری های برقراری ارتباط با کاوشگرهاست. در واقع بدون خط دید مستقیم از زمین، ارسال و دریافت پیام از نیمه تاریک ماه عملاً غیر ممکن است؛ اما چینی ها برای رفع این محدودیت از مدت ها پیش آماده بودند و بهار امسال، یک ماهواره مخابراتی را برای رله کردن ارتباطات بین زمین و نیمه تاریک ماه به مدار این جرم کیهانی فرستادند. تمامی عکس‌های جدید نیز توسط همین ماهواره به زمین مخابره شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی